• 1
  • 2
2014-02-11, 17:50
Medlem
Om man ligger inne med en del sparpengar som man vill spara i annan form, fast fortfarande under madrassen, vad vore då att rekommendera?
Guld? Diamanter?

Någonting som inte tappar väsentligt i värde med tiden som man får ut samma summa (runt +,-,noll-strecket i alla fall) för när man sedan säljer det. Vad skulle ni välja?
Inom ramarna för någonting som går att hålla i handen. Inte ett hus eller en tavla vill säga. Annars vad som helst.
Senast redigerad av HighDragon 2014-02-11 kl. 17:53. Anledning: Förtydliga rubrik
Citera
2014-02-11, 18:09
Medlem
sasos avatar
dyr klocka
Citera
2014-02-11, 18:43
Medlem
FooFighterss avatar
Diamanter ska du hålla dig borta från. Guld behöver du inte inneha fysiskt, du kan ha det på papper bara så blir det billigare. Guldtackor kan sjunka i värde om de t.ex. blir repiga osv...

Guld har ju sjunkit rätt mycket de senaste åren, kanske läge att investera, eller så sjunker det ytterligare... Who knows
Citera
2014-02-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
dyr klocka
Om jag köper en Rolexklocka för säg 80 000:- och lägger den och originalförpackning, kvitto och allt annat i garderoben och sedan säljer den om 10 år. Vad får jag ut då?

Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Diamanter ska du hålla dig borta från. Guld behöver du inte inneha fysiskt, du kan ha det på papper bara så blir det billigare. Guldtackor kan sjunka i värde om de t.ex. blir repiga osv...

Guld har ju sjunkit rätt mycket de senaste åren, kanske läge att investera, eller så sjunker det ytterligare... Who knows
Kollade lite på guldlänkar och sånt och hittade en för cirka 37 000:-, 50 gram. Tog grampriset på Hedensguld.se på 152 och multiplicerade med 50 vilket blir 7600:-. Det är ju århundradets nerköp i så fall?
Om man skall satsa på guld, vad skall man köpa då? Förutom papper.
Citera
2014-02-11, 19:14
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighDragon
Om jag köper en Rolexklocka för säg 80 000:- och lägger den och originalförpackning, kvitto och allt annat i garderoben och sedan säljer den om 10 år. Vad får jag ut då?

om jag bara visste det
Citera
2014-02-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
om jag bara visste det
Haha sant. Men på ett ungefär, hur mycket pendlar klockors värde med tiden? Är det med klockor som med bilar att de tappar i värde så fort de lämnar butiken? Oavsett om man använder dem eller ej.
Citera
2014-02-26, 05:27
Medlem
Är också nyfiken på detta. Vad kan man köpa för fysiska saker som står sig i värde ett par år?
Citera
2014-02-26, 05:36
Medlem
Prollus avatar
Köp en PH KOTTE lampa, tror nypris är runt 50-60, begagnade ligger på 30-40
Citera
2014-02-26, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Köp en PH KOTTE lampa, tror nypris är runt 50-60, begagnade ligger på 30-40
Om man är nyfiken på dyrare prylar då? Som TS undrar ju över guld, diamanter och klockor.
Citera
2014-02-27, 22:43
Medlem
InTheFleshs avatar
Diamanter går det ju att tillverka, och finns en fabrik (vad jag vet) som kan pressa diamanter. Så det är nog ingen bra framtidsinvestering iallafall.
Citera
2014-02-27, 23:26
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighDragon

Kollade lite på guldlänkar och sånt och hittade en för cirka 37 000:-, 50 gram. Tog grampriset på Hedensguld.se på 152 och multiplicerade med 50 vilket blir 7600:-. Det är ju århundradets nerköp i så fall?
Om man skall satsa på guld, vad skall man köpa då? Förutom papper.

Självklart ska man inte köpa smycken. Ska man köpa fysiskt guld så är det guldmynt eller guldtackor som gäller. Själv skulle jag aldrig köpa nåt sånt eftersom det är ren spekulation, men bland andra Tavex säljer sånt.
Citera
2014-03-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Självklart ska man inte köpa smycken. Ska man köpa fysiskt guld så är det guldmynt eller guldtackor som gäller. Själv skulle jag aldrig köpa nåt sånt eftersom det är ren spekulation, men bland andra Tavex säljer sånt.
Om man köper guld och betalar med kontanta medel hos Tavex och liknande firmor (vet någon fler?), registreras det köpet hos myndigheter som skatteverket, kronofogden med flera? Är det något som är utmätningsbart bara genom att det syns på papper, om det nu gör det när man handlar fysiskt?

Kort sagt: Kan man köpa en fysisk guldtacka anonymt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in