Grejen (som jag ser det) är att Malena Ernman är känd från "mello" för de flesta, och har enormt många beundrare. Kikar man på hennes Facebooksida så ser man att hon har över 46 000 gillare, varav flertalet kom som en boom för henne de senaste dagarna (se diagrammet):
https://www.facebook.com/malenaernman/likes
Jag vill INTE ta äran från henne - jag är säker på att hon är en go och trevlig kvinna - men det jag tycker är tveksamt är när en mello-profil försöker använda överdrivna PK-pekoral för att styra public service. Hon är inte ensam om den här sortens känslosamma, extremt överdrivna och banala "free Nelson Mandela"-retorik.
Det är tvärtom legio inom PK-kretsar. Det är som om de ständigt går runt och hy(ck)llar varandra till molnen, citerar överdrivna, högtravande dikter i stil med Runebergs Fänrik Ståls sägner, Döbeln vid jutas:
"- Hav tack käre man! En kyss för pannan, ty ni har förstått mig! Ni som ingen annan!"
Vanligt folk talar inte så till varandra - man fattar att det är en dikt, en saga - men PK-folk gör det. De talar till varandra med ständigt överdrivet krusidull-smicker:
- Finaste XXX, du är godheten som modigt bekämpar ondskan - tack för att du finns i ondskans tider"
och liknande pekoral, som absolut inte är dåliga. Det är inte så jag menar, de är tvärtom extremt vänliga och behjärtansvärdiga,
men de ju så överdrivna så att man får ju utslag!!!! Är det
INGEN av PK-iterna som uppfattar detta som falskt, innehållslöst smicker? En överdrivet glittrande guldyta utan innehåll? En teater-roll? Som en opera-solist-krigare iklädd strids-fjädrar i motljus?
Idag på alla hjärtans dag skulle jag vilja ge er 45000 röda rosor!! Som tack för allt. Det är ni som gör allting. Det är ni som är skillnaden.
- "Det är ni som gör allting" (en klassisk överdrift för att ställa sig in hos sina "vänner" på Facebook) -- som om verkligheten inte behövs längre? Det enda man saknar för att få till en överdriven opera-pekoral är: "Tack för att ni finns!", lite tårar, fuskblod och en fuskdolk i ryggen?
Vila i frid Alice Babs. Du var, du är och du kommer alltid vara den största.
- Jag gillar också Alice Babs och Swing it magistern, swing it, men varför sådana brösttoner? Större än Martin Luther King, större än Nelson Mandela? För evig framtid?
Men 49,7 % av Schweiz befolkning behöver vår kärlek. Nu mer än nånsin. Det får vi heller aldrig glömma.
- "Det får vi heller aldrig glömma" - hon överdriver så enormt att hon jämställer Schweiz folkomröstning med Nazisternas utrotning av judar.
Så mycket hat. Men så oändligt mycket mera kärlek. Tack alla. Från hjärtat tack.
- Hjärrrrrrta och smärrrrrrrrta, oändligt mycket hjärrrrrrrrrta och smärrrrrrrrta. Tack till publiken.
Dom vågar eller vill inte ta ställning. Väldigt farligt.
- Endast de som tar hennes ställning räknas tydligen? Allt annat är "väldigt farligt"?
Jag var med om valet i Schweiz. Hela vintern bara tystnad. Feg, bekväm tystnad. Ingen sa nåt. Så ser ondskan ut. Det får aldrig hända här.
- "Så ser ondskan ut. Det får aldrig hända här" - återigen en pekoral överdrift, hon drar en parallell med Adolf Hitler och utrotningen av åtta miljoner judar.
fasiken... Jag tar tillbaka allt om fb imorse. Det ÄR på Twitter det händer
- Ja, allt händer tydligen på Twitter? Verkligheten behövs inte längre?
Jag är antirasist och antiSD och kan därför inte som avtalat medverka i kvällens @P4Karlavagnen Hälsningar Malena Ernman
- Pekoral igen.