• 1
  • 2
2014-02-11, 20:47
Medlem
Har idag ett HB Staika 2p som jag använt väldigt mycket till kajakpaddlingen. Är nöjd och positivt inställd till HB och skulle kunna tänka mig att köpa ett tält från dom igen.

Men tänkte till 2014 vandra i fjällen och har ju hört att där är tunneltält att föredra. Mer utrymme per vikt?
Så..... ge mig era BÄSTA argument till varför jag ska eller inte ska öppna upp plånboken till ett nytt tält?
Citera
2014-02-15, 22:20
Medlem
Timmervargens avatar
En stor fördel med tunneltält jämfört med kupoltält är att dessa vanligtvis har mycket större absid. Mycket trevligt speciellt vid längre vandringar och vid sämre väder.
Citera
2014-02-15, 22:29
Medlem
Drullknulls avatar
Är du van vid ditt självstagande tält och kan hantera de mindre utrymmena, då finns det ingen anledning att köpa tunneltält, mycket av sakerna kan sommartid läggas i innertältet. Men visst, skall ni/du vandra två veckor eller mer och kräver komfort d.v.s. gott om plats i innertältet och ryggsäck med köksutrustning i förtältet, då krävs ett tunneltält.

Fokusera på viktigare saker, ni kommer troligen inte behöva ett tunneltält...
Citera
2014-02-19, 01:03
Medlem
Daineas avatar
Tunneltält ska vara stadigare mot vind om dom monteras rätt och inte vindriktningen ändras. I tillägg har dom bättre vikt/utrymme-förhållande. Men om du har ett Staika lär stabilitet knappast vara ett problem; har sett Hillebergs kupoltält i extremt hårda vindar utan att verka särskilt plågade.
Citera
2014-03-10, 14:33
Medlem
haresEars avatar
Att tunneltält skall vara stabilare mot vind köper jag inte, varför använder man självstadgande kupoltält på everest, k2, sydpolen osv? Man skulle knappast använda ett sådant om det inte höll måttet.

Jag har ett HB Jannu, självstadgande kupol som fungerat riktigt bra, speciellt i fjällmiljö.

En av de största fördelarna med självstadgande kupol är att, speciellt i fjällvärld, kanske du upptäcker att du satt upp tältet på ett inte så bra ställe, då lyfter du upp dett och flyttar, något som inte är lika enkelt med ett tunnel.

Det är enklare att sätta upp oftast och går fortare att komma in i tältet. Tror det tar 3 minuter att få upp mitt jannu.

Enda fördelen med tunnel är väl utrymmet uppåt. Men du måste välja vindriktningen - och vinden ändrar sig. Vilket du inte behöver bry dig om på ett kupol eller geosidiskt vilket ser lika dant ut oavsett vindriktning.

Kör kupol och inte tunnel.
Citera
2014-03-10, 16:20
Medlem
Daineas avatar
De tält jag sett på bilder från sydpolen har varit nästan uteslutande Keron, Nammatj från HB och motsvarande modeller från HS. Att fjällklättrare använder kupol har sin grund snarare att det inte alltid finns goda förankringspunkter.

Men oavsett är frågan om man ärligt kan säga att man kommer i sådana extremsituationer att det ena eller andra verkligen blir nödvändigt?
Citera
2014-03-11, 23:33
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
De tält jag sett på bilder från sydpolen har varit nästan uteslutande Keron, Nammatj från HB och motsvarande modeller från HS. Att fjällklättrare använder kupol har sin grund snarare att det inte alltid finns goda förankringspunkter.

Men oavsett är frågan om man ärligt kan säga att man kommer i sådana extremsituationer att det ena eller andra verkligen blir nödvändigt?
Nu vet jag inte ens vad du grundar ditt uttalande på. Du väljer enbart ut tält från hilleberg vilket känns fel i internationella sammanhang då Sverige inte direkt är överrepresenterade i arktiska eller subartiska expeditioner. Ett av de tält som används mest är north face VE25 tex, ett geosidiskt kupol.

Och på everest, k2 osv får du utan problem upp ett tunnel, c2,c3 och c4,rena platåer.

