• 1
  • 2
2005-08-01, 09:17
Medlem
jaha jovissts avatar
Jag har märkt att jag får ångest och mardrömmar när jag ätit sill. Eftersom man normalt äter den på storhelger som jul och midsommar, sköljer ner den med rikliga mängder alkohol så trodde jag att det var det som kretsade runt sillen som tippade min psykiska balans, men nu har jag käkat sill ett tag som ett slags kosttillskott och jag får tammefan ångest av det, vaknar på nätterna, svettas osv.

Vad beror det på, har någon annan märkt detta, finns det något i sill som orsakar dessa fenomen?
Citera
2005-08-01, 13:27
Medlem
Truxas avatar
Jag har hört att krabba skall kunna orsaka liknande symtom.
Citera
2005-08-01, 14:25
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag har hört att krabba skall kunna orsaka liknande symtom.
Jag har googlat lite och "sill ångest" gav inget men "anxiety herring" visade upp en hel del träffar med listor på mat som kunde påverka humöret, pickled herring fanns med där, det var ungefär den mat man brukar rabbla upp som migränframkallande (skaldjur fanns med) och orsaken troddes vara en aminosyra som heter tyramin.

Kan vara någon slags migrän alltså, eller överkänslighet mot tyramin, tyramin påverkar tydligen blodtrycket också och plötslig blodtrycksstegring/fall kan ju ge reaktioner tror jag. Allt var väldigt oklart och det vore intressant om någon visste mer.
Citera
2005-08-01, 14:52
Det här har jag aldrig hört talas om men verkar ju mycket intressant/skojigt (inte att du mår dåligt förståss...) Är det någon annan som har mer info om detta symptom, eller som varit med om liknande.

Man lär sig något nytt varje dag..
Citera
2005-08-01, 14:55
Medlem
Ivanovichs avatar
Äter jag för mycket hummer så sover jag dåligt.
En god vän som är läkare sa att det var vanligt med sk hummerdrömmar.
Det är väl så att maten är svårsmält.Borde alltså gälla skaldjur och tex sill.
Men nu har jag ju inga ångestattaker eller nåt sånt,bara dålig nattsömn.
Citera
2005-08-01, 15:10
Medlem
jaha jovissts avatar
det därr med hummerdrömmar lät ju intressant så jag sökte på pickled herring och nightmares och får ungefär samma träffar som förut, men det gäller sill tillsammans med något som kallas MAO-hämmare, jag vet inte riktigt vad det är men jag äter ingen psykofarmaka. Brukade inte schassen (i knasen..) få mardömmar när han ätit ansjovispizza? Jag känner att vi ärnågot stort på spåren..
Citera
2005-08-01, 15:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Vete tusan om det är maten som är boven egentligen. Jag vet en tjej som alltid stressar som satan runt storhelger. Föräldrar, syskon, övrig släkt och ibland en hel drös vänner ska bjudas in och stressen är enorm. Hon påstår sig må illa av sådan mat som förknippas med helger (sill, köttbullar, prinskorv, sylta etc.) och panikångesten infinner sig oavsett om det är helg eller ej då hon äter det.

Kan det vara så att stressen projiceras på själva maträtterna och får dessa att bli s.k. triggerpunkter som sätter igång en ångestsituation?
Citera
2005-08-01, 15:40
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Kan det vara så att stressen projiceras på själva maträtterna och får dessa att bli s.k. triggerpunkter som sätter igång en ångestsituation?
Jo jag har tänkt så också (se ovan) men det är ingen helg nu utan världens lugnaste semester. jag ahr svårt att se att det skulle vara psykosomatiskt, särskilt då effekten kommer en stund efter jag ätit, och gärna på natten. Och varför bara sill? finns ju mycket annat som har med helger att göra. Den största effekten får jag av sill på fastande mage.
Citera
2005-08-01, 15:48
Medlem
Ivanovichs avatar
Det kan vara de feta tillbehören som gör sitt.
Men jag tror nog att det är hummern som är boven i mitt fall.Äter bara en halv,äts det en eller två så märks det.
Så fortsätt din utredning!
Citera
2005-08-01, 16:03
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Det kan vara de feta tillbehören som gör sitt.
Men jag tror nog att det är hummern som är boven i mitt fall.Äter bara en halv,äts det en eller två så märks det.
Så fortsätt din utredning!
Jo, jag hoppas ju någon professor ska dyka upp och förklara, men jag har hittat något slags samband mellan tyramin, aminosyran som tydligen inlagd sill har ovanligt gott om, och serotonin, som visst kan frigöras av just tyramin och det borde ju kunna vara ett spår.
Citera
2005-08-01, 16:10
Medlem
Hagriddens avatar
OK, jag är här! Kvacksalvaren från cyberrymden!

Att du får ångestkänslor eller stryk över huvudet eftersom du gillar sill i samband med alkohol beror på att ditt förmodligen höga blodtryck blir ännu högre på grund av saltet i sillen.

Skippa antingen sillen eller alkoholen och kolla ditt blodtryck på vårdcentralen, det kan ligga en aning högt annars också..
Citera
2005-08-01, 16:16
Medlem
Ivanovichs avatar
hmm ,det tror jag inte på.
Jag har ju lågt blodtryck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto