2014-02-10, 22:31
Bannlyst
19000kr/mån + tillägg det är fullt rimliga löner. Anledningen att folk drar efter något år kanske beror på att det är just militären. Tror de flesta växer ifrån det tillslut. Ja, såvida dem inte har någon typ av maktstörning eller miltantkomplex.

Tror inte det finns något bra alternativ för att behålla folk faktiskt.
Senast redigerad av HannaWagenius 2014-02-10 kl. 22:41.
Citera
2014-02-10, 22:41
Medlem
Turrluffs avatar
Varför skulle man vilja jobba på en arbetsslatts där det hela tiden görs nedskärningar, matrealet är helkasst (var ju bara något år sedan de tvingades träna utan sulor på kängorna! Och rattar mm som lossnar på motorväg) och man dessutom får en lön som inte går att leva på. Lönen skall ju användas till både boende och mat nuförtiden.
Citera
2014-02-10, 22:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Lite kloka ord ändå i den uppföljningsartikeln i svd: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-granskar-soldatavhopp-hotar-forsvaret_8969304.svd?sidan=6
Citera
2014-02-10, 23:01
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaWagenius
19000kr/mån + tillägg det är fullt rimliga löner. Anledningen att folk drar efter något år kanske beror på att det är just militären. Tror de flesta växer ifrån det tillslut. Ja, såvida dem inte har någon typ av maktstörning eller miltantkomplex.

Varför spenderar du ens tid på Vapen och Militär om du uppenbart har problem med militärer? Det är snarare du som har en omogen syn på Försvarsmakten och dess anställda.

Citat:

Den där meningen fullkomligt genomsyras av okunskap.
Citera
2014-02-10, 23:03
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Lite kloka ord ändå i den uppföljningsartikeln i svd: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-granskar-soldatavhopp-hotar-forsvaret_8969304.svd?sidan=6

Beror på vem du menar.
Citera
2014-02-10, 23:13
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Beror på vem du menar.
Oscarsson om att det är omöjligt att få soldaterna att stanna i 6-8 år med dagens system.
Widman om det är omöjligt att göra tjänsten tillräckligt intressant i 6-8 år, med dagens system.
Till och minister Enström verkar dra in de sedvanliga taggarna och medge att det inte är uteslutet att justeringar kan behövas i systemet.
Citera
2014-02-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Kopiera USA, ha kontrakt på fem år och ifall någon jävla fjolla hoppar av så åker de i fängelse för desertion, fixa bra förmåner, skippa den jävla homo-reklamen om att hjälpa människor eftersom det är skitsnack som bara lockar sodomiter samt blödiga kvinnor utan ha som amerikanska marinkåren med killar i stiliga uniformer som dödar drakar, släpp allt jävla genustrams och kasta ut kvinnorna från infanteriet.

Om Försvaret hade gjort allt det här så hade de haft en jävla massa rekryter fast det kommer aldrig hända eftersom miljötalibaner styr det här skitlandet, ifall ryssarna hade invaderat så hade jag hejat på dem när de har rivit ner hela det här ruttna jävla bygget.

I USA är det en helt okej deal ekonomiskt sett att gå med i militären, så länge man inte kommer ifrån en förmögen familj eller på annat sätt har en framtid utstakad för sig. Jag har en bekant som är inne på sitt tredje år som helt vanlig infanterist inom marinkåren. Han hämtar ut 4 000 dollar i månaden, får massvis med små förmåner som gratis mat och liknande, och när han blir klar kommer militären att stå för hela hans universitetsutbildning (kan lätt kosta mellan en halv till en miljon SEK lite beroende på var man går och hur man lägger upp det) samt att i USA räknas tidigare militärtjänstgöring som en väldigt god merit av de flesta arbetsgivare. Om han hade blivit yrkesofficer eller tagit någon sorts mer kompetenskrävande tjänst hade det såklart varit ännu bättre villkor.

