• 1
  • 2
2014-02-11, 19:43
Medlem
Citat:
I takt med att kvinnor blir allt starkare blir dagens man kuvad och ängslig. Därför håller Herman så kallade "Raw man"-kurser för män som vill komma i kontakt med sin inre, maskulina energi.
– Många av kursdeltagarna känner sig rädda i relation till kvinnor. Särskilt vackra kvinnor kan skapa ångest och rädsla, säger han.
[...]
Herman menar att allt för många män är vilsna i sin manlighet i dag. Han beskriver ett vakuum kring vad det innebär att vara man, vilket gör många olyckliga.
– Hur ska vi förhålla oss till alla dessa starka kvinnor? De gör karriär, skaffar utbildning, fixar hus, bil och köper spermier i Danmark. Vad har jag då som man för funktion i ditt liv, som kvinna?
Kurserna går ut på att männen ska hitta sin riktning i livet, något som Herman menar kännetecknar den maskulina energin. Men mycket handlar också om att komma i kontakt med sitt känsloregister.
[...]
Utöver sin kursverksamhet deltar också Herman i en mansgrupp. Varannan tisdag träffas ett tiotal män för att laga mat tillsammans. Träffen avslutas med "sharing" där var och en får dela med sig av sina känslor. Männen i gruppen är inte rädda för långa kramar och fysisk kontakt, utan ser det som viktigt för gemenskapen.
– Man kan dra en parallell till aphannar som sitter och plockar löss från varandra. Fysisk kontakt är en viktig bekräftelse. Jag ser det här som en oerhört hälsosam ventil. Här får vi bara vara män tillsammans.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18335563.ab

Glöm inte att kolla in video där han visar prov på sin "maskulinitet".

Är detta vägen för framtidens män?

Är det maskulint att knapra grönsaker, prata om känslor och krama kompisarna?

Är "raw-man" kurser bra för att männen ska hitta sej själva och sin manlighet i ett jämställt samhälle?

Kommer en kvinna falla för hans trick och "öppna famnen och ta emot med glädje" eller skulle hon bara garva ihjäl sej?
Citera
2014-02-11, 19:50
Medlem
efmis avatar
Vilken jävla tomte...

Det är väl bra att man blir säkrare som man bland kvinnor men det är ju inte direkt så att mannen är i underläge.
Jag vet inte, men jag skulle nog inte valt att ha honom som min mentor.
Citera
2014-02-11, 20:11
Medlem
Grattis kvinnor! Skynda fynda, innan dom är slut!
Citera
2014-02-11, 20:35
Bannlyst
Hmm ja vet inte riktigt om jag hajar konceptet kanske. Ska man göra männen mindre ängsliga och samtidigt mer känsliga och kramiga...ja jag vet inte jag.
Får snubbarna något utbyte så sure bara kör men hans egna förhållningssätt till kvinnor är ju en aning märkligt, vara rädd för kvinnor fattar jag inte riktigt grejen med dom är ju små rådjur och det där "släppa garden" tänket är också en aning märkligt för vem vill tämja en innekatt liksom och att kunna hantera sina kvinna oavsett hur hon beter sig är ju för mig att vara man och då ber man inget av henne utan man kräver.
Citera
2014-02-11, 20:54
Medlem
Beskrivingen av kursen låter väldigt hånfull och pepprad med innuendos, på ett vis som får iallafall mig att ifrågasätta hur seriös antingen kursen i sig är, eller hur seriöst återgiven den är i artikeln.
Notera att kvinnorna beskrivs som starka och som ett ideal, medan männen beskrivs som vilsna och övergivna och deras manlighet problematiseras dessutom (I och med att det anses att männen är vilsna just i sin manlighet). Vidare står det att "många män känner sig rädda inför kvinnor" och att "Vackra kvinnor kan fylla mannen med ångest och rädsla".
Slutligen liknas männen i gruppen vid en flock nedlusade aphannar som sitter och äter varandras löss".

Kort sagt, artikeln fullkomligt dryper av misandri om man verkligen läser den med de där genusglasögonen och lägger in det där genusperspektivet som det ju numera tjatats om att man skall anlägga.
Citera
2014-02-11, 20:54
Medlem
Kan kanske vara så att många män känner sig "vilsna" i sin manlighet, möjligt, jag är nog inte av rätt kön för att avgöra det. Men om manlighet har betytt eller måste betyda någon slags övermakt över kvinnors liv, så måste man ju inse att man är på helt fel spår från början. Får man fixa sig en ny manlighet helt enkelt som står fritt från kvinnors "undergivenhet" om man vill leva med kvinnor, för den passar uppenbarligen inte kvinnor.

– Hur ska vi förhålla oss till alla dessa starka kvinnor? De gör karriär, skaffar utbildning, fixar hus, bil och köper spermier i Danmark. Vad har jag då som man för funktion i ditt liv, som kvinna?

