Citat:
Ursprungligen postat av skrotaren
Jag anser att livet sitteri befinnandet, alltså i tankarna och kan man inte tänka utan är 'hjärndöd' finns det inte mkt levande kvar. För vem kan egentligen kalla det att ligga vid respirator och hållas igång rent biologiskt med hjälp av maskiner för att leva?
Tycker att den här tråden har två olika typ av inlägg. De som svarar på när det vetenskapliga livet börjar och slutar samt folks åsikter om vad som är ett drägligt liv. Då det senare inte hör till tråden tycker jag vi skippar dessa och därmed citatet ovan.
Liv är celler som fungerar. Så länge en cell fungerar så är det liv. Från minsta bakterie till en elefant. Man måste ju tänka på att det finns annat liv än mänskligt liv. Blåbärsris har ju knappst en hjärna men lever likt förbannat.
Tråden började med en fråga hur man kan veta om en människa är hjärndöd eller inte och det besvarades.
Citat:
Däremot slog det mig i skrivandets stund att om man skulle bli förlamad i hela kroppen men har sitt befinnande kvar och hjärnan fungerar, lever man även då?
Om du vill läsa mer om det kan jag rekommendera Rolad Dahls novell "William and Mary" som finns i novellsamlingen "Kiss kiss"