Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-22, 12:34
  #241
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garba
Klart det spelar roll beroende vad man har för advokat.
Jag sa flera saker till trötta Åke vad han skulle ta upp och trycka på, och så sa jag till Björn vad jag sa till Åke, och då undra han varför i helvete han inte tog upp det jag sa.
Men sakerna som inte kom up under TR eller HR är ju saker som borde gjort det.

Men nu är min vän friad men endå har han än stämpel som han får leva med.

Men den som borde ha och få skit är ju hon (bo) som ljugit och förstört en annans mans liv.

Min erfarenhet är att utan en bra advokat kan det gå helt åt helvete. Kan bara spekulera om att det sitter ett antal oskyldigt dömda i fängelse p g a deras brännvinsadvokater inte skött sina jobb ordentligt.

Går det inte att anmäla henne för att hon har ljugit i rätten? Killen är ju ändå friad..
Citera
2014-05-22, 12:56
  #242
Medlem
Men herregud, vad är det för samhälle vi lever i? Anmäla henne för att hon ljugit? Är du född igår, eller vad är det frågan om?

Hon har inte ljugit någon stans, har du läst domen? BO:s berättelse var trovärdig, och det finns fler luckor i GM:s berättelse kontra BO:s. Men, han friades i HR för att det inte gick att ställa utom all rimlig tvivel att han var skyldig. Han friades knappast för att hon ljugit.

Det är fritt fram för alla att ha sina teorier, hur konstiga en del må vara, men sluta upp att kasta skit och komma på egna påståenden om sådant ni inte har en aning om. Garba har tagit klart och tydligt visat vart han står - men är ju bevisligen också vän med GM:s så det talar sitt tydliga språk.

Han blev friar - that's it. Men det är ingen i det här som ljugit.
Citera
2014-05-22, 13:37
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandsmartan
Men herregud, vad är det för samhälle vi lever i? Anmäla henne för att hon ljugit? Är du född igår, eller vad är det frågan om?

Hon har inte ljugit någon stans, har du läst domen? BO:s berättelse var trovärdig, och det finns fler luckor i GM:s berättelse kontra BO:s. Men, han friades i HR för att det inte gick att ställa utom all rimlig tvivel att han var skyldig. Han friades knappast för att hon ljugit.

Det är fritt fram för alla att ha sina teorier, hur konstiga en del må vara, men sluta upp att kasta skit och komma på egna påståenden om sådant ni inte har en aning om. Garba har tagit klart och tydligt visat vart han står - men är ju bevisligen också vän med GM:s så det talar sitt tydliga språk.

Han blev friar - that's it. Men det är ingen i det här som ljugit.

Fan vad naiv du är. Uppenbart att detta rör sig om ett fall där otrohet försökts döljas genom anmälan om våldtäkt. Hon kan ändå ansetts som trovärdig då även motsatsen är svårbevisad. Fru Alvbåge vittnesmål om hennes konversation med falskanmälaren visar med all tydlighet att det inte rört sig om någon våldtäkt.
Citera
2014-05-22, 13:47
  #244
Medlem
Fru Alvbåges vittnesmål? I TR:s dom går att läsa att fru Alvbåge var den som först uppmanade BO att anmäla - för att sedan ändra sig till HR. Man kan undra varför.

Naiv? Du tycker inte själv att du är naiv? Är det normalt att krypa ned och lägga sig bredvid en berusad kvinna som man vet har pojkvän, som ligger och sover? I både TR:s och HR:s dom går att läsa att GM var med och flyttade en väldigt berusad BO från garderob till madrass - således hade GM full koll på vem som låg på madrassen. GM:s förklaring till att han trodde det var någon annan han kröp ned och började "mysa" med, luktar i varje fall skunk hos mig.

Återigen, GM blev friad i HR och that's it. Men att slänga ut sig saker hit och dit om att BO ljugit sig genom två rättegångar och att hon nu ska anmälas - är bara dummare än dummast.
Citera
2014-05-22, 14:10
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandsmartan
Fru Alvbåges vittnesmål? I TR:s dom går att läsa att fru Alvbåge var den som först uppmanade BO att anmäla - för att sedan ändra sig till HR. Man kan undra varför.

