• 1
  • 2
2014-02-11, 10:05
Medlem
pontus.cs avatar
Undrar var ni har för erfarenheter från tre. Inte siffran tre, inte tre stycken operatörer utan http://www.tre.se/

Det jag undrar mest är kundservice, täckning samt datatrafikhastigheten. Håller de vad de lovar? Har fått ett bra erbjudande, men med bindningstid på 9 mån. Känns inte så roligt om man knappt har täckning.
Citera
2014-02-11, 10:09
Medlem
Jokerswes avatar
Har haft tre i säkert 10 år nu. Helt klockrent, aldrig haft några problem. Dock så är jag ingen mäster användare av telefoner men de har bra kundservice, duktiga på att skräddarsy abonnemang för just dig, håller vad de lovar.
Jag kan i dagsläget inte komma på något jag alls skulle vilja klaga på.
Förutom möjligtvis dålig mottagning långt upp i landet, men har säkert blivit bättre de senaste åren.
Citera
2014-02-11, 11:36
Medlem
pontus.cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Har haft tre i säkert 10 år nu. Helt klockrent, aldrig haft några problem. Dock så är jag ingen mäster användare av telefoner men de har bra kundservice, duktiga på att skräddarsy abonnemang för just dig, håller vad de lovar.
Jag kan i dagsläget inte komma på något jag alls skulle vilja klaga på.
Förutom möjligtvis dålig mottagning långt upp i landet, men har säkert blivit bättre de senaste åren.

Det låter ju bra. Vilken hastighet kommer du upp i?
Citera
2014-02-11, 11:55
Medlem
Kasperskys avatar
Jag har bara dåliga erfarenheter av 3.

Ibland försöker dem luras, och deras säljare via telefon och butik är ju katastrofala. Kundtjänsten är inte alls trevlig, och täckningen är endast bra i storstäderna tycker jag.

Förut när jag var kund hos dem så uppgradera dem mitt abonnemang utan mitt medvetande, så min räkning blev nästan 25% högre!

3 är en operatör fylld av BEDRÄGERIER.
Citera
2014-02-11, 16:06
Medlem
pontus.cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Jag har bara dåliga erfarenheter av 3.

Ibland försöker dem luras, och deras säljare via telefon och butik är ju katastrofala. Kundtjänsten är inte alls trevlig, och täckningen är endast bra i storstäderna tycker jag.

Förut när jag var kund hos dem så uppgradera dem mitt abonnemang utan mitt medvetande, så min räkning blev nästan 25% högre!

3 är en operatör fylld av BEDRÄGERIER.

Okej, alla har vi olika sidor om allt. Hur upplevde du hastigheten? Bor i storstad så täckningen lär väl inte vara ett problem då.
Citera
2014-02-11, 17:04
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c
Okej, alla har vi olika sidor om allt. Hur upplevde du hastigheten? Bor i storstad så täckningen lär väl inte vara ett problem då.

Om du bor i stad blir täckningen inget problem. Se bara till att hålla ett vakande öga på fakturorna du kommer få.
Citera
2014-02-11, 20:00
Medlem
Citat:

Jag upplever 3 som riktigt bra. Jag bor i Uppsala, men tycker även att täckningen är bra utanför städerna. På 3G-nätet får jag hastigheter mellan 10-25Mbit/s och 4G-nätet 20-65Mbit/s beroende på var jag befinner mig - men oftast i de högre regionerna. Detta i Uppsala då.

Problemet för 3 var tidigare att de endast kunde bygga sitt nät på en frekvens, 2100MHz, vilket är kasst sett till hur många master som behövs för att kunna täcka en stor yta och för inomhustäckningen. Sedan 2010(?) har de dock haft tillgång till att bygga 3G på 900MHz vilket de andra operatörerna främst använder för 2G-nätet. Att bygga nät på den frekvensen ger mycket bättre yttäckning och genomträngning av t.ex husväggar. De bygger ut sitt nät hela tiden på den frekvensen.

Men att fråga hur man upplever en operatör ger alltid väldigt varierande svar, även fast kanske majoriteten är nöjda betyder det inte att du kommer bli nöjd osv.
Senast redigerad av cammen3 2014-02-11 kl. 20:46.
Citera
2014-02-11, 20:44
Medlem
pontus.cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Jag upplever 3 som riktigt bra. Jag bor i Uppsala, men tycker även att täckningen är bra utanför städerna. På 3G-nätet får jag hastigheter mellan 10-25Mbit/s och 4G-nätet 20-65Mbit/s beroende på var jag befinner mig - men oftast i de högre regionerna. Detta i Uppsala då.

Problemet för 3 var tidigare att de endast kunde bygga sitt nät på en frekvens, 2100MHz, vilket är kasst sett till hur många master som behövs för att kunna täcka en stor yta och för inomhustäckningen. Sedan 2010 har de dock haft tillgång till att bygga 3G på 900MHz vilket de andra operatörerna främst använder för 2G-nätet. Att bygga nät på den frekvensen ger mycket bättre yttäckning och genomträngning av t.ex husväggar. De bygger ut sitt nät hela tiden på den frekvensen.

Men att fråga hur man upplever en operatör ger alltid väldigt varierande svar, även fast kanske majoriteten är nöjda betyder det inte att du kommer bli nöjd osv.

Precis. Men om 99/100 säger att de suger kanske det inte är så smart att binda upp sig 9 mån. Men tre låter riktigt bra. Jag upplevde de som trevliga vid supporten, men det kan ju variera. Hastigheten verkar vara grym, jämfört med mitt tidigare avtal. Det lutar mot att bita på bytet, men önskar ändå fler åsikter.
Citera
2014-02-12, 00:07
Medlem
SuperPuttes avatar
Jag har nyigen bytt till hallon (som erbjuder 3G i Tre:s nät). Jag är hur nöjd som helst. Eftersom stabilitetet verkar hög på nätet får jag snabbare surf och bättre samtalstäckning än jag fick med mitt gamla 4G på Tele2...

Hur betydelsefullt är egentligen 4G dessutom på en mobil?
Jag menar, på min stationära dator märker jag knappt skillnad på 10 eller 100 Mbit/s när jag surfar. Det är först när jag laddar ned någon större torrent-fil som det spelar roll. Men ladda ned tunga filer gör man ju knappast på mobilen då den löjligt låga månadsransonen på 1 till 10 GB i månaden då äts upp direkt.
Det känns som ett psykologiskt trick att sälja på oss konsumenter 4G när det verkligt viktiga är en bra täckning på redan befintligt nät.
Citera
2014-02-12, 07:39
Medlem
pontus.cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Jag har nyigen bytt till hallon (som erbjuder 3G i Tre:s nät). Jag är hur nöjd som helst. Eftersom stabilitetet verkar hög på nätet får jag snabbare surf och bättre samtalstäckning än jag fick med mitt gamla 4G på Tele2...

Hur betydelsefullt är egentligen 4G dessutom på en mobil?
Jag menar, på min stationära dator märker jag knappt skillnad på 10 eller 100 Mbit/s när jag surfar. Det är först när jag laddar ned någon större torrent-fil som det spelar roll. Men ladda ned tunga filer gör man ju knappast på mobilen då den löjligt låga månadsransonen på 1 till 10 GB i månaden då äts upp direkt.
Det känns som ett psykologiskt trick att sälja på oss konsumenter 4G när det verkligt viktiga är en bra täckning på redan befintligt nät.

4G Kommer ingå med mitt ev. Abbonemang. Stör mig riktigt jävla mycket på alla begränsingar. Men tre låter bra. Vågar man binda upp sig på 9 mån?
Citera
2014-02-12, 09:41
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
4G Kommer ingå med mitt ev. Abbonemang. Stör mig riktigt jävla mycket på alla begränsingar. Men tre låter bra. Vågar man binda upp sig på 9 mån?

Alltså, gör det om det känns rätt. Men bara håll ett öga på räkningen.
Citera
2014-02-12, 15:41
Medlem
pontus.cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Alltså, gör det om det känns rätt. Men bara håll ett öga på räkningen.

Det lutar mot att bita, men vet ännu inte om det känns helt rätt

Självklart kan jag hålla koll på räkningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här