Citat:
Ursprungligen postat av
KriminalvardenKV
Hur är det egentligen med kollektiva bestrafningar på anstalter, är det verkligen tillåtet i lagboken? Exempelvis när plitarna låser in alla i cellerna på en hel avdelning i 3 till 5 dagar för att dom misstänker narkotika. Borde dem inte ta dit en hund 1 dagen och om den inte hittar nåt så borde alla få komma ut igen? Promenaderna tas ju bort vid en sådan p50 inlåsning också. Som drabbar alla rökare hårt. När en kille attackera en plit som jävlats mycket och länge med honom och sen skadade sig själv låstes alla in i 2 dagar på hela anstalten en gång, även dom avdelningar där det inte hänt nånting. Sånt måste ju ändå vara lagbrott eller brott mot fångarnas rättigheter?
Förstår att kollektiva bestraffninngar är det säkraste för plitarna då dom vill ha läget under kontroll när dom hittar nån skit eller nåt händer. Men bättre metoder borde väl finnas? Va tycker ni?
Sen att de ger folk knall för minsta lilla, när inte ens bevis finns? Mig knallade dom en gång när de misstänkte mig för en misshandel av annan intagen men i själva värket hade jag inte ens varit i samma rum när de hände. sånt händer ofta. folk som inte ens brukat narkotika men som dom tror har gjort det, felaktigt, knallas till värre ställen. Borde inte det finnas krav att bevis måste finnas?
De saker du redovisar är inte bestraffningar utan utredningsåtgärder. Förutom transport vilket inte heller är en bestraffning utan en åtgärd för att undvika framtida problem. Dock ska andra negativa konsekvenser av en misskötsamhet även tas med när det ska beslutas om straff varför straffet kan komma att sättas ned om den intagne varit isolerad eller förflyttad pga misskötsamheten. När det gäller just förflyttning behövs inga "bevis" eftersom Kriminalvården är fria att flytta på folk om de anser att en olämplig konstellation av intagna uppkommit, dvs att Kriminalvården inte gillar den "kultur" som har uppstått bland de intagna.