2014-02-09, 13:48
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
sluta kröka/röka och ät bara billig basmat och råvaror, inga halvfabrikat, ingen snabbmat - dessutom nyttigt. Där har man verkliga pengar att spara.... att skippa diskmedel och sno salt från McD blir inte många kronor på ett år.
Citera
2014-02-09, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
Sökte efter trådar om hur man lever snålt och fann visst en del, men det jag ämnar att göra med denna tråd är att sammanfatta en punktlista med tips på hur man lever så snålt som möjligt. Den är till för att hjälpa alla som lever på minimal inkomst och att ge varandra tips på alternativa lösningar till märkesvaror (kläder, mat, hygien etc) som kostar antingen för mycket eller som är helt onödiga att köpa.

* Diskmedel är onödigt. Jag fyller diskhon med varmt vatten för att få bort de värsta smutsen. Är det svåra fettfläckar så hettar jag upp vattnet på spisen först.

* Toapapper. Jag besöker diverse allmänna utrymmen för att sno med mig en rulle, t.ex tvättstugor, skolor, bibliotek...har inte köpt toapapper på över ett år.

* Vill du hålla rent i munnen t.ex efter kaffe köper du en hård tandborste för att få bort fläckar. Vet egentligen inte hur jäkla noga det är med tandkräm, jag köper det enbart för att lukta fräsch i munnen och då köper jag den billigaste varianten, t.ex eldorado, den innehåller dessutom fluor!

* Tvättmedel och sköljmedel är något som kan användas väldigt sparsamt. Lakan, underkläder, t-shirts, strumpor, mössa osv slänger jag bara in på 40 grader utan varken tvättmedel eller sköljmedel.

* Tvål kan vara nödvändigt, köp den billigaste du kan komma undan med. Jag köper barnängens 5-pack, det räcker länge.

* Hårprodukter köper man om man vill lukta fräsch i håret. Är man inte så noga kan man skippa det helt, egentligen helt onödigt. Jag köper dock schampo

Fyll gärna på med punkter!
Varför skulle tvål vara mer nödvändigt än diskmedel?
Jag skulle aldrig kunna undvika diskmedel, det är ju hur billigt som helst om du köper eldorado.
Ska du inte sno tvål med?
Papper, du kan duscha eller plocka löv
Dammsuga drar el och påsar, du får sopa. Tvätta kostar, så vädra istället.
Läste om en som inte använt schampo på över 5 år och det funkade utmärkt med vatten.
Släck alla lampor och var endast vaken när det är ljust.
Gå till härbergen och säg du är rumänsk tiggare, du kan få dina kläder tvättade, frukost och kvällsmat.
Su sitter väl på biblioteket, för inte ska du väl slösa el?
Citera
2014-02-09, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Det man först bör ändra på är de tre stora utgifterna, BTM:
-Bostad, skaffa en bostad som är så billig som möjlig och försöka minska ner på onödig lyx (t ex onödigt många rum, etc). Detta kopplas även till nästa del.
-Transport, från hemmet till jobbet/studier bör vara så billigt som möjligt. Att bo så man pendlar 1-2 timmar med bil varje dag är extremt dyrt och då är det bättre att flytta närmare jobbet eller ta ett jobb i närheten så man kan cykla/gå alt åka kollektivt.
-Mat, om man äter lunch ute ofta så minskar man ner rejält eller slutar helt. Gör matlådor mm sparar mycket pengar.

Det är först när dessa stora utgifter är begränsade som man kan gå vidare på mindre detaljer. Men stor mening att spara på toapapper om man bränner 4000 kr i månaden på bilkostnader.
Det här var bättre, det andra verkar bara dumsnålt.
Sen att tvätta underkläder i 40 grader ger värsta bakteriebildning.
Minst 60 grader, helst ska man koka underkläder, så 90 grader är ännu bättre. Men eftersom folk har analsex nuförtiden, så är väl hygienen meningslös.
Kvinnor får lättare urinvägsinfektioner eftersom rumpan är närmare urinröret, vilket kan leda till att bajsbakterier hamnar där(speciellt om de torkar sig fel)
Men män som stoppar snoppen i rumpan får ju urinröret precis på bajsbakterierna.
Citera
2014-02-09, 14:10
Medlem
S-cups avatar
Citat:
* Diskmedel är onödigt. Jag fyller diskhon med varmt vatten för att få bort de värsta smutsen. Är det svåra fettfläckar så hettar jag upp vattnet på spisen först.

