• 1
  • 2
2022-05-22, 22:16
Medlem
Vilken pizzaost kör ni eller mixar ni som jag ?

Brukar ha 50% av den billigaste sorten sen 50% västerbottenost eller brännvinsost

Tycker nog brännvinsosten är godast.

MEN:
Det blir lite för mkt av att bara ha den, samt lite för rinnigt.
Bäst konsistens och smak blir på 50/50 gratängost/pizzaost och sen hälften brännvinsost man river själv.

Vilken ost är bäst i gratänger och pizzor i konsistens ?
Jag undrar vilken jag borde köpa , och riva själv för att blanda med brännvinsosten av de tre som är prisvärda
Edamer-husshåls-gouda .Dessa tre är alltid prisvärda , antingen på Willys eller Lidl beroende
på vilken vecka man handlar.

Vilken bör man välja mellan dessa tre helst till Pizza och gratänger ?
1 Edamer-
2 husshålls-
3 Gouda
om man nu vill göra gratänger och pizzor ?

Önskemålet är prisvärt och bra konsistens.
Vill mixa någon av de billiga med brännvinsosten som är min favorit smakmässigt ,
Mixa 50/50 men en lämplig prisvärd ost av de 3 nämnda
Citera
2022-05-22, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Vilken pizzaost kör ni eller mixar ni som jag ?

Brukar ha 50% av den billigaste sorten sen 50% västerbottenost eller brännvinsost

Tycker nog brännvinsosten är godast.

MEN:
Det blir lite för mkt av att bara ha den, samt lite för rinnigt.
Bäst konsistens och smak blir på 50/50 gratängost/pizzaost och sen hälften brännvinsost man river själv.

Vilken ost är bäst i gratänger och pizzor i konsistens ?
Jag undrar vilken jag borde köpa , och riva själv för att blanda med brännvinsosten av de tre som är prisvärda
Edamer-husshåls-gouda .Dessa tre är alltid prisvärda , antingen på Willys eller Lidl beroende
på vilken vecka man handlar.

Vilken bör man välja mellan dessa tre helst till Pizza och gratänger ?
1 Edamer-
2 husshålls-
3 Gouda
om man nu vill göra gratänger och pizzor ?

Önskemålet är prisvärt och bra konsistens.
Vill mixa någon av de billiga med brännvinsosten som är min favorit smakmässigt ,
Mixa 50/50 men en lämplig prisvärd ost av de 3 nämnda

Alla dom funkar väl. Köp den som är billigast för stunden
Citera
2022-05-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Alla dom funkar väl. Köp den som är billigast för stunden

Ja det är så jag gjort.
Får väl fortsätta göra det då

Tänkte bara om någon var ändå bäst till detta ändamål ? Fast jag har inte märkt skillnad
Citera
2022-05-22, 22:41
Medlem
PerniWhas avatar
Först kommer det en fundering om vilken tomatsås den lokala bagaren använder och nu vilken ost? Personligen och här lär jag få smisk igen för mina högst personliga val.
Kör Norrmejeriers rivna upplandad med Västerbottens. Dessa två gifter sig alldeles utmärkt tillsammans med övriga tillbehör.
Citera
2022-05-22, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Först kommer det en fundering om vilken tomatsås den lokala bagaren använder och nu vilken ost? Personligen och här lär jag få smisk igen för mina högst personliga val.
Kör Norrmejeriers rivna upplandad med Västerbottens. Dessa två gifter sig alldeles utmärkt tillsammans med övriga tillbehör.

Hahahha

inte ska du vara rädd för dela med dig om vad du gillar.

Nu är det som så att jag blandade alltid själv 50% med västerbottens innan.
Tills jag upptäckte brännvinsosten som är nästan identisk, fast snäppet bättre enligt mig nu.

Men det du gör är ju helt rätt.
Det är svingott blanda västerbottens med en random normal ost .
Citera
2022-05-22, 23:02
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Hahahha

inte ska du vara rädd för dela med dig om vad du gillar.

Nu är det som så att jag blandade alltid själv 50% med västerbottens innan.
Tills jag upptäckte brännvinsosten som är nästan identisk, fast snäppet bättre enligt mig nu.

Men det du gör är ju helt rätt.
Det är svingott blanda västerbottens med en random normal ost .
Ahh, en konnosör utan piska. Me like!
Har inte provat brännvinsosten på pizzan men det ska absolut provas, tack för tipset.
Citera
2022-05-24, 09:57
Medlem
Sladdarens avatar
Överlag tror jag att de mest intressanta är hur man kan kombinera 2-4 olika sorters ostar på en pizza som funkar med tillbehören till pizzan eller att det kvittar

Dvs ostsmaker modeller som starkt och kryddigt, lagrat, smakrikt, syrligt, sött, krämigt, örtiga och grönsaksostar osv

"Bara det" är en vetenskap isig när de smälts ihop med lite bryning på pizzabrödet. Ja en perfekt pizzadeg är ju en vetenskap isig det med

En bok om det med en panel av finsmakande "ost testande-experter" världen runt skulle nog sälja ganska bra skulle jag kunna tänka mig. Men smaken är som baken, högst personlig ang ost. Sen att det finns miljoner olika sorters och märken av ostar med olika kvalité och smak är ju en annan sak

Finns det nån bok om det ? Isf vill jag betala för en sån bok bara för nyfikenhetens skull även för pasta såser, gratänger, speciallasagner u name it där 2 eller fler oster är inblandade och smält

Eller är det redan utrett allt vilka ostar som passar tillsammans för olika rätter ? Det tror jag inte

Vad sägs om en 6 ostars lasagne ?

https://www.tasteofhome.com/recipes/six-cheese-lasagna/
Citera
2022-05-24, 10:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Boxholms gräddost är en klassiker på pizzan om man gör pizzan själv.
Citera
2022-05-26, 11:25
Medlem
Jag tar gärna emot tips på en bra mozzarella hård nog att riva. Den färdigrivna smakar mest papper tycker jag.

Det gjorde ju inte heller något om den inte kostade flerahundrafemti spänn för två hekto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in