• 1
  • 2
2014-02-10, 15:24
Medlem
vispgraddes avatar
Hej!

Jag tänkte fråga om en myndighet kan vägra att skicka en allmän handling - som inte är sekretessbelagd - till mig via mail som en pdf-fil, utan kräva att jag kommer förbi och hämtar en kopia. Jag har en gång tidigare begärt ut en liknande handling och fått denna som pdf. Så det beror i detta fallet vem som jag har mailat.

Finns det praxis inom området? Har hittat ett JO-fall som säger att det ingår i serviceskyldigheten att faxa en kopia av handlingen. Skulle jag kunna åberopa det faktum att jag (hypotetiskt) inte är bosatt i staden och på så sätt inte kan komma förbi och plocka upp en kopia?

Anledningen till detta hemlighetsmakeri är att jag inte vill att handläggaren - som jag känner - skall få veta att jag begär ut denna handling.
Citera
2014-02-10, 15:30
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Då ska du väl knappast be att få handlingen epostad till dig? Om du vill förbli anonym kan du be om en papperskopia i receptionen.
Citera
2014-02-10, 15:32
Medlem
DoubleWoods avatar
Kan du inte skicka någon annan att hämta den då?
Myndigheten har ingen rätt att begära ID.
Citera
2014-02-10, 15:38
Medlem
vispgraddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Då ska du väl knappast be att få handlingen epostad till dig? Om du vill förbli anonym kan du be om en papperskopia i receptionen.
Har en anonym adress.

Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Kan du inte skicka någon annan att hämta den då?
Myndigheten har ingen rätt att begära ID.
Känner tyvärr inga i den staden.

Så det är omöjligt om man inte kan få handlingen faxad till sig?
Citera
2014-02-10, 16:20
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Finns det praxis inom området? Har hittat ett JO-fall som säger att det ingår i serviceskyldigheten att faxa en kopia av handlingen.
Ett dokument i pdf-format är en datafil och är inget format myndigheter är skyldiga att tillhandahålla.
Att du enligt offentlighetsprincipen "på plats" skall kunna läsa dokument i pappersformat eller på terminal är en rättighet.
Men att distrubuera dokument som datafil eller fysisk CD-skiva är frivilligt och oftast avgiftsbelagd.

Citat:
Skulle jag kunna åberopa det faktum att jag (hypotetiskt) inte är bosatt i staden och på så sätt inte kan komma förbi och plocka upp en kopia?
Nej det kan du inte. Är reglerat i tryckfrihetsförordningen.
Det aktuella dokumentet kan hämtas eller läsas "på plats". Ut över det kan du in ställa några krav utan det är upp till berörd myndighet att mot avgift distrubuera det till dig.
Citera
2014-02-10, 16:33
Medlem
ormanoffs avatar
Ett rimligt sätt att förfara är att kontakta myndigheten med din begäran.
Citera
2014-02-10, 18:01
Medlem
Kan bara stämma in i det som skrivits.

Finns ingen skyldighet för myndigheter att scanna in dokument åt dig. Detta kan myndigheten göra, och ta betalt för isåfall. Helt lagligt. ta ex http://www.esv.se/PageFiles/1780/avg...n-handling.pdf som källa.
Citera
2014-02-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vispgradde
Finns det praxis inom området? Har hittat ett JO-fall som säger att det ingår i serviceskyldigheten att faxa en kopia av handlingen. Skulle jag kunna åberopa det faktum att jag (hypotetiskt) inte är bosatt i staden och på så sätt inte kan komma förbi och plocka upp en kopia?

Nu vet jag inte vilket fall det är du tänker på, men jag vill minnas att jag läst ett JO-fall där en TR fick lite skäll för att de hade ett "generellt förbud" mot att skicka handlingar med fax.

I vilket fall så är det bara läsa 2003:234 §§ 9-11 som säger ungefär: Handlingar bör skickas med post, ska det betalas så bör det ske genom postförskott. Myndighet får faxa/maila handling - det står alltså ingenting om att de måste skicka handlingar. § 11 säger sedan att om handlingen inte skickas på något sätt så "bör mottagaren underrättas om var handlingen kan hämtas."

Men en intressant frågeställning är ju hur detta hänger ihop med rätten att vara anonym, det enda lagen medger är alltså att man oftast inte behöver legitimera sig?

Det är ju inte särskilt anonymt att behöva besöka myndighetens lokaler för att ta del av handlingar, för att inte tala om problematiken när man inte bor på orten. Att uppge sin adress är ju knappast anonymt, det blir ju dessutom till en allmän handling...

