• 1
  • 2
2014-02-14, 15:48
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Jag håller med dig fullständigt. Finns många minnen där jag mått fruktansvärt dåligt men som nu i efterhand blivit en av dessa perioder jag blir mest nostalgisk över. Märkligt - å andra sidan är jag lagd åt det hållet att jag gillar känslan av att försöka överleva. Men det kanske är just det, att jag utvecklat en överlevnadsinstinkt som får mig att uppskatta även de perioder då jag mår sämre.
Med det sagt - finns det då ens någon "bottenvåning" på hur mycket psyket kan påfrestas? Kanske inte relevant fråga för just denna tråd men ger kanske en intressant frågeställning.

Det är lite märkligt, jag är ju inte så jättegammal själv, men undrar hur äldre människor i säg, 70-80 års åldern som haft det relativt kämpigt i livet tänker när dem blickar tillbaka?

Jag vet inte hur andra uppfattar det, men jag kan ofta få en ganska trevlig känsla av nostalgi. Det bästa är förståss utifrån perioder i mitt liv som varit bra, men att även de dåliga dagarna får vara med utan att det känns alltför jobbigt.

Jag tror nog att det finns en gräns. PTSD osv är det jag kommer att tänka på. Har man blivit utsatt för ett grovt trauma så är det nog svårare, eller mera tidskrävande för att (om ens möjligt) bli nostalgisk kring tankar på den situationen.
Citera
2014-04-03, 01:06
Medlem
EddieMeduzaRaggers avatar
Du är absolut inte ensam, brukar också drömma mig tillbaka till gamla tider. Så sent som just nu sitter jag här och lyssnar på musik som jag brukade lyssna på under högstadiet. Fan, man blir ju tårögd, otroligt härliga tider som man aldrig kommer att få återuppleva... :')
Citera
2024-04-15, 23:07
Medlem
Jag hade det bästa minnen från lågstadiet då jag fick uppleva älgjakten på nära håll med mera.
Citera
2024-04-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieMeduzaRagger
Du är absolut inte ensam, brukar också drömma mig tillbaka till gamla tider. Så sent som just nu sitter jag här och lyssnar på musik som jag brukade lyssna på under högstadiet. Fan, man blir ju tårögd, otroligt härliga tider som man aldrig kommer att få återuppleva... :')

Limp bizkit?
Citera
2024-04-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Detta är ett vanligt fenomen, att man längtar tillbaka till en tid då man inte alls trivdes. Det beror på att man bara kommer ihåg de roliga och positiva sakerna.

Jag kan själva tänka tillbaka på hur roligt och socialt det var under gymnasietiden. Men sen när man tänker lite längre, på hur det var en vanlig dag, så varierade det bara mellan extrem ångest och extrem långtråkighet.

Det bästa från min gymnasietid var träningen och det sämsta det sociala. Jag kunde störa mig på att alla andra hade roligt och festande medan jag var på gymmet.
Citera
2024-04-16, 15:19
Medlem
Jag känner igen mig en hel del. För mig känns nostalgi som en stark medvetenhet om en tid, plats eller livssituation som aldrig kommer att komma tillbaka. På sätt och vis som en stor förlust, trots att jag har det bra just nu. Jag minns oftast bara de positiva sakerna i mitt liv, vilket skapar en orealistisk kontrast till nuet som kan ha både medgångar och motgångar.

Sedan tror jag även att övertänkande i allmänhet kan leda till att man mår sämre psykiskt, skillnaden mellan att älta och grubbla och att tänka tillbaka i nostalgisk bemärkelse riskerar att inte blir så stor. Vi går ju inte ständigt och tänker tillbaka, men när vi ängar för mycket tid på att tänka tillbaka så kan vi må sämre av det tillfälligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in