Skall man ut i vinterläge skall det definitivt planeras för riktigt dåligt väder. Vindar på 20ms är inget ovanligt, och 30ms har träffat mig några gånger. Har du inte satt fast skiten är det kört. Om ditt tunnel står fel mot vinden och du inte spänt det riktigt lär det bli en upplevelse.

Båda fungerar, skulle däremot aldrig bemöda mig med ett tunneltält då det är både smidigare och mer praktiskt med kupol. Dessutom flyttbart vilket kan vara riktigt händigt om du råkat placera tältet på 1 sten eller 2 en grop som vattenfyllS vid regn, 3 utmed en regngata.
Citera
2014-03-14, 16:16
Medlem
brotucks avatar
Kupoltält alla dar i veckan.

- Lätt att sätta upp varsomhelst
- kan flytta runt och hitta bästa undrlaget för ryggen.
- snabbar uppsättning
Citera
2014-03-15, 21:59
Medlem
idiamindadas avatar
Kör med det tält du har, något tyngre blir det kanske men du slipper en sur utgift för ett tält till.

Om det är så att du verkligen VILL köpa ett tält till och blir lycklig av det tänker jag inte döma dig för det!
Citera
2014-03-15, 22:56
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Nu vet jag inte ens vad du grundar ditt uttalande på. Du väljer enbart ut tält från hilleberg vilket känns fel i internationella sammanhang då Sverige inte direkt är överrepresenterade i arktiska eller subartiska expeditioner. Ett av de tält som används mest är north face VE25 tex, ett geosidiskt kupol.

Och på everest, k2 osv får du utan problem upp ett tunnel, c2,c3 och c4,rena platåer.

Skall man ut i vinterläge skall det definitivt planeras för riktigt dåligt väder. Vindar på 20ms är inget ovanligt, och 30ms har träffat mig några gånger. Har du inte satt fast skiten är det kört. Om ditt tunnel står fel mot vinden och du inte spänt det riktigt lär det bli en upplevelse.

Båda fungerar, skulle däremot aldrig bemöda mig med ett tunneltält då det är både smidigare och mer praktiskt med kupol. Dessutom flyttbart vilket kan vara riktigt händigt om du råkat placera tältet på 1 sten eller 2 en grop som vattenfyllS vid regn, 3 utmed en regngata.

Tja, prins Harry har kört ett Keron på sin sydpolentur, och jag har själv sett flera Nammatj där (både GT och standard) på bilder före jag köpte mitt (standard Nam2). Gällande Helsport är jag mer osäker, men vill mena jag läst någonstans att deras modeller besökt kontinenten vid ett flertal tillfällen.

Men vi kommer oavsett från poänget (som vi faktiskt är överens om): båda funkar. Lite som om du föredrar flickan eller hennes mamma; båda gör det du är ute efter. Däremellan är det i mångt och mycket tycke och smak.
Citera
2014-05-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Kör med det tält du har, något tyngre blir det kanske men du slipper en sur utgift för ett tält till.

Om det är så att du verkligen VILL köpa ett tält till och blir lycklig av det tänker jag inte döma dig för det!

Haha ja det är väl lite så att man mest VILL. Visst jag vinner nästan 2kg om jag byter tält. Men å andra sidan då kan jag lika gärna köpa lättare liggunderlag för en billigare peng fast samma vinst. Sover idag på downmat 9lw... skönt när man paddlar med inte lika kul när man ska bära på skiten.
Citera
2014-06-07, 21:53
Medlem
gniff754s avatar
Är man lika många i innertältet som tältet är avsett för får man inte plats med ryggsäckar i innertältet. I ett tunneltält kan man ofta få plats med ryggsäckar i absiden, men i kupoltält får man väl ofta inte plats med dem, om man med kupoltält menar små kupoltält.

Jag tycker att det är skönt att ha ryggsäckarna i yttertältet och en regning morgon kunna göra frukost inne i absiden på mitt tunneltält utan att behöva gå ut. Nackdelen är att den tar större plats, och det kan vara svårare att hitta en bra tältplats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in