Citat:
Ursprungligen postat av
kverty
* Diskmedel är onödigt. Jag fyller diskhon med varmt vatten för att få bort de värsta smutsen. Är det svåra fettfläckar så hettar jag upp vattnet på spisen först.
* Vill du hålla rent i munnen t.ex efter kaffe köper du en hård tandborste för att få bort fläckar. Vet egentligen inte hur jäkla noga det är med tandkräm, jag köper det enbart för att lukta fräsch i munnen och då köper jag den billigaste varianten, t.ex eldorado, den innehåller dessutom fluor!
* Tvättmedel och sköljmedel är något som kan användas väldigt sparsamt. Lakan, underkläder, t-shirts, strumpor, mössa osv slänger jag bara in på 40 grader utan varken tvättmedel eller sköljmedel.
* Tvål kan vara nödvändigt, köp den billigaste du kan komma undan med. Jag köper barnängens 5-pack, det räcker länge.
* Hårprodukter köper man om man vill lukta fräsch i håret. Är man inte så noga kan man skippa det helt, egentligen helt onödigt. Jag köper dock schampo

Diskmedel - skulle jag aldrig sluta använda helt och hållet, åtminstone inte till feta saker. Köpte en enliters YES-flaska för ≈två år sedan, den tog slut förra veckan...
Men du pratar om att spara pengar och värmer vattnet på spisen.
1. Spisen är nästan det som har störst elkostnad, så det är lite dumt att värma vatten istället för att använda en droppe diskmedel som inte kostar många ören.
2. Det tar tid och är omständigt.
Kaffe/Tandborste - Sluta drick kaffe om du är fattig (nästan lika korkat som att röka...). Mjuka tandborstar är bäst för tänder och tandkött. Tycker lite synd om alla som går på reklamerna med om hur stråna måste gå åt olika håll och ha en massa gummiband överallt. På större matbutiker/apotek finns det 5/10-pack med enkla tråkiga tandborstar. Superbilligt och superbra.
Tandkräm är enligt tandläkare och dyl. väldigt viktigt. Men som sagt, köp något av de billigare märkena (tandkräm är ytterligare ett ypperligt exempel på att reklam lurar folk).
Tvätt - Att ibland tvätta lakan/underkläder på 40 grader gör inte så mycket. Men att göra det ofta är bara äckligt och ohälsosamt, så sluta med det. Tvättmedel räcker med att använda hälften av vad som står på förpackningen, finns flera tester som bekräftar detta.
Sluta använda sköljmedel
Tvål - Köp billig och
hård tvål, då spar du en jävla massa pengar och miljö.
Håret - De flesta tvättar håret alldeles för ofta, oftast räcker det med någon gång i veckan (om man är "normal"). Observera dock att om du tvättar håret väldigt ofta och sedan börjar att t.ex. endast tvätta en gång i veckan så kommer din kropp bli lite förvirrad. Ditt hår kommer bli lite extra fettigt en relativt kort stund. Men en månad med några fettiga hårdagar är värt det för ett liv fri från shamposlaveriet.
Du kan dessutom använda alternativa (billigare och miljövänligare produkter), se min länk längst ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Olepeter
Om man har tur ingår el i hyran.
Är väl ändå extremt få som har den turen.
Men det du rabblat upp är egentligen småsaker. Maten, som flera sagt, är t.ex. en väldigt stor utgift. Ät inte ute, köp inte halvfabrikat, laga matlådor, ät säsongens varor, småhandla inte i den lokala kiosken, skaffa t.ex. ett ICA-kort
Materiella ting - Behöver du t.ex. möbler finns det flera sidor som skänker bort saker. Annars finns loppisar, andrahandsbutiker och blocket. Simpla möbler och äldre teknik (som räcker för de flesta) är praktiskt taget gratis.
Sänk värmen - I Sverige är det en masspsykos just nu. Är det inte sommarvärme i huset trots att det är vinter så verkar folk tro att något är fel. Sätt på er en tjock tröja och sockor vafan.
Stoppa värmeläckage - Isolera, täta, nya fönster möblera smart (t.ex. ha bokhylla längs en yttervägg) osv
Gå på olika evangemang/mässor och dyl. Har det t.ex. anknytning till studenter så får man ofta gratis pennor, block osv
Handla när det är extrapris - Du kanske ville äta köttfärssås idag, men du ser i affären att det är halva priset på köttbullar. Ta det istället.
Gå>cykla>kollektivt>samåka>bil
Stäng av elektronik när de inte används
Sälj saker du inte använder på tradera/blocket
Hälsa på dina föräldrar ofta (=gratis mat)
Spana i soprummet efter saker som du själv kan använda eller sälja (du blir förvånad...)
osv osv osv