• 1
  • 2
2014-02-08, 22:29
Medlem
Startade tråden här eftersom det är ett lagbrott som förälder att inte se till att barnen fullgör sin skolplikt.

http://www.unt.se/uppsala/viteshot-m...a-2889169.aspx

flickan har inte fått gå till skolan sedan starten på höstterminen eftersom skolan ska undervisa om lögner som stödjer djävulen. Förvaltningsrätten anser att flickan som går i lågstadiet inte ska omhändertas eftersom pappan inte helt saknar verklighetsförankring. Herregud, när ska man anses sakna verklighetsförankring om inte när man tror att skolan undervisar om djävulen. Kommunen ansökte om vitesföreläggande men ansökan avslogs eftersom det riktades mot bägge föräldrarna och inte mot en specifik individ.
Det här låter väl till och med för extremt för att vara Knutby eller ekmansklanen?
Citera
2014-02-08, 22:51
Medlem
Luktar kristendom African style.
Citera
2014-02-08, 22:55
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Luktar kristendom African style.

Ja. Galna infödda kristna har ju egna skolor hos livets ord och sånt.
Citera
2014-02-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ja. Galna infödda kristna har ju egna skolor hos livets ord och sånt.
Dels det men mest för att våra infödda galningar brukar inse värdet av att sköta det lite snyggare. Typ inte gapa helt ogenerat om djävulens inflytande över läroplanen och så.
Citera
2014-02-08, 23:50
Medlem
euqueros avatar
De har ju rätt! Ett par väldigt sunda föräldrar. Jag hänvisar till följande länk: http://teachingbattleground.wordpres...cation-system/

Citera
2014-02-09, 00:00
Men det råder väl religionsfrihet här i vårt land numera? Vilket jag tolkat som att religion inte skall ha någon betydelse eller något inflytande alls?
Fattar inte??

Och vaddå "bägge föräldrarna" och inte en "specifik individ"? Vad menas egentligen?
Citera
2014-02-09, 00:16
Bannlyst
Måste vara subsahariska negrer. Bara de och vissa karibiska familjer som tror på djävulen. Sjukt är det och de borde få span på sig av de sociala myndigheterna.
Citera
2014-02-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTruthAboutStuff
Måste vara subsahariska negrer. Bara de och vissa karibiska familjer som tror på djävulen. Sjukt är det och de borde få span på sig av de sociala myndigheterna.
sociala myndigheterna har redan ögonen på dessa föräldrