Citat:
Ursprungligen postat av
pontus.c
Okej, alla har vi olika sidor om allt. Hur upplevde du hastigheten? Bor i storstad så täckningen lär väl inte vara ett problem då.
Jag upplever 3 som riktigt bra. Jag bor i Uppsala, men tycker även att täckningen är bra utanför städerna. På 3G-nätet får jag hastigheter mellan 10-25Mbit/s och 4G-nätet 20-65Mbit/s beroende på var jag befinner mig - men oftast i de högre regionerna. Detta i Uppsala då.
Problemet för 3 var tidigare att de endast kunde bygga sitt nät på en frekvens, 2100MHz, vilket är kasst sett till hur många master som behövs för att kunna täcka en stor yta och för inomhustäckningen. Sedan 2010(?) har de dock haft tillgång till att bygga 3G på 900MHz vilket de andra operatörerna främst använder för 2G-nätet. Att bygga nät på den frekvensen ger mycket bättre yttäckning och genomträngning av t.ex husväggar. De bygger ut sitt nät hela tiden på den frekvensen.
Men att fråga hur man upplever en operatör ger alltid väldigt varierande svar, även fast kanske majoriteten är nöjda betyder det inte att du kommer bli nöjd osv.