2014-02-13, 05:53
Medlem
Abunais avatar
Som ni kanske läst om ni bemödar er in på kvällspressens hemsidor så har det ju vart ett litet halabaloo kring att dem slaktade först en och nu snart en andra giraff för att mata lejon(och kanske främst för att rasrena lite bland giraffbeståndet). Varför det blivit sådan uppståndelse för det här vet jag inte riktigt, och diskuteras säkert på en annan del av forumet.

Enda frågeställningen jag gjorde mig var - Giraffkött, är det schysst eller?

Någon som provat? Vore ju guld.
Ramlat över något obskyrt recept? Jagade/jagar några afrikaner giraff och hur åt dem det då? Vilka styckningsdetaler är bäst?

Man har ju ätit känguru(enda anledningen till att jag drar denna koppling är för att båda djuren har samma "sympatipoäng" - de är gulliga och har ett mer eller mindre komiskt utseende, båda skulle exempelvis vara bra sagofigurer om det inte hade funnits på riktigt) som fattig australienresenär där det är nog är det billagste köttet om jag minns rätt. Sen brukar det väl finnas "delikatess"burgare och dylikt gjort på känguru på diverse marknader och andra matställen här hemma, men då betydligt dyrare. Själv tyckte jag känguru var ett okej ekonomiskt kött men med en viss svårdefinerbar bismak och nöt och kött vinner alla dagar i veckan.

Tillbaka till giraffen, jag kan ju tänka mig att det finns ett betydligt sämre bestånd av giraffer än kängurur och jag vet inte om vilka restriktioner/förbud det finns för uppfödning och jakt, och därav dyrare. Men om det finns efterfrågan så kommer marknaden ordna varor.

Eller så är det bara jag som snöar in lite grann, sömnlös vid femsnåret.

Roligast vore ju om någon svarade typ; "Ja men det finns ju hos XX på Östermalmshallen.
Senast redigerad av Abunai 2014-02-13 kl. 05:56.
Citera
2014-02-13, 05:59
Medlem
onnyts avatar
Jag har ätit både hund och katt. Var inget märkvärdigt med det. Giraff är det väll heller ingen större skillnad på skulle jag tro. Möjligtvis smakar det mer åt vilt-hållet typ älg.
Citera
2014-02-13, 06:29
Medlem
Abunais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Jag har ätit både hund och katt. Var inget märkvärdigt med det. Giraff är det väll heller ingen större skillnad på skulle jag tro. Möjligtvis smakar det mer åt vilt-hållet typ älg.

Nej exakt, sådana moraliska föreställningar om att inte äta visa djur är väl i de flesta fall nedärvda kulturellera idéer som skiftar beroende på vart man befinner sig. Men liksom känguru så är ju är ju hund- och katt ätande ett välkänt och utbrett fenom, där till och med vissa representanter liksom du själv(om jag får anta att du är västerlänning där hund/katt-ätande går starkt emot normen) från andra kulter provar på något som är tabu i sin egen kultur.

Men! Det är inte giraffens ätas eller icke ätas enligt generella mänskliga värderingar som är frågan. Utan finns det några traditioner av att äta giraff någonstans, och vidlev dessa? Finns det isåfall en industri för det? Den känns ju rent spontant utan några som helst vetenskapliga kunskaper som ett rätt boskaps-liknande djur med en sävlig framtoning, lite som en blandning av häst o ko plus halsen tänker jag mig.

Vart får man siåfall tag på det och återigen främst, hur smakar det?
Citera
2014-02-13, 06:55
Medlem
thewellovedones avatar
Det är mest det att det känns meningslöst att döda en frisk giraffunge när det finns andra zoologiska parker ute i Europa som hade kunnat ta hand om den, eller hur!
Angående det där med att äta giraffkött så verkade det väldigt rött av det lilla jag så när det hade skurit av ett av lårbenet, så antagligen så kan man nog likna det vid häst- vilt- eller nötkött.
Senast redigerad av thewellovedone 2014-02-13 kl. 07:00.
Citera
2014-02-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt

Giraffkött smakar inte alls vilt.
Snarare mer som åsnekött, eller som Zebra.
Egentligen smakar det inte särskilt mycket ö.h.t.
Citera
2014-02-14, 02:03
Medlem
sluggerbanans avatar
Det närmsta jag ätit är antiloper de smakar sjukt mycket vilt. Mycket mer vilt än någonting jag har smakat i sverige. Kan tänka mig att giraffer också smakar vilt. Kanske är det värmen i afrika som gör att köttet blir mycket mer koncentrerat.
Citera
2017-05-14, 01:30
Medlem
supermupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Det närmsta jag ätit är antiloper de smakar sjukt mycket vilt. Mycket mer vilt än någonting jag har smakat i sverige. Kan tänka mig att giraffer också smakar vilt. Kanske är det värmen i afrika som gör att köttet blir mycket mer koncentrerat.

Haha. Din teori togs upp i senaste avsnittet av radioprogrammet Så Funkar Det i P1 med Anders Och Måns
Citera
2017-05-14, 01:39
Medlem
Neksnors avatar
I filmen Safari http://www.imdb.com/title/tt5901212/ visas hur man tar av den/det förvånansvärt tjocka pälsen/skinnet på en giraff. Jag uppfattar det som att skytten/turisten får skinnet, att köttet stannar hos jaktorganisatören och att djuret äts upp.
Citera
2017-05-14, 14:58
Medlem
Afrolovers avatar
Finns/fans en resturang i Nairobi Kenya Cinovare (fel stavat) som erbjuder rätter tillagade av i stort alla östafrikas djur. Har inte själv varit där - tyvärr - men det lär vara en upplevelse. Är säker på att de ibland har giraff på menu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in