Naiv? Du tycker inte själv att du är naiv? Är det normalt att krypa ned och lägga sig bredvid en berusad kvinna som man vet har pojkvän, som ligger och sover? I både TR:s och HR:s dom går att läsa att GM var med och flyttade en väldigt berusad BO från garderob till madrass - således hade GM full koll på vem som låg på madrassen. GM:s förklaring till att han trodde det var någon annan han kröp ned och började "mysa" med, luktar i varje fall skunk hos mig.

Återigen, GM blev friad i HR och that's it. Men att slänga ut sig saker hit och dit om att BO ljugit sig genom två rättegångar och att hon nu ska anmälas - är bara dummare än dummast.

Hennes nya vittnesmål i HR med bland annat chattkonversationer med "tv-kändisen" är det enda nya vittnesmålet. Det visade att "tv-kändisen" lämnat motstridiga uppgifter i anmälan och vad hon konverserat med Fru Alvbåge. Bland annat har hon sagt till Fru Alvbåge att hon var vaken redan när den anmälde kröp ner och lade sig och att hon trodde att det var Totte. Medan hon i förhör sagt att hon vaknat först när personen haft samlag med henne.

Att den anmäldes uppgifter kan anses som överdrivna är knappast något att anmärka på. Blir man falskt anklagat för ett så grovt brott är det nog många som upplever att inte ens sanningen räcker.
Citera
2014-05-22, 20:26
  #246
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandsmartan
Men herregud, vad är det för samhälle vi lever i? Anmäla henne för att hon ljugit? Är du född igår, eller vad är det frågan om?

Hon har inte ljugit någon stans, har du läst domen? BO:s berättelse var trovärdig, och det finns fler luckor i GM:s berättelse kontra BO:s. Men, han friades i HR för att det inte gick att ställa utom all rimlig tvivel att han var skyldig. Han friades knappast för att hon ljugit.

Det är fritt fram för alla att ha sina teorier, hur konstiga en del må vara, men sluta upp att kasta skit och komma på egna påståenden om sådant ni inte har en aning om. Garba har tagit klart och tydligt visat vart han står - men är ju bevisligen också vän med GM:s så det talar sitt tydliga språk.

Han blev friar - that's it. Men det är ingen i det här som ljugit.

Det blev lite fel igår. Det skulle stå OM hon hade ljugit. Jag är inte ett dugg naiv men du verkar uppenbarligen vara det Ja jag har läst domen osv och jag tar inte ställning för någon egentligen eftersom jag inte var med när det hände. Det är en ord mot ord situation och som utomstående betraktare står det envar fritt att tolka skiten hur fan man vill. Jag tycker att det finns vissa oklarheter.

Du har ju tagit ställning för kvinnan och då får du samtidigt acceptera att det finns andra som mer tror på den som varit anklagad. Helt klart är det också så att han har en lite annorlunda uppfattning om vad som har hänt
Citera
2014-05-29, 21:59
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Ungefär så, ja.
Vid en samlad bedömning anser hovrätten att det saknas bevisning som ger ett otvetydigt stöd åt målsägandens berättelse. Enligt hovrättens uppfattning är utredningen således inte tillräcklig för att, med de beviskrav som gäller i brottmål, målsägandens berättelse ska kunna läggas till grund för bedömningen.
Vilken "bevisning" var det då som ändå fanns? Hörsägen och skvaller naturligtvis, samt en ursäkt från MW via Facebook och sms efter att TW:s pojkvän TK framfört hot mot MW.
Sammantaget anser hovrätten att konversationen ger visst stöd för både målsägandens och MW:s uppgifter i målet. Den kan därför inte tillmätas någon avgörande betydelse vid bevisvärderingen.
Och slutligen.
Den bevisning som åberopats i övrigt ger enligt hovrättens mening inte heller beaktansvärt stöd åt åtalet.

Din summering av bevisningen är usel.