* Vill du hålla rent i munnen t.ex efter kaffe köper du en hård tandborste för att få bort fläckar. Vet egentligen inte hur jäkla noga det är med tandkräm, jag köper det enbart för att lukta fräsch i munnen och då köper jag den billigaste varianten, t.ex eldorado, den innehåller dessutom fluor!

* Tvättmedel och sköljmedel är något som kan användas väldigt sparsamt. Lakan, underkläder, t-shirts, strumpor, mössa osv slänger jag bara in på 40 grader utan varken tvättmedel eller sköljmedel.

* Tvål kan vara nödvändigt, köp den billigaste du kan komma undan med. Jag köper barnängens 5-pack, det räcker länge.

* Hårprodukter köper man om man vill lukta fräsch i håret. Är man inte så noga kan man skippa det helt, egentligen helt onödigt. Jag köper dock schampo
Diskmedel - skulle jag aldrig sluta använda helt och hållet, åtminstone inte till feta saker. Köpte en enliters YES-flaska för ≈två år sedan, den tog slut förra veckan...
Men du pratar om att spara pengar och värmer vattnet på spisen.
1. Spisen är nästan det som har störst elkostnad, så det är lite dumt att värma vatten istället för att använda en droppe diskmedel som inte kostar många ören.
2. Det tar tid och är omständigt.

Kaffe/Tandborste - Sluta drick kaffe om du är fattig (nästan lika korkat som att röka...). Mjuka tandborstar är bäst för tänder och tandkött. Tycker lite synd om alla som går på reklamerna med om hur stråna måste gå åt olika håll och ha en massa gummiband överallt. På större matbutiker/apotek finns det 5/10-pack med enkla tråkiga tandborstar. Superbilligt och superbra.
Tandkräm är enligt tandläkare och dyl. väldigt viktigt. Men som sagt, köp något av de billigare märkena (tandkräm är ytterligare ett ypperligt exempel på att reklam lurar folk).

Tvätt - Att ibland tvätta lakan/underkläder på 40 grader gör inte så mycket. Men att göra det ofta är bara äckligt och ohälsosamt, så sluta med det. Tvättmedel räcker med att använda hälften av vad som står på förpackningen, finns flera tester som bekräftar detta.
Sluta använda sköljmedel

Tvål - Köp billig och hård tvål, då spar du en jävla massa pengar och miljö.

Håret - De flesta tvättar håret alldeles för ofta, oftast räcker det med någon gång i veckan (om man är "normal"). Observera dock att om du tvättar håret väldigt ofta och sedan börjar att t.ex. endast tvätta en gång i veckan så kommer din kropp bli lite förvirrad. Ditt hår kommer bli lite extra fettigt en relativt kort stund. Men en månad med några fettiga hårdagar är värt det för ett liv fri från shamposlaveriet.
Du kan dessutom använda alternativa (billigare och miljövänligare produkter), se min länk längst ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Om man har tur ingår el i hyran.
Är väl ändå extremt få som har den turen.

Men det du rabblat upp är egentligen småsaker. Maten, som flera sagt, är t.ex. en väldigt stor utgift. Ät inte ute, köp inte halvfabrikat, laga matlådor, ät säsongens varor, småhandla inte i den lokala kiosken, skaffa t.ex. ett ICA-kort

Materiella ting - Behöver du t.ex. möbler finns det flera sidor som skänker bort saker. Annars finns loppisar, andrahandsbutiker och blocket. Simpla möbler och äldre teknik (som räcker för de flesta) är praktiskt taget gratis.

