2014-02-09, 13:24
Medlem
kvertys avatar
Sökte efter trådar om hur man lever snålt och fann visst en del, men det jag ämnar att göra med denna tråd är att sammanfatta en punktlista med tips på hur man lever så snålt som möjligt. Den är till för att hjälpa alla som lever på minimal inkomst och att ge varandra tips på alternativa lösningar till märkesvaror (kläder, mat, hygien etc) som kostar antingen för mycket eller som är helt onödiga att köpa.

* Diskmedel är onödigt. Jag fyller diskhon med varmt vatten för att få bort de värsta smutsen. Är det svåra fettfläckar så hettar jag upp vattnet på spisen först.

* Toapapper. Jag besöker diverse allmänna utrymmen för att sno med mig en rulle, t.ex tvättstugor, skolor, bibliotek...har inte köpt toapapper på över ett år.

* Vill du hålla rent i munnen t.ex efter kaffe köper du en hård tandborste för att få bort fläckar. Vet egentligen inte hur jäkla noga det är med tandkräm, jag köper det enbart för att lukta fräsch i munnen och då köper jag den billigaste varianten, t.ex eldorado, den innehåller dessutom fluor!

* Tvättmedel och sköljmedel är något som kan användas väldigt sparsamt. Lakan, underkläder, t-shirts, strumpor, mössa osv slänger jag bara in på 40 grader utan varken tvättmedel eller sköljmedel.

* Tvål kan vara nödvändigt, köp den billigaste du kan komma undan med. Jag köper barnängens 5-pack, det räcker länge.

* Hårprodukter köper man om man vill lukta fräsch i håret. Är man inte så noga kan man skippa det helt, egentligen helt onödigt. Jag köper dock schampo

Fyll gärna på med punkter!
Citera
2014-02-09, 13:27
Bannlyst
Du prioriterar kaffe före diskmedel?
Citera
2014-02-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
..
* Diskmedel är onödigt. Jag fyller diskhon med varmt vatten för att få bort de värsta smutsen. Är det svåra fettfläckar så hettar jag upp vattnet på spisen först.

Vad kostar det inte att värma upp vattnet i jämförelse med en droppe diskmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av kverty
* Tvättmedel och sköljmedel är något som kan användas väldigt sparsamt. Lakan, underkläder, t-shirts, strumpor, mössa osv slänger jag bara in på 40 grader utan varken tvättmedel eller sköljmedel.

Låter ofrächt.
Citera
2014-02-09, 13:34
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har en sån där smart diskborste med diskmedel i skaftet. Tror att en stor flaska Yes räcker i tre-fyra månader. Visserligen har jag inte så många saker att diska men ändå. Det är dessutom ingen direkt stor utgift. Att inte använda tvättmedel när man tvättar gör ju inte kläderna riktigt rena. Jeans brukar klara sig ganska bra men underkläder? Det känns ju bara vidrigt.
Senast redigerad av BigFatCone 2014-02-09 kl. 13:36.
Citera
2014-02-09, 13:35
Medlem
Scraps avatar
Värt att tänka på är att man inte får bli dumsnål som det så vackert kallas. Är det värt att snatta toapapper, som faktiskt är ett brott, istället för att köpa en rulle?
Jag tycker man ska köpa nödvändiga artiklar men sedan använda dem smartare. Att vika toapappret två gånger, att skaka av penis istället för att torka etc.
Citera
2014-02-09, 13:37
Medlem
nins avatar
Det man först bör ändra på är de tre stora utgifterna, BTM:
-Bostad, skaffa en bostad som är så billig som möjlig och försöka minska ner på onödig lyx (t ex onödigt många rum, etc). Detta kopplas även till nästa del.
-Transport, från hemmet till jobbet/studier bör vara så billigt som möjligt. Att bo så man pendlar 1-2 timmar med bil varje dag är extremt dyrt och då är det bättre att flytta närmare jobbet eller ta ett jobb i närheten så man kan cykla/gå alt åka kollektivt.
-Mat, om man äter lunch ute ofta så minskar man ner rejält eller slutar helt. Gör matlådor mm sparar mycket pengar.

