• 2
  • 3
2014-09-20, 09:10
Medlem
anekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommoo
Tjaa..
Jag pratade med banken idag och de föreslog rörlig ränta samt rörlig ränta med tak.

rörlig ränta på 2.65 med tak upp till 3.10 i 5 år ..

rörlig ränta 2.43

vad är bäst tycker ni ?? hade tänkt rörlig ränta först men sen när jag fick höra rörlig ränta med tak så blev jag lite osäker ?

all svar uppskattas

Det var rätt taskiga räntesatser. Om du prutar lite kommer du att kunna få ner räntesatsen minst 30-40 punkter. Mer om du har lite kött på benen och lite innehav.
Citera
2014-09-20, 09:56
Medlem
Att ha lån är bra så länge man har motsvarande tillgångar vid sidan om. Genom att amortera (stoppa in kapital i bostaden) så minskar man sin diversifiering och får högre total risk i sin ekonomi.
Citera
2014-09-20, 11:37
Medlem
15% klarar jag, men vid det laget skulle jag definitivt sitta hemma och räkna på om det inte var bättre att sälja och ta en förlust. (Gissar att bopriserna dalat vid en sån ränta och jag eventuellt skulle ha större lån än marknaden skulle vara villig att betala.)
Citera
2014-09-20, 19:22
Medlem
Jag är över närmare 40år och ser därför 6-7% som "normalränta" är dock lågt belånad och ska utan problem klara åtminstone 10%.

Fullkomligt älskar gamla tidningsartiklar från 2006-2007 då räntorna steg och man kunde läsa en gråtartikel efter den andra.
Citera
2014-09-29, 09:18
Medlem
cleanusers avatar
Jag gjorde för ett tag sen en snittuträkning av räntan de senaste 15 åren. Jag tog räntan en gång per år (jag är medveten om att det kan skilja mellan olika kvartal men det stämmer nog hyggligt ändå) för de olika löptiderna. Det såg/ser ut ungefär så här:

Tre mån: 4,05 %
Två år: 4,23%
Fem år: 5,02%
Tio år: 5,52%

Tänkte det kunde kanske vara av intresse. Jag gick inte längre tillbaks i tiden än så då det var svårt att få fram uppgifter.
Citera
2014-09-29, 09:21
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommoo
Tjaa..
Jag pratade med banken idag och de föreslog rörlig ränta samt rörlig ränta med tak.

rörlig ränta på 2.65 med tak upp till 3.10 i 5 år ..

rörlig ränta 2.43

vad är bäst tycker ni ?? hade tänkt rörlig ränta först men sen när jag fick höra rörlig ränta med tak så blev jag lite osäker ?

all svar uppskattas

Det låter som en rätt kass ränta på ett vanligt bostadslån, förutsatt att du har 15% till kontantinsats. Jag fick ner min rörliga ränta till 1,92% på Handelsbanken utan några blodiga förhandlingar.

Fick ännu bättre på en annan bank men har inte orkat byta, med mitt relativt låga lånebelopp så gör det inte så mycket.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in