Sänk värmen - I Sverige är det en masspsykos just nu. Är det inte sommarvärme i huset trots att det är vinter så verkar folk tro att något är fel. Sätt på er en tjock tröja och sockor vafan.

Stoppa värmeläckage - Isolera, täta, nya fönster möblera smart (t.ex. ha bokhylla längs en yttervägg) osv

Gå på olika evangemang/mässor och dyl. Har det t.ex. anknytning till studenter så får man ofta gratis pennor, block osv

Handla när det är extrapris - Du kanske ville äta köttfärssås idag, men du ser i affären att det är halva priset på köttbullar. Ta det istället.

Gå>cykla>kollektivt>samåka>bil

Stäng av elektronik när de inte används

Sälj saker du inte använder på tradera/blocket

Hälsa på dina föräldrar ofta (=gratis mat)

Spana i soprummet efter saker som du själv kan använda eller sälja (du blir förvånad...)

osv osv osv
Citera
2014-02-09, 14:14
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Ts du far garna ta med hur mycket du sparar med dina smarta knep annars ar det ratt sa meningslost att veta att du inte tycker det ar nodvandigt att ha rena klader. Nar jag var student bakade jag brod medans jag tentapluggade, inte bara for att det ar sjukt gott med farska frallor utan for att det aven ar billigt typ en tia i manaden istallet for kanske 50lapp.
Citera
2014-02-09, 14:18
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Kvinnor får lättare urinvägsinfektioner eftersom rumpan är närmare urinröret, vilket kan leda till att bajsbakterier hamnar där(speciellt om de torkar sig fel)
Men män som stoppar snoppen i rumpan får ju urinröret precis på bajsbakterierna.

Jag har hört att det är för att kvinnors urinrör är kortare än mäns och det är därför de lättare drabbas av urinvägsinfektion?
Citera
2014-02-09, 14:34
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup

Är väl ändå extremt få som har den turen.

Väldigt många studenter har fri el (i studentlägenheter då alltså)
Citera
2014-02-09, 14:40
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Jag har hört att det är för att kvinnors urinrör är kortare än mäns och det är därför de lättare drabbas av urinvägsinfektion?
Ni har båda rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Väldigt många studenter har fri el (i studentlägenheter då alltså)
Vafan... Och här har jag bott i tre olika studenlägenheter (i olika städer till och med) men aldrig har elen ingått.
Citera
2014-02-09, 14:52
Medlem
Citat:
Sökte efter trådar om hur man lever snålt och fann visst en del, men det jag ämnar att göra med denna tråd är att sammanfatta en punktlista med tips på hur man lever så snålt som möjligt. Den är till för att hjälpa alla som lever på minimal inkomst och att ge varandra tips på alternativa lösningar till märkesvaror (kläder, mat, hygien etc) som kostar antingen för mycket eller som är helt onödiga att köpa.

* Toapapper. Jag besöker diverse allmänna utrymmen för att sno med mig en rulle, t.ex tvättstugor, skolor, bibliotek...har inte köpt toapapper på över ett år.

Fyll gärna på med punkter!

oj detta tog verkligen priset på snålhet alltså. Hade aldrig kunnat komma på detta och då är jag ändå ekonomisk av mig men jag snor iaf inte saker där går fan gränsen alltså.
Diskmedel fyll på några cl i botten på en tom sprayflaska och fyll upp resten med vatten så räcker det väldigt länge.
Skaffa lägenhet nära ditt jobb så du slipper äga en bil. (norrland)
Du är riktigt dumsnål förstår om du lever på soc eller dylikt men är detta det sätt du vill leva ditt liv på ?

