• 1
  • 2
2014-02-10, 21:08
Medlem
Eeries avatar
Hej!

Jag har eventuellt för avsikt att sätta av en ansenlig summa pengar till mitt barn i dryga 20 år. Summan vi talar om rör sig om drygt 3 miljoner.

Hur gör jag detta?

Den lätta vägen är att sätta av pengarna i eget namn och på så sätt kontrollera när de betalas ut men det är inget alternativ. Jag kommer om detta sker inte ha möjlighet att ha pengarna i mitt namn alls utan pengarna ska vara i barnets namn utan att någon annan än barnet ska ha möjlighet att röra pengarna före ett visst datum. Pengarna ska också generera avkastning under perioden så olika typer av aktier, fonder, räntekonton etc är acceptabelt.

Frågan är bara vilken typ av konto jag ska välja för att försäkra mig om att de regler jag har ställt upp följs även om jag inte kommer finnas där för att tillse det. Föreställ er att jag inte finns efter att denna avsättning är gjord.

Ska jag starta en stiftelse, fungerar kapitalförsäkring? Andra lösningar? har försökt googla men alla svar handlar om föräldrar som sparar nån hundring i månaden åt sina barn och hur dessa kan låsas på sparkonton eller sparas i föräldrars namn. Det är inte aktuellt i mitt fall utan pengarna ska sparas till barnet, till en given tidpunkt och ingen annan än barnet ska ha möjlighet att komma åt pengarna under perioden vad som än händer.

Kan tilläggas att frågan på intet sätt har med någon slags fusk att göra såsom skatteflykt eller dylikt.
Citera
2014-02-10, 22:34
Medlem
Är det inte lite dumt att enbart barnet kan röra dem?

Förhoppningsvis går allt bra, men du vet inte vad som händer i framtiden. Kanske drabbas av en dödlig sjukdom och har 6 månader kvar att leva, då vill du säkert ha ut pengarna snabbt för att ge barnet en bra sista stund livet. Eller så kanske han hamnar i snett sällskap och börjar missbruka droger -- och använder sina 3 miljoner till att skjuta heroin. Eller så blir han blixförälskad i en manipulativ brud och överöser henne med dyra presenter. Köper en Fararri och ger dig långa fingret när du vill att han ska lägga pengarna på ett boende "Det är mina pengar, så jag bestämmer", kan han med all rätt säga.
Citera
2014-02-10, 22:51
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbena
Är det inte lite dumt att enbart barnet kan röra dem?

Förhoppningsvis går allt bra, men du vet inte vad som händer i framtiden. Kanske drabbas av en dödlig sjukdom och har 6 månader kvar att leva, då vill du säkert ha ut pengarna snabbt för att ge barnet en bra sista stund livet. Eller så kanske han hamnar i snett sällskap och börjar missbruka droger -- och använder sina 3 miljoner till att skjuta heroin. Eller så blir han blixförälskad i en manipulativ brud och överöser henne med dyra presenter. Köper en Fararri och ger dig långa fingret när du vill att han ska lägga pengarna på ett boende "Det är mina pengar, så jag bestämmer", kan han med all rätt säga.

Läste du trådstarten ordentligt?

Jag kommer inte ha några synpunkter på hur pengarna spenderas när de spenderas men jag vill att barnet ska ha möjlighet att själv förvalta pengarna i vuxen ålder, inte att pengarna förvanskas av någon annan på resans gång. Jag kommer inte finnas med i bilden eller ha några synpunkter på något avseende användningen. Jag vill endast undanhålla pengarna från någon annan än barnet i fråga.

Om resultatet av detta blir droger, Ferraris, brudar eller annat är mig helt egalt.

Så hur gör jag?

Närmaste jag kommit är följande ttp://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_pension_&_forsakring_forkopsinformation_kapitals par_barn/$file/hl1186.pdf men villkoren är bedrövliga.