Det kanske mest intressanta stycket i Hovrättens dom:
Hovrättens slutsats så här långt är att Mattias Wikströms berättelse – med ovan nämnt
undantag – inte är så osannolik att den kan avfärdas, men att den är mindre trovärdig
än målsägandens version av det påstådda händelseförloppet. Som hovrätten angett inledningsvis
är det emellertid inte tillräckligt för en fällande dom att målsägandens berättelse
framstår som mer trovärdig än den tilltalades. Frågan är då om det som i övrigt
framkommit i målet ger ett sådant stöd för målsägandens utsaga att den helt eller delvis
bör läggas till grund för en fällande dom.
Mest sannolikt enligt Hovrätten att han våldtog henne med bevisen räcker inte.
Citera
2014-05-29, 22:04
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är knappast en rättvisande bild av vad HovR kommer fram till.

Hur kan det inte vara rättvist att citera eller referera vad Hovrätten kommit fram till? Förklara det.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är svårt att här invända mot logiken i hovrättens dom. Istället för den gängse, lätt missvisande eufemismen "en välskriven dom" vill jag säga att den här domen är en bra dom därför att det logiska resonemanget är oklanderligt.

Jag tror att du när det gäller frågan om den tilltalade är mer otrovärdig än kvinnan i grunden är fel ute. En svensk domstol ägnar sig inte åt att finna ut rätta fakta eller att slå fast vad som verkligen inträffat eller att avgöra vem som i någon absolut mening har rätt och vem som har fel.

När de alltså anser att målsäganden är trovärdig bör man nog alltså nöja sig med att konstatera att det innebär att det i sig inte finns något som talar för att det i bevishänseende skulle vara så att man måste avfärda hennes vittnesmål på de grunderna att det innehåller lögner och allvarliga felaktigheter.

Det innebär däremot inte att rätten slår fast att hon därför har rätt och den tilltalade har fel eller att det är hon som talar sanning och han som ljuger.

Jag tycker också Hovrättens dom är bra och accepterar att bevisen inte räcker för att döma när beviskraven är höga. Uppenbarligen har du inte läst stycket i domen där Hovrätten slår fast att kvinnan är mer trovärdig än mannen och att brottet mer sannolikt hände än att det inte gjorde det. Du har alltid möjlighet att läsa om domen.
Citera
2014-05-29, 22:05
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.Harry
Min erfarenhet är att utan en bra advokat kan det gå helt åt helvete. Kan bara spekulera om att det sitter ett antal oskyldigt dömda i fängelse p g a deras brännvinsadvokater inte skött sina jobb ordentligt.

Går det inte att anmäla henne för att hon har ljugit i rätten? Killen är ju ändå friad..

Dina erfarenheter saknar stöd i studier och forskning. Om du tror att en friande dom är samma sak som att målsägande ljugit har du inte fattat mycket om rättssystemet.
Citera
2014-05-29, 22:08
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Fan vad naiv du är. Uppenbart att detta rör sig om ett fall där otrohet försökts döljas genom anmälan om våldtäkt. Hon kan ändå ansetts som trovärdig då även motsatsen är svårbevisad. Fru Alvbåge vittnesmål om hennes konversation med falskanmälaren visar med all tydlighet att det inte rört sig om någon våldtäkt.

Tycker du Hovrätten som friade mannen är naiv också på något sätt? För Hovrätten talade det mesta för att mannen gjorde sig skyldig till våldtäkt. Har du större juridisk kunskap än Hovrätten?
Citera
2014-05-30, 20:10
  #251
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsutredning
Hur kan det inte vara rättvist att citera eller referera vad Hovrätten kommit fram till? Förklara det.

Som jag försökte förklara: Det är grundförutsättningarna för ditt resonemang som leder dig fel. Vad rätten gör är att bedöma om bevisningen räcker för en fällande dom. Det de slår fast är om den gör det eller inte och det är det enda de slår fast. De slår inte fast vem som har ljugit och vem som inte har ljugit och de försöker inte utreda vad som verkligen har hänt.

