Citat:
Ursprungligen postat av
HannaWagenius
19000kr/mån + tillägg det är fullt rimliga löner. Anledningen att folk drar efter något år kanske beror på att det är just militären. Tror de flesta växer ifrån det tillslut. Ja, såvida dem inte har någon typ av maktstörning eller miltantkomplex.
Tror inte det finns något bra alternativ för att behålla folk faktiskt.
19000 + tillägg är rimlig lön? Beror såklart på vad det är för tillägg, jag vet att ubåtspersonal får helt okej tillägg, men i armén är fältdygnstillägget (det är det du får i armén) inget att hänga upp i julgranen direkt.
Jämför med, som någon skrev just före mig, i USA där man får sin akademiska utbildning betald eller delvis betald, utöver en god grundlön och gratis mat etc.
Nu är reallönen och minimilönen rejält lägre i USA, så därför borde inte svenska soldater tjäna så dåligt som de nu gör, varför själklart också många lämnar det.
Själv tillbringade jag ett år i lumpen men det var inte för pengarna utan för landets skull, men idag skulle jag inte ta på mig en uniform för en startlön under 25-30 före skatt. Jag har det så mycket bättre i det civila livet, både ekonomiskt, socialt och mentalt.
Lösning:
Varför inte dela upp de här 5-6 åren där de första 1-2 åren är obligatoriska, efter det 2a året är det upp till soldaterna om de vill fortsätta och efter detta så höjs lönen SUBSTANTIELLT gradvis upp till de 6 åren som nu försvarsmakten vill att soldaterna skall stanna.
Det måste ju finnas en morot till varför en soldat som blir mer kompetent skall få bättre lön efter varje tjänstgjort år, och nu snackar jag mer än de 2% som är minimum för att täcka inflation etc.
Soldater som har tjänat landet i 6 år och är inne på sitt sista borde få snäppet högre lön är nyrekryterade officerare som studerat år på militärhögskolan, just på grund av deras spetskompetens.
Förr i tiden var fanjunkare respekterade och så bör det bli.