Ni har funktionen man, livskamrat, fader till barn, sexuell partner och vän helt enkelt. Mycket enkelt.
Citera
2014-02-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Kan kanske vara så att många män känner sig "vilsna" i sin manlighet, möjligt, jag är nog inte av rätt kön för att avgöra det. Men om manlighet har betytt eller måste betyda någon slags övermakt över kvinnors liv, så måste man ju inse att man är på helt fel spår från början. Får man fixa sig en ny manlighet helt enkelt som står fritt från kvinnors "undergivenhet" om man vill leva med kvinnor, för den passar uppenbarligen inte kvinnor.

Ni har funktionen man, livskamrat, fader till barn, sexuell partner och vän helt enkelt. Mycket enkelt.
Nu har vu ju åtskilliga feministiska vittnesmål på att inte ens feministiska kvinnor tänder på jämställda män. Naturen är satt ur spel, sexualitet är natur.

Det den svenska mannen förlorat är kontakten med sina instinkter. Dem är socialt bortigenjerade i kvinnomuppindoktrineringsfabriken. Därför ter sig män från patriarkala kulturer där manligheten inte kvästs attraktivare för den svenska kvinnan.
Citera
2014-02-11, 21:17
Medlem
thewellovedones avatar
Den där Herman är en idiot i likhet med de flesta männen på Flashback. Man finner inte sin manlighet genom ett färdigt kollektivt maskulinitetspaket som Herman tycker att man bli serverad vilket han också har gemensamt med de flesta män på Flashback. Maskulinitet sitter endast i personligheten och det är endast genom att bejaka sin personlighet som man finner vem man är som man, det är inte svårare än så
Citera
2014-02-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Nu har vu ju åtskilliga feministiska vittnesmål på att inte ens feministiska kvinnor tänder på jämställda män. Naturen är satt ur spel, sexualitet är natur.

Det den svenska mannen förlorat är kontakten med sina instinkter. Dem är socialt bortigenjerade i kvinnomuppindoktrineringsfabriken. Därför ter sig män från patriarkala kulturer där manligheten inte kvästs attraktivare för den svenska kvinnan.
Fast den här kursen handlar ju om att stärka manligheten.
Kanske något för dej att hoppa på?

Citat:
Uppmärksamheten kring Hermans "Raw man"-kurser har varit stor och platserna i år är redan slutsålda. Samtidigt har det väckts en hel del kritik mot Hermans beskrivning av maskulinitet och feminitet.
– Ni blir så arga på mig. Jag är för jämställdhet i samhället, men det är när man kommer hem från jobbet som kvinnan måste lägga ner garden. Det blir som vackrast när en kvinna får slappna av, ge sig hän och följa mannen.

Herman ser sej som en maskulin kraft och vill helt enkelt dela med sej av det för att stärka andra män.
Senast redigerad av kapten.trams 2014-02-11 kl. 21:34.
Citera
2014-02-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Den där Herman är en idiot i likhet med de flesta männen på Flashback. Man finner inte sin manlighet genom ett färdigt kollektivt maskulinitetspaket som Herman tycker att man bli serverad vilket han också har gemensamt med de flesta män på Flashback. Maskulinitet sitter endast i personligheten och det är endast genom att bejaka sin personlighet som man finner vem man är som man, det är inte svårare än så
Jag erkänner att mina tankar också klättrade mot somliga debattörer här. Manlig bonding för att finna sin manliga styrka och stärka varandra, det kunde ju vara ett vinnande koncept.
Citera
2014-02-11, 21:40
Medlem
HobartMuddys avatar
Tveksamt om manlighet går att lära sig på en kurs. Jag tycker själv att det handlar till 90% om att skita i vad andra tycker, och det finns liksom inget knep att ta till där.
Citera
2014-02-11, 23:09
Medlem
Djupfryss avatar
Kroppslig kontakt män emellan behöver inte vara en kram, det kan gott räcka med en klapp över axeln eller ett kamratligt slag i magen, bröstkorgen eller liknande.
Däremot tror jag det är extremt viktigt för män att härja runt med sina kompisar. Eftersom jag inte gillar att kramas är fotboll och liknande idrotter inget för mig, där de springer runt och bögar loss vid varenda gjort mål.

Men skulle jag inte ha mina timmar varje vecka och mina veckor varje år med träning, segling, fjällvandring, jakt&fiske, rena suparresor och liknande med likasinnade kamrater skulle min fru nog begära ut skilsmässa.
Såklart flödar testosteronet runt lite snabbare i kroppen när de enda samtalsämnena under några dagar varit kvinnokroppar, sprit, blod och våld och såklart tycker frugan att det är vitaliserande för vårt förhållande. Lika givet är att hon aldrig skulle erkänna det, men det märks på hennes leende när jag är hemma igen, och det märks än mer på att jag trots att jag borde vila efter mina eskapader inte får en chans till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in