Det är alltså inte alls att jämföra med trashanksförhållandena inom den svenska försvarsmakten, och därför tror jag att utebliven homo-reklam eller mer drakar inte kommer göra någon vidare skillnad för att lösa det här problemet.
Senast redigerad av Lupu 2014-02-10 kl. 23:20.
Citera
2014-02-10, 23:26
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Oscarsson om att det är omöjligt att få soldaterna att stanna i 6-8 år med dagens system.
Widman om det är omöjligt att göra tjänsten tillräckligt intressant i 6-8 år, med dagens system.
Till och minister Enström verkar dra in de sedvanliga taggarna och medge att det inte är uteslutet att justeringar kan behövas i systemet.

Angående försvarsminister Enström så ska man ta det med en stor nypa salt. Så där har hon sagt hela tiden och inget nytt. Det vore också försvarspolitiskt självmord att öppet säga att inga förändringar kommer vidtas trots alla uppenbara brister. Alltså säger hon sig vara öppen för mindre justeringar, så länge det inte kostar.
Citera
2014-02-10, 23:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:

19000 + tillägg är rimlig lön? Beror såklart på vad det är för tillägg, jag vet att ubåtspersonal får helt okej tillägg, men i armén är fältdygnstillägget (det är det du får i armén) inget att hänga upp i julgranen direkt.
Jämför med, som någon skrev just före mig, i USA där man får sin akademiska utbildning betald eller delvis betald, utöver en god grundlön och gratis mat etc.

Nu är reallönen och minimilönen rejält lägre i USA, så därför borde inte svenska soldater tjäna så dåligt som de nu gör, varför själklart också många lämnar det.

Själv tillbringade jag ett år i lumpen men det var inte för pengarna utan för landets skull, men idag skulle jag inte ta på mig en uniform för en startlön under 25-30 före skatt. Jag har det så mycket bättre i det civila livet, både ekonomiskt, socialt och mentalt.

Lösning:
Varför inte dela upp de här 5-6 åren där de första 1-2 åren är obligatoriska, efter det 2a året är det upp till soldaterna om de vill fortsätta och efter detta så höjs lönen SUBSTANTIELLT gradvis upp till de 6 åren som nu försvarsmakten vill att soldaterna skall stanna.
Det måste ju finnas en morot till varför en soldat som blir mer kompetent skall få bättre lön efter varje tjänstgjort år, och nu snackar jag mer än de 2% som är minimum för att täcka inflation etc.
Soldater som har tjänat landet i 6 år och är inne på sitt sista borde få snäppet högre lön är nyrekryterade officerare som studerat år på militärhögskolan, just på grund av deras spetskompetens.
Förr i tiden var fanjunkare respekterade och så bör det bli.
Senast redigerad av kato85 2014-02-10 kl. 23:37.
Citera
2014-02-11, 00:28
Medlem
H8erfisternators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holiday82
Elit? Jag har sett många icke lämpliga människor både antas till GMU och sedan anställas. Folk utan fysik, inte särskilt smarta och som sedan inte kan lösa uppgifter i arbetet pga brist på ork/intellekt. Dessa människor är förvisso inte i majoritet men "elit"-begreppet stämmer absolut inte. En hel del dåliga rekryter/soldater finns det.

Det vet jag inte, alla mina vänner som gjorde utagningen till GMU och failade på någon del blev slängda åt helvete. Själv klarade jag inte den fysiska biten men fick över medel på alla andra moment, men nej. de ville ej ha mig.

En polare som är sjuksköterska (vilket de sa vid utagningen att de verkligen hade behov av) fick inte heller göra GMU eftersom han failade på intelligenstestet
Senast redigerad av H8erfisternator 2014-02-11 kl. 00:30.
Citera
2014-02-11, 00:32
Medlem
Då ska han inte vara där för iq testen är ett lågt test .. GMU är förövrigt ett skämt.
Citera
2014-02-11, 05:25
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Kolla bara på mig som GSS/T. Dom jävla rövdopparna i Stockholm samtliga med IG i matte A har på något jävla vänster bestämt att en GSS/T's dagslön ska vara lön/31.

Jag måste alltså arbeta 31 x 8h i månaden för att få ut en full månadslön som för övrigt suger svettig getpung jämfört med min civila lön.
För att inte snacka om löneutbetalningen som är lika tillförlitlig som en fransk småbil från 80 talet.

Jag tycker fortfarande att det är roligt att tjänstgöra men FM gör det fan inte lätt för mig ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in