Andra förslag?
Senast redigerad av Eerie 2014-02-10 kl. 22:59.
Citera
2014-02-11, 12:36
Medlem
qrizzes avatar
Om barnet är under 18 år så är det ju du som förälder som får stå som huvudperson på kontot. Alltså kan du öppna ett konto till i samma bank de redan har och lägg en spärr (om möjligt) att de inte kan röra pengarna förrän de är 18. När de blir 18 så står de som ägare och ingen annan får tillgång till det än personen själv.

De flesta bankerna har det du länkade till.
Citera
2014-02-11, 17:27
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Om barnet är under 18 år så är det ju du som förälder som får stå som huvudperson på kontot. Alltså kan du öppna ett konto till i samma bank de redan har och lägg en spärr (om möjligt) att de inte kan röra pengarna förrän de är 18. När de blir 18 så står de som ägare och ingen annan får tillgång till det än personen själv.

De flesta bankerna har det du länkade till.

Jo det känner jag till men det löser inte mitt problem.

Jag vill fritt kunna styra när pengarna kan kommas åt. Jag vill alltså låsa kontot för utbetalning i X antal år och inte vara knuten till mottagarens 18-årsdag eller dylikt.

Pengarna ska inte stå i någon av föräldrarnas namn utan direkt i barnets namn, dock låsta under en av mig angiven period.

Föreställ er att jag dör. Om pengarna då står i mitt namn så ärvs dem, det är inte ett önskvärt utfall. om pengarna står i barnets namn så kan pengarna eventuellt kommas åt av vårdnadshavaren, föräldern etc, det är inte heller önskvärt.
Citera
2014-02-11, 21:56
Medlem
qrizzes avatar
Lättast är nog som sagt att du kontaktar din bank. Då det handlar om så pass mycket pengar så vill de nog mer än gärna låta dig placera de hos de och på det sättet kunna skräddarsy en bra lösning.

Lägg annars pengarna i ett bankfack och skriv ett testamente där nyckeln och bankfacket går till en specifik person.
Citera
2014-02-11, 22:04
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Lättast är nog som sagt att du kontaktar din bank. Då det handlar om så pass mycket pengar så vill de nog mer än gärna låta dig placera de hos de och på det sättet kunna skräddarsy en bra lösning.

Lägg annars pengarna i ett bankfack och skriv ett testamente där nyckeln och bankfacket går till en specifik person.

Tyvärr fungerar det inte. Dels får du inte förvara kontanter i bankfack längre och 3 miljoner i kontanter är inte en nätt liten hög pengar, dessutom växer de inte under tiden utan snarare tvärtom pga inflation och urholkning av pengavärde. Dessutom kan testamenten inte skrivas hur som helst utan vissa arvsregler gäller. Tänk om jag har fler barn än ett men dessa pengar bara ska tillhöra ena barnet. Om jag avlider blir barnets målsman/vårdnadshavare ansvarig för pengarna till barnets 18-årsdag, ej heller det är önskvärt.

Jag börjar tro att detta inte går med mindre än att jag sätter upp en stiftelse med stadgar som stipulerar vad jag vill. baksidan med det är att en stiftelse kostar pengar och 3 milj är inte så mycket i sammanhanget. Dessutom kan stiftelsens företrädare bryta mot reglerna eller vara oansvariga och försnilla pengarna.

Jag vill helt enkelt vara säker på att det blir som jag vill/bestämt fram till en viss tidpunkt.

Det verkar vara en svår fråga det här.
Citera
2014-02-11, 22:24
Medlem
qrizzes avatar
Detta kanske skulle vara något https://www.swedbank.se/privat/forsa...barn/index.htm

Du kan spara till exempelvis fosterbarn, särkullbarn, syskonbarn eller någon annan som du månar om.
Du bestämmer själv om och när pengarna ska betalas ut. Detta innebär att pengarna inte med automatik är fria för barnet att disponera vid myndighetsdagen.
Du kan sätta upp villkor för mottagaren vid gåva eller dödsfall, till exempel att pengarna ska vara enskild egendom.
Du kan spara till flera barn eller barnbarn i samma kapitalförsäkring och fördela kapitalet mellan mottagarna som du själv önskar.
Citera
2014-02-11, 22:36
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Detta kanske skulle vara något https://www.swedbank.se/privat/forsa...barn/index.htm

