2014-02-12, 15:51
Medlem
Barnflods avatar
För fem veckor sedan fick jag Mirtazapin (inledningsvis 30 mg, 15 mg de senaste dagarna) utskrivet mot sömnbesvär. Då denna medicin har ett ganska gott rykte om sig beträffande sömnkvalitet och sömnlängd hade jag ganska höga förväntningar i början - och visst, första kvällen blev jag i princip knockad av trötthet, men det var i princip allt. Sedan dess har jag tvärtemot typ alla andra som tar medicinen inte alls drabbats av någon brutal dåsighet whatsoever. Faktumet är att jag sover mindre nu än tidigare. Sömnen är ytlig och fragmenterad, ofta vet jag inte ens om jag sovit över huvud taget. Senast jag sov någorlunda djupt och sammanhängande var någon dag innan medicineringen påbörjades. Känner mig naken om huvudet och går runt med ångest i stort sett hela dagarna.

Någon som varit med om något liknande? Varför blir jag inte trött?
Citera
2014-02-12, 16:56
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
För fem veckor sedan fick jag Mirtazapin (inledningsvis 30 mg, 15 mg de senaste dagarna) utskrivet mot sömnbesvär. Då denna medicin har ett ganska gott rykte om sig beträffande sömnkvalitet och sömnlängd hade jag ganska höga förväntningar i början - och visst, första kvällen blev jag i princip knockad av trötthet, men det var i princip allt. Sedan dess har jag tvärtemot typ alla andra som tar medicinen inte alls drabbats av någon brutal dåsighet whatsoever. Faktumet är att jag sover mindre nu än tidigare. Sömnen är ytlig och fragmenterad, ofta vet jag inte ens om jag sovit över huvud taget. Senast jag sov någorlunda djupt och sammanhängande var någon dag innan medicineringen påbörjades. Känner mig naken om huvudet och går runt med ångest i stort sett hela dagarna.

Någon som varit med om något liknande? Varför blir jag inte trött?
Problemet är att alla människor är olika. Har haft Mirtazapin i 5 veckor också, 3,5 vecka på 15 mg, 1,5 på 30 mg. Fick det utskrivet mot depression, med förhoppningar om att det skulle ge förbättrad sömn och ökad aptit. Låter ju som en klockren kombination, på bara en medicin.

Men det har inte gjort ett skit. Plus/minus 0 i mental påverkan, ingen ökad aptit. Konstigare drömmar och sömnen känns bara mer ytlig och fragmenterad som du uttrycker det. Jätteroligt.
Citera
2014-02-12, 22:19
Medlem
Barnflods avatar
Ja. Hittade en bra beskrivning från en amerikan:

"Plus it didn't help me sleep at all. I'd go into these cycles of 30-45 minutes asleep/1-1.5 hours awake. With each cycle I could recall a new and disturbing dream. It was so bad that I often had trouble discerning what I dreamt with actuality. I felt like I was going mad, essentially. So I rid myself of remeron as fast as I could."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in