• 1
  • 2
2014-02-11, 22:54
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Ponera att bolåneräntan skulle stiga till X procent, där X är den summa du nätt och jämt har råd att betala i ränta, givet att dina övriga utgifter hålls på en minimum (men dräglig såklart) nivå. Vad är X i ditt fall?

X i mitt fall skulle landa runt 13-14%, det är vad jag i dagsläget skulle klara av som mest.
Citera
2014-02-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
Ponera att bolåneräntan skulle stiga till X procent, där X är den summa du nätt och jämt har råd att betala i ränta, givet att dina övriga utgifter hålls på en minimum (men dräglig såklart) nivå. Vad är X i ditt fall?

X i mitt fall skulle landa runt 13-14%, det är vad jag i dagsläget skulle klara av som mest.

Var inte orolig, ty varken Riksbanken, Reinfeldt eller Löfven kommer att släppa räntorna till såna nivåer.

Du skulle kunna modifiera frågan något beträffande tidsaspekten....

I värsta fall, vid riktig katastrof: Har man t.ex. 2 Mkr i lån kan de flesta husägarna klara sig minst ett par månader - även med 13-14%. Därefter skulle det sannolikt åtgärdats annars skulle vi allihopa dra något gammalt över oss. Då skulle inflationen också bli 2-siffrig.
Citera
2014-02-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe48
Var inte orolig, ty varken Riksbanken, Reinfeldt eller Löfven kommer att släppa räntorna till såna nivåer.

Du skulle kunna modifiera frågan något beträffande tidsaspekten....

I värsta fall, vid riktig katastrof: Har man t.ex. 2 Mkr i lån kan de flesta husägarna klara sig minst ett par månader - även med 13-14%. Därefter skulle det sannolikt åtgärdats annars skulle vi allihopa dra något gammalt över oss. Då skulle inflationen också bli 2-siffrig.

jo det är nog förvisso sant, men rent teoretiskt. att det kommer stiga över 7-8% får väl ses som tämligen osannolikt även på hyfsat lång sikt dvs 5-10år?

men när är det räntan stiger egentligen, om det skulle bli finanskris och världens inflation, då sjunker väl räntan? Det är väl om det blir extrem högkonjunktur och överhettning som räntan stiger?
Citera
2014-02-12, 00:01
Medlem
goodfires avatar
Räntan är hög

Halvera räntan skulle behövas .
Citera
2014-02-12, 01:44
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Jag hade väll i teorin klarat en ränta på 15-17%. Dock så hade jag knappast haft råd att ha kvar bilen eller köpa något annat än basprodukter.
Citera
2014-02-12, 08:31
Medlem
PaulPaljetts avatar
Klarar en ränta på 7-8 procent utan att göra några som helst avkall på något egentligen (blir väl mindre lyxkonsumption visserligen). 10-15% då börjar det bli tråkigt. 15-20% klarar vi i 10-15 år innan det blir jobbigt på allvar.

Känns tryggt. Allt ovan är med allt annat lika. Räknar dock med att det om det börjar gå åt fanders blir skillnader i exempelvis transporter, resor, abonnemang m.m. vilket gör att utrymmet blir större än så.
Citera
2014-02-12, 08:38
Medlem
Butterss avatar
En hög ränta implicerar en hög inflation som innebär att lånet snabbt minskar i värde. Så det är inte bara dåligt.
Citera
2014-02-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
En hög ränta implicerar en hög inflation som innebär att lånet snabbt minskar i värde. Så det är inte bara dåligt.

förvisso, men inte säkert att löneutvecklingen hänger med i den inflationen och då blir det jobbigt.
Citera
2014-02-12, 19:07
Medlem
eskimås avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2014-02-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
jo det är nog förvisso sant, men rent teoretiskt. att det kommer stiga över 7-8% får väl ses som tämligen osannolikt även på hyfsat lång sikt dvs 5-10år?

men när är det räntan stiger egentligen, om det skulle bli finanskris och världens inflation, då sjunker väl räntan? Det är väl om det blir extrem högkonjunktur och överhettning som räntan stiger?

Egentligen behövs det ingen "katastrof" utan det kan bli frågan om minskad arbetslöshet.

Låt oss nu ponera att Regeringen skulle lyckas att reducera arbetslösheten till 1,5 - 2,5% då skulle räntorna höjas kraftigt för att bekämpa inflationen. Sverige kan inte acceptera en så låg arbetslöshet och därför skulle räntorna höjas tills man skulle nå en "jämviktsarbetslöshet" som kanske ligger på 4-5%. (då är 7-8% räntehöjning ingen omöjlig siffrra, känns emellertid hög). Det är Riksbankens uppgift att sköta detta med sin räntepolitik.
Citera
2014-02-12, 20:43
Medlem
Skulle nog klara ~12% (har givetvis räknat med att ränteavdraget försvunnit också ), då skulle det finnas ~30k/mån kvar att leva på (2 vuxna+2 barn). Det är vad som behövs för att ha en dräglig tillvaro.
Har inte tagit hänsyn till besparingar vilket skulle täcka upp några års räntekostnader.
Citera
2014-02-12, 21:15
Medlem
6%, sedan skulle det börja bli svettigt med nuvarande inkomster kontra lån. Dessbättre har jag dock kapital i annat som gör att i krisfall kan jag amortera bort nästan hela lånet. Annars hade vi varken vågat eller fått låna så mycket som vi gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in