Det är först när dessa stora utgifter är begränsade som man kan gå vidare på mindre detaljer. Men stor mening att spara på toapapper om man bränner 4000 kr i månaden på bilkostnader.
Citera
2014-02-09, 13:38
Jag tycker du är lite dumsnål TS. Det handlar inte om många kronor per månad det här inte.
Citera
2014-02-09, 13:40
Medlem
Out-of-Steps avatar
Hahaha! Tack!

Potatismos och lingon eller pasta och tomatsås till lunch ett par dagar i veckan. Blir 5-6kr/lunch.

Besök donken/bk/max för att plocka på dig ett stort lager socker, svartpeppar och salt (även ketchuppaket om du har tur). Har noterat detta ett par gånger på donken i Rosengård. Verkar fungera fint.

Fråga bageri/butiker om de har varor som gått ut/snart gått ut i datum.

Helt ärligt hade jag aldrig klarat att leva såhär men är man "dumsnål" så är man
Senast redigerad av Out-of-Step 2014-02-09 kl. 13:45.
Citera
2014-02-09, 13:41
Medlem
Brossys avatar
Du borde tvätta underkläder och lakan i högre än 40 grader, speciellt om du inte använder tvättmedel, jag kör alltid på 60 grader (är max på tvättmaskinen här i byggnaden tror jag) med underkläder.

Tips annars, ja du, jag vet fan inte hur, men jag köpte 8st toarullar ICA Basic och de har räckt mig 9 månader nu, skiter oftast i skolan. Har fortfarande kvar 4 rullar också, förstår fan inte själv hur jag har lyckats men men.

En polare till mig duschar med diskmedel istället för tvål/schampo också, kanske också kan vara ett trick.

Att diska en tallrik efter varje gång är också onödigt slöseri på diskmedel, rensar man tallriken noga när man äter (vilket man borde göra om man ska leva snålt) kan man gott äta på den igen utan att den behöver diskas. Jag skulle gissa på att jag diskar min tallrik ungefär 1 gång i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Hahaha! Tack!

Potatismos och lingon eller pasta och tomatsås till lunch ett par dagar i veckan. Blir 5-6kr/lunch.

Besök donken/bk/max för att plocka på dig ett stort lager socker, svartpeppar och salt (även ketchuppaket om du har tur). Har noterat detta ett par gånger på donken i Rosengård. Verkar fungera fint.

Har man riktigt tur och bor uppe i norr så kan man också plocka på sig plastbestick från Frasses, jag brukar alltid svänga förbi där när jag är på stan och passa på att käka där samtidigt som jag tar en jäävla massa bestick (inte för att jag är snål utan för att är lat).
Senast redigerad av Brossy 2014-02-09 kl. 13:43.
Citera
2014-02-09, 13:42
Medlem
kostymnisses avatar
Visst kan man skippa de dyraste märkesvarorna ibland när dessa inte slår ut konkurrenterna men man får som sagt inte bli dumsnål!

Visst skall man kunna roa sig etc men jag fattade aldrig under min studietid varför folk gnällde på att de fick köpa nudlar och inte hade råd med diskmedel etc när de sedan under helgen drack öl för 40spänn/st... Har man inga pengar får man prioritera.

Bovarna i folks ekonomi är ju t.ex. att många köper vatten på flaska, inte gör matlåda utan käkar lunch ute varje dag, väntar så länge med att köpa nytt att det blir dyra panikköp etc.

Dasspapper etc kan du väl köpa sådana där stora rullar av för typ ingen penning alls på nån som säljer sådant till arbetsplatser etc? Diskmedel hade jag verkligen unnat mig, en droppe räcker ju mer än väl för en hel disk och som någon sa är det billigare än att koka vatten.

Jag vet förövrigt inte hur många gånger jag skakat på huvudet i affären över folk som köper en variant för att den är billigare än en annan utan att titta på storleken/mängden etc...
Citera
2014-02-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Vad kostar det inte att värma upp vattnet i jämförelse med en droppe diskmedel?
Om man har tur ingår el i hyran.
Citera
2014-02-09, 13:45
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Jag vet förövrigt inte hur många gånger jag skakat på huvudet i affären över folk som köper en variant för att den är billigare än en annan utan att titta på storleken/mängden etc...

Det där, några vänner till mig hade inte förstått att man alltid ska titta kilopriset, jag blev helt ställd när de bara tittade på priset och inte kilopriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in