Citat:
Jag tycker också Hovrättens dom är bra och accepterar att bevisen inte räcker för att döma när beviskraven är höga. Uppenbarligen har du inte läst stycket i domen där Hovrätten slår fast att kvinnan är mer trovärdig än mannen och att brottet mer sannolikt hände än att det inte gjorde det. Du har alltid möjlighet att läsa om domen.

Dessa faktum är som jag skriver ovan inget rätten har slagit fast som en sanning. Vad de gör är att beskriva hur de resonerat när de kommit fram till den friande domen. Ingen kan förstås hindra dig att utifrån detta skapa dig en egen uppfattning om vad som troligen hänt och hur de inblandade tänkt, men något rättsligt fastslaget faktum blir det inte. Det enda som är ett faktum är att mannen i fråga är friad och därmed oskyldig till våldtäkt mot kvinnan.

Som citerat ur domen:
Citat:
Vid en samlad bedömning anser hovrätten att det saknas bevisning som ger ett otvetydigt stöd åt målsägandens berättelse. Enligt hovrättens uppfattning är utredningen således inte tillräcklig för att, med de beviskrav som gäller i brottmål, målsägandens berättelse ska kunna läggas till grund för bedömningen


Min uppfattning om vad som troligen hände är för övrigt också gissningsvis att mannen ljuger om att han trodde att kvinnan var en annan och att han hoppades att få ha sex med henne för att hon var så full att hon kanske var mindre nogräknad. Om han struntade i om hon var med på noterna och det var våldtäkt är svårare att veta.

Men inget hindrar ju att man tycker han betedde sig moraliskt förkastligt och svinigt i vilket fall som helst.
Citera
2014-06-05, 12:57
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som jag försökte förklara: Det är grundförutsättningarna för ditt resonemang som leder dig fel. Vad rätten gör är att bedöma om bevisningen räcker för en fällande dom. Det de slår fast är om den gör det eller inte och det är det enda de slår fast. De slår inte fast vem som har ljugit och vem som inte har ljugit och de försöker inte utreda vad som verkligen har hänt.



Dessa faktum är som jag skriver ovan inget rätten har slagit fast som en sanning. Vad de gör är att beskriva hur de resonerat när de kommit fram till den friande domen. Ingen kan förstås hindra dig att utifrån detta skapa dig en egen uppfattning om vad som troligen hänt och hur de inblandade tänkt, men något rättsligt fastslaget faktum blir det inte. Det enda som är ett faktum är att mannen i fråga är friad och därmed oskyldig till våldtäkt mot kvinnan.

Som citerat ur domen:

Min uppfattning om vad som troligen hände är för övrigt också gissningsvis att mannen ljuger om att han trodde att kvinnan var en annan och att han hoppades att få ha sex med henne för att hon var så full att hon kanske var mindre nogräknad. Om han struntade i om hon var med på noterna och det var våldtäkt är svårare att veta.

Men inget hindrar ju att man tycker han betedde sig moraliskt förkastligt och svinigt i vilket fall som helst.

Du missar målet. Hovrättens uppgift var att avgöra om bevisningen räckte till en fällande dom. Det gjorde den inte. Men Hovrätten säger samtidigt att kvinnan är mer trovärdig än mannen och det betyder att Hovrätten anser det mer sannolikt att våldtäkten ägde rum än att den inte gjorde det.

Möjlighet finns för dig att läsa Hovrättens dom och aktuellt stycke igen.
Hovrättens slutsats så här långt är att Mattias Wikströms berättelse – med ovan nämnt
undantag – inte är så osannolik att den kan avfärdas, men att den är mindre trovärdig
än målsägandens version av det påstådda händelseförloppet. Som hovrätten angett inledningsvis
är det emellertid inte tillräckligt för en fällande dom att målsägandens berättelse
framstår som mer trovärdig än den tilltalades. Frågan är då om det som i övrigt
framkommit i målet ger ett sådant stöd för målsägandens utsaga att den helt eller delvis
bör läggas till grund för en fällande dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback