Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Huh? Varför i hela friden skulle bromsskivorna bli skeva för att man håller foten på bromsen. Vad tror du för den delen händer när du drar handbromsen?
Nej, det tror jag inte en sekund på. Skeva bromsskivor har andra orsaker.
Säg vilka orsaker så det blir en saklig diskussion och ingen sandlåde pajkastningsnivå.
Allmänt känt att skivor slår sig om man står still och trycker på bromspedalen med varma skivor, eller har ett Ok som kärvar och ligger på exempelvis så skivan går varm, har svarvat och bytt mängder med skivor just pga detta.
Senast i höstas bromsade jag för ett rådjur från ca 80km/t ner till 0, bromsassistansen aktiverades och det blev alltså full kräm vad gäller broms, detta räckte för att mina skivor skulle slå sig då jag blev stående med aktiverade bromsar en liten stund. Körde precis ut ur en stad med många rödljus och hade alltså redan rätt bra temp på skivorna.
Det har med avkylningen av skivan att göra, metallen expanderar lite granna och blir mjuk, pressar du då två klossar mot skivan så drar du ur värmen på just det stället snabbare plus att du helt enkelt trycker ihop skivan en aning.
Ang handbromsen så är det oftast en trumma i skivan som sköter detta bak.
Har man handbromsen i Oket så färdbromsens klossar sköter handbromsen så är det fortfarande inte samma sak då dom inte blir lika varma som fram, och dom är i princip alltid solida, alltså icke ventilerade som skivorna fram. Väldigt sällan en skiva bak slår sig och blir skev just pga det.