Jag har ut netto 23000 i månaden och efter hyra,mat,räkningar och 1000 kr på (hobby) kontot har jag 17500 kr kvar som går till sparande och då har jag sambo som gör att utgifterna blir så små. Bor i en stor 2a och matkontot är lagt på 2500 kr så inte extremsnål men jag förstår inte hur studenterna kan klaga som har fullt studielån? 5500 kr lever jag för och då har vi ett matkonto tillsammans på 2500 min del 1500 kr och 1000 kr på mig själv att göra vad jag vill för.
Jag lever endast såhär för att nå ekonomsika mål jag satt upp med sparande men jag skulle aldrig bli så extrem som du.
Dock imponerad att du klarar av det.
Citera
2014-02-09, 14:52
Medlem
tlcswes avatar
Detta kan vara den dummaste lista jag sett. Du pratar om tandkräm och toapapper som går på max 300kr om året.

Varför inte dra in på de sakerna som kostar mest pengar, ex. värme och varmvatten

Typ:

-Energi-blandare med luftblandning.
-Köpa energifönster
-Köpa en luft-luft-pump. alnternatvit oljeelement istället för elraddar.

Men om du vill vara riktigt snål:
-Stäng av all värme.
-Stäng av kylskåp och frys, handla bara saker som du kan ha i skafferiet.
-Köp ett triangakök, istället för spis.
Citera
2014-02-09, 14:57
Medlem
En sann konst att leva snålt här är några tips ur min bok;

--Mat--

Äta bör man, annars dör man.. Mat är gott och dyrt, men även jobbigt att tillaga och vi snåla själar råkar också vara lata själar så här är kraven att det ska vara billigt och enkelt.

*Ät hos vänner och familj.

*Titta i containrar utanför stora matbutiker, gammal mat behöver inte vara gammal för det.

*Om du har åldern eller skiter i blickar så ät hos din lokala skola. Appar finns till luren där du kan se matschemat.

*Maila McDonalds, Burger King, alla snabbmatskedjor med klagomål. Kräv ersättning, snart så ramlar kuponger in för en veckas lyxmat. Detta funkar även på Felix, Familjen Daufgård etc..

*Bröd är guld värt, billigt att göra eget dessutom.

*Ravioli är billigt och gott. Du kan dessutom bara ställa burken på plattan så blir den varm, i med en gaffel och ät direkt ur. På så vis slipper du extra kostnader och tid (tid är pengar) på att diska tallrik och kastrull.

*Nudlar är billigt och gott. Här kan du äta direkt ur kastrullen och hälla ner lite såser slipper du tid och pengar på diska annat onödigt.

*Listan kan göras lång, insåg att jag inte orkade skriva allt men tänk billiga basvaror.

*Gör upp matschema varje vecka med en ekonomiskt schema där du kan lyxa till det på olika dagar.

*Spara allt som blir över i matlådor

--Kläder--

*Handla second-hand

*HM har fashionabla och billiga kläder.

*När du är på platser som har "kvarglömt" låda, ta en extra titt

*Låna kläder av kompisar, av någon anledning brukar lånade kläders returdatum stiga med tiden..

--Hushåll--

*Köp inte onödiga saker till hemmet som man sällan använder.

*Ha bara två stycke uppsättning av tallrikar och glas. På så sätt diskar du även alltid direkt efter och detta behövs inte alltid användas diskmedel till, men poängen med det är framför allt att det inte bildas ett Kebnekaise med disk..

*Betala fan inte tv-avgift

*Plankning på tunnelbana och buss med sms-biljetter tjänar alla på istället för att betala busskort. En böter kostar mindre än säsongskortet.

--

Hoppas någon vardag blir rikare tack vare mina tips, lev väl!
Citera
2014-02-09, 15:04
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
* Vill du hålla rent i munnen t.ex efter kaffe köper du en hård tandborste för att få bort fläckar. Vet egentligen inte hur jäkla noga det är med tandkräm

Dummaste påståendet i hela listan. Tandkräm är vitalt för en god munhygien. Att skita i den för att spara några futtiga kronor är helt idiotiskt. Nu ser jag att du köper tandkräm i vilket fall men för orsaken att "lukta fräscht" istället för att undvika dålig munhälsa. Hoppas ingen följer ditt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in