• 1
  • 2
2014-02-11, 16:16
Medlem
Jag har aldrig kört automat så därför har jag inte så bra koll på dom. Men vilken växel ska man lägga i när man parkerar en automat?:
Citera
2014-02-11, 16:17
Medlem
TheHmms avatar
P

dra i handbromsen först om du står i en backe.
Citera
2014-02-11, 16:19
Medlem
goodfires avatar
Har du körkort ? Läs bilens manual även innan du ger dig ut med ny bil

P- Park

D- Drive

N- Neutral

R- Reverse

Står som sagt ju i display vid spaken , vissa bilar även i instrumentpanel !

Engelska kan du det ? Om inte googla översättning. Men just P är enkelt P-Park/Parkering

När du väl börjat med Automat så kommer du aldrig mer vilja växla, finns inget så knäppt som trycka ner koppling och dra i slapp spak HELA TIDEN för ta sig fram i olika hastigheter . Sånt RUNK var kul tills man blev 25år. Det som fick mig mest tröttna på manuelt var bilköer, folk som vet dom står i bilköer dagligen till jobb osv och kör ändå manuelt måste nog ha nått fel nånstans i hjärnkontoret !
Välkommen till glida skönt livet med automat!!!

PS. Växla aldrig mellan D --- R ---- P i farten , bilen måste stå helt stilla när du ändrar mellan dessa lägen, foten på bromsen vid ändring mellan dessa TRE lägen. Och vänster fot får du ej använda alls vid automat :

Vänster fot använder du inte alls när du kör automat bil. Den ska bara slappna av. Allt sköter du enbart med högerfot vid pedalerna.

Såg en gång en mupp gasa med höger , bromsa med vänster med automat , ibland gjorde nörden båda samtidigt, både gasa och bromsa , det kan du inte göra om du kör som man ska = med endast höger fot vid pedalerna.
Låtsas som du inte ens hade vänsterfot.
Senast redigerad av goodfire 2014-02-11 kl. 16:34.
Citera
2014-02-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aleex8585
Jag har aldrig kört automat så därför har jag inte så bra koll på dom. Men vilken växel ska man lägga i när man parkerar en automat?:

Nu svarar jag specifikt på din fråga, ska du parkera genom att köra in så behöver du inte göra något då jag förutsätter att du kört med läge D innan du kom till parkeringen. Ska du däremot parkera genom att backa så får du stanna bilen och föra växelväljaren till R.

Misstänker att ordet du letade efter var "parkerat". Då skulle det blivit ett annat svar.

Lycka till.
Citera
2014-02-12, 09:50
Medlem
Megaforces avatar
Notabelt är att på ganska många bilar så måste automatlådan ligga i P-läge för att nyckeln skall kunna tas ur.
Citera
2014-02-17, 16:20
Medlem
Ok! Man ska alltså lägga i "P" men hur är det med handbromsen?
Citera
2014-02-17, 16:30
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:

Lägg den i K

Hur brukar du använda handbromsen? Har du körkort?
Citera
2014-02-17, 16:40
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Har du körkort?
Troligtvis inte...
Citera
2014-03-30, 17:08
Medlem
Citat:
Den ska du dra åt som vanligt, inte nödvändigtvis för funktionen. men det underlättar vid besiktningen.
Citera
2014-03-30, 18:02
Medlem
P-läget ska ALDRIG användas som parkeringsbroms, det vill säga att bilen ska inte stå still i lutning med hjälp av spärren i lådan utan den ska hållas still med hjälp av parkeringsbromsen.

Så kort sagt, håll foten på bromsen så bilen står helt still, dra handbromsen, lägg i P-läget, släpp sedan foten från bromspedalen så är växellådan ej det som håller bilen still.

Tänk även på att bromskivorna lätt blir skeva vid intensiv stadskörning då många sitter och håller foten rätt hårt på bromsen vid rödljus för att hålla bilen still, om motorn är varm och inte går på choke och varvar 1200varv så räcker handbromsen till för att hålla bilen still även med Driven i.
Citera
2014-03-30, 19:32
Medlem
Mordarostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Lägg den i K

Hur brukar du använda handbromsen? Har du körkort?

Pucko, han ska ju lägga den i CP mode.

Seriöst, du ska gasa som fan och sen i med D. Då har du lagt i den växeln som du ska ha vid parkering.
Citera
2014-03-30, 20:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordarosten
Seriöst, du ska gasa som fan och sen i med D. Då har du lagt i den växeln som du ska ha vid parkering.
Aha "halva växellådan ligger på gatan" växeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in