Ber om ursäkt för att de blir lite OT och rättspolitiskt men här tycker jag lagen borde skrivas om, man ska ha rätt att vara anonym och epost skall användas.
Citera
2014-02-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Nu vet jag inte vilket fall det är du tänker på, men jag vill minnas att jag läst ett JO-fall där en TR fick lite skäll för att de hade ett "generellt förbud" mot att skicka handlingar med fax.

Men en intressant frågeställning är ju hur detta hänger ihop med rätten att vara anonym, det enda lagen medger är alltså att man oftast inte behöver legitimera sig?

Det är ju inte särskilt anonymt att behöva besöka myndighetens lokaler för att ta del av handlingar, för att inte tala om problematiken när man inte bor på orten.

Skicka ett ombud som hämtar ut handlingen eller lämna ett alias.

Att ha ett generellt beslutat förbud mot att svara på fax bryter mot förvaltningslagens §5 " serviceskyldighet" och är därför helt riktigt klandervärt.
Citera
2014-02-11, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Skicka ett ombud som hämtar ut handlingen eller lämna ett alias.

Fungerar ju dock inte alltid. Tycker ändå att alla myndigheter borde klara av att skicka handlingar via epost, de tar emot allmänna handlingar genom epost och har absolut tillräckliga resurser för att skicka dem på samma sätt - det är t.o.m. smidigast (vilket väl i.o.f.s. är anledningen till att de flesta inte har några problem med det...)

Men men, det är som sagt OT.
Citera
2014-02-11, 18:18
Medlem
Citat:

I vilket fall så är det bara läsa 2003:234 §§ 9-11 som säger ungefär: Handlingar bör skickas med post, ska det betalas så bör det ske genom postförskott. Myndighet får faxa/maila handling - det står alltså ingenting om att de måste skicka handlingar. § 11 säger sedan att om handlingen inte skickas på något sätt så "bör mottagaren underrättas om var handlingen kan hämtas."

Det är ju inte särskilt anonymt att behöva besöka myndighetens lokaler för att ta del av handlingar, för att inte tala om problematiken när man inte bor på orten. Att uppge sin adress är ju knappast anonymt, det blir ju dessutom till en allmän handling...

Ber om ursäkt för att de blir lite OT och rättspolitiskt men här tycker jag lagen borde skrivas om, man ska ha rätt att vara anonym och epost skall användas.

Det är ingen som har rätt att fråga vad du heter, eller varför du vill ha ut handlingen (om det inte behövs för och pröva rätten till att ta del av handlingen). Det är anonymiteten du har. Läs på lite rättspolitik så ser du varför det är på detta sätt.

Citat:
Fungerar ju dock inte alltid. Tycker ändå att alla myndigheter borde klara av att skicka handlingar via epost, de tar emot allmänna handlingar genom epost och har absolut tillräckliga resurser för att skicka dem på samma sätt - det är t.o.m. smidigast (vilket väl i.o.f.s. är anledningen till att de flesta inte har några problem med det...)

Men men, det är som sagt OT.

Är du villig att betala den extra kostnad det innebär? själv skulle jag inte hinna handlägga ett ärende, om jag skulle scanna och maila massa handlingar varje dag. Det är inte smidigast. Myndigheterna nekar normalt inte om handlingen är i digital form. Däremot att ge sig ned i diarie och hitta handlingar och sedan scanna dem. Näe inte är det smidigt iaf.
Citera
2014-02-12, 00:35
Medlem
wh0res avatar
Jag vill minnas från föreläsningar att service-skyldigheten sträcker sig relativt långt och att du om du har tur kan utkräva det om det inte ger myndigheten för mycket arbete även om det inte är deras vanliga rutiner.

Förvaltningslagens 4 § är den som diskuteras mest i tråden och där står det såhär i första stycket:
"Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet."

Om du inte fysiskt har möjlighet att närvara vid myndigheten ger den fetstilta texten dig möjlighet att få handlingen även om de egentligen inte brukar skicka ut en handling som pdf.
Handikappade skall ju exempelvis kunna få ta del av en handling även om de inte kan ta sig till myndigheten personligen...

Om nu myndigheten i fråga inte anser att det är deras ansvar att scanna in en handling och skicka den till dig så är det ju dock bara en förvaltningsrätt som kan tvinga dem att göra det... Så bara för att det står så i paragrafen, och du berättar det för dem så betyder det inte att de automatiskt kommer att hjälpa dig. Man kommer oftast längre med snälla ord än med paragrafhänvisningar i verkliga livet...
Senast redigerad av wh0re 2014-02-12 kl. 00:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in