Du kan spara till exempelvis fosterbarn, särkullbarn, syskonbarn eller någon annan som du månar om.
Du bestämmer själv om och när pengarna ska betalas ut. Detta innebär att pengarna inte med automatik är fria för barnet att disponera vid myndighetsdagen.
Du kan sätta upp villkor för mottagaren vid gåva eller dödsfall, till exempel att pengarna ska vara enskild egendom.
Du kan spara till flera barn eller barnbarn i samma kapitalförsäkring och fördela kapitalet mellan mottagarna som du själv önskar.

Jag måste framstå som en galenpanna.

Det fungerar inte heller. Pengarna sparas i mitt namn och inte i barnets. Vid dödsfall så tillfaller pengarna barnet, dock kan det ske som enskild egendom men det stoppar inte förmyndaren att sprätta iväg alla pengar om detta sker innan barnet fyller 18 år. Att jag kan välja tiden för utbetalning bygger på att det är i mitt namn och inte barnets.

Att det ska vara så förbaskat svårt att hitta någon som fungerar väl för mitt syfte så ovanligt kan det ju inte vara att önska en sådan lösning...
Citera
2014-02-11, 22:42
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag måste framstå som en galenpanna.

Det fungerar inte heller. Pengarna sparas i mitt namn och inte i barnets. Vid dödsfall så tillfaller pengarna barnet, dock kan det ske som enskild egendom men det stoppar inte förmyndaren att sprätta iväg alla pengar om detta sker innan barnet fyller 18 år. Att jag kan välja tiden för utbetalning bygger på att det är i mitt namn och inte barnets.

Att det ska vara så förbaskat svårt att hitta någon som fungerar väl för mitt syfte så ovanligt kan det ju inte vara att önska en sådan lösning...

Antar barnet är under 18 och det betyder att du eller annan myndig måste stå på det.
Vad som står på Swedbank som jag länkade till var att du kan sätta upp villkor vid ex. Dödsfall. Ett sådant villkor så kan ingen annan röra pengarna mer än barnet vid en viss ålder.

Åter igen... Kontakta en bank
Citera
2014-02-11, 23:08
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Antar barnet är under 18 och det betyder att du eller annan myndig måste stå på det.
Vad som står på Swedbank som jag länkade till var att du kan sätta upp villkor vid ex. Dödsfall. Ett sådant villkor så kan ingen annan röra pengarna mer än barnet vid en viss ålder.

Åter igen... Kontakta en bank

Jodå, jag kan alltid kontakta en bank när behovet uppstår. Jag läste infon och vid ett dödsfall kan jag sätta upp villkor för hur pengarna delas ut men det rör inte tidsaspekten eftersom jag då är död så ska arvet fördelas i samband med skifte av dödsboet, pengarna betalas då ut som tex enskild egendom till barnet men vips så är pengarna försnillade av målsman som fortsatt får fri förfoganderätt över pengarna.

Barn kan givetvis ha pengar i eget namn men de blir då åtkomliga för målsman/vårdnadshavare.

Har jag det i mitt namn så förutsätter det att jag kommer finnas där för att dela ut pengarna någon gång i framtiden.

Jag trodde faktiskt inte frågan skulle vara så svår. Jag gör alltså inte det här för att jävlas eller skjuta ner alla förslag utan jag har en genuin undran över vad den vattentäta lösningen är.
Citera
2014-02-11, 23:24
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag trodde faktiskt inte frågan skulle vara så svår. Jag gör alltså inte det här för att jävlas eller skjuta ner alla förslag utan jag har en genuin undran över vad den vattentäta lösningen är.

En bank är nog lättast att kontakta. De kan även förklara allt vad villkoren säger vid ett dödsfall.
En annan grej kan vara ifall du har någon bekant som kan ha hand om pengarna tills vidare. Men det måste såklart vara någon du litar på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in