Det r en tryckhjningspump som tar renat dricksvatten frn en reservoar och hjer till 5 bar. Pumpen styrs mot tryckgivare och motorn drivs via frekvensomvandlare. (Just det, jag sger omvandlare istllet fr omriktare eller omformare, skit i det nu.)
Det r tv likadana pumpar med alternerande drift. Nivn i reservoaren r ok, pumparna suger inte luft. Jag har avluftat p nippeln i toppen av pumpen. D den ena pumpen varvar upp och nrmar sig 42 Hz uppstr ett skrikande ljud frn pumpen, frekvensomvandlaren gr in i verstrmsskyddslge och snker utfrekvensen och s str den och gr s frn och till. Ibland kommer den igng men d och d lser frekvensaren ut p verstrm. Pumpmodell enligt rubrik och den ser ut shr. Jag filmade frekvensarens display under start dr man ser frekvens och strm samt hr pumpen i bakgrunden: http://youtu.be/1IxRfZZH9r4
Ibland gr den som den ska.
Det lter som ngot mekaniskt. Grundfos enda tips r att justera hjden p axeln vilket grs genom att lossa kopplingen till motorn och lyfta pumpaxeln till rtt hjd. Nu har jag fan gjort det nstan tio gnger och det blir inte ett piss bttre oavsett lge.
Har ngon hrt liknande ljud frn en pump/sett beteendet hos en frekvensare och knner igen detta? Kan det vara frekvensaren som dummar sig och fr ryck som sedan ger ljud i pumpen, allts att felet snarare r elektriskt n mekaniskt? Jag lutar ju mest t att det r pumpen som brjar men jag brjar ge upp. Den andra pumpen beter sig som pumpar ska.
Senast redigerad av skunkjobb 2014-02-13 kl. 00:04.
Mt inkommande strm med en strmtng, allts matningen till omformaren, den ska dra ungefr lika mycket p alla faser.
Om en likriktare r trasig, s brukar det lta s dr. Den kommer allts inte dra nn strm alls, p en fas, om det r s.
Det var som fanken, tackar fr tipset! Jag har frst p sistone brjat betnka att felet kanske inte r i pumpen ven om det r dr ljudet uppkommer men s kan det kanske bli nr en motor fr tokig strm. Du har allts hrt liknande frut, intressant.
Jag har googlat runt lite under tiden och sg ngon som skrev om liknande fenomen om man stllt in fel motormrkvarvtal i frekvensaren. Jag tror mrkvarvtalet r drygt 2900 rpm men nr jag knappade in det ville inte frekvensaren skicka ut fullt 50 Hz trots max styrsignal frn PLC:n s jag kade till 3000. Jag fattar inte varfr frekvensaren ska veta det, det r inte alla modeller som har den instllningsmjligheten ens men det kanske var viktigt i alla fall. Fast det r samma instllt till den som inte lter konstigt... Jag ska mta bde strm och spnning p bda sidor av frekvensaren d. Synd att den r 14 mil bort nu bara, jag fr skaffa en lngre mttng...
14 mil, ja d vill man ju helst inte hlla p och ka fram och tillbaka.
Tips 2 om inte frsta ger nt, r ju att skifta plats p motorkablarna, d mrker man ju om felet fljer med motorn, eller omformaren.
Det hade ju varit en smart och enkel kontroll om bara kablarna hade rckt fr att dra om Inte hela vrlden att byta kabel frvisso men jag snackade med supporten p Danfoss idag och fick tips om ett par instllningar fr dmpning av resonansfenomen. Han trodde inte det gjorde ngot att jag stllt ett lite annat mrkvarvtal n vad motorn egentligen har. Resonansdmpning, ja det mste jag testa. Och s finns det ngot som kallas AMA, automatisk motoranpassning. Med motorn kall och avstngd s knappar man p omvandlarens panel s ska den knna efter och p ngot magiskt stt anpassa sig efter bde kablar och motor.
Det finns nog hopp om att det r ett elektriskt fel som ger missljudet och det r bra fr det kan vara ltt att fixa. Danfossaren menade ocks att sna hr missljud kan orsakas av missanpassning omvandlare/motor.
Att ingen av mina kolleger som sett hundratals frekvensstyrda pumpar har sttt p det hr fenomenet...
D tror jag det hr problemet r ur vrlden. Jag mtte med tngamperemeter att frekvensomvandlaren drog lika mycket strm p alla tre faser in, inga trasiga likstrmsmellanled d. Gjorde sedan de tricks som tillverkaren Danfoss tipsat om ett efter ett s jag skulle veta vad som hjlpte, om ngot. "Automatisk motoranpassning"-> ingen skillnad.
Parameter 1.64 och 1.65 "Resonansdmpning" ndrat stegvis bde upp och ner ->Ingen skillnad.
Gjorde d det Danfoss sa kvittade men ndrade nd instllningen fr motorns mrkvarvtal frn 3000 till de 2920 rpm som stod p motorn ->Succ!!! ndrade flera gnger fram och tillbaka mellan instllningarna fr att vara sker p att det var hr skon klmde och det var det.
(Jag fick inte den djveln att skicka ut riktigt 50 Hz frut nr den var instlld p rtt mrkvarvtal, det var drfr jag stllde in ngot jag visste inte stmde men det sades ju kvitta vad gller missljud, s var det inte. Blev inte tillflle att se om den gr upp till 50 Hz nu men det duger med 49 om det nu blir det.)
Lgger in ngra skord bara om ngon stter p liknande problem:
Missljud oljud pump frekvensomformare frekvensomriktare frekvensomvandlare grudfos cr danfoss vlt aqua drive lager skriker varvar upp
Senast redigerad av skunkjobb 2014-02-19 kl. 00:06.
D tror jag det hr problemet r ur vrlden. Jag mtte med tngamperemeter att frekvensomvandlaren drog lika mycket strm p alla tre faser in, inga trasiga likstrmsmellanled d. Gjorde sedan de tricks som tillverkaren Danfoss tipsat om ett efter ett s jag skulle veta vad som hjlpte, om ngot. "Automatisk motoranpassning"-> ingen skillnad.
Parameter 1.64 och 1.65 "Resonansdmpning" ndrat stegvis bde upp och ner ->Ingen skillnad.
Gjorde d det Danfoss sa kvittade men ndrade nd instllningen fr motorns mrkvarvtal frn 3000 till de 2920 rpm som stod p motorn ->Succ!!! ndrade flera gnger fram och tillbaka mellan instllningarna fr att vara sker p att det var hr skon klmde och det var det.
(Jag fick inte den djveln att skicka ut riktigt 50 Hz frut nr den var instlld p rtt mrkvarvtal, det var drfr jag stllde in ngot jag visste inte stmde men det sades ju kvitta vad gller missljud, s var det inte. Blev inte tillflle att se om den gr upp till 50 Hz nu men det duger med 49 om det nu blir det.)
Lgger in ngra skord bara om ngon stter p liknande problem:
Missljud oljud pump frekvensomformare frekvensomriktare frekvensomvandlare grudfos cr danfoss vlt aqua drive lager skriker varvar upp
Intressant problem. Jag skulle tro att huvudfelet egentligen r att motorn lindats med fel antal varv och drfr skiljer sig lite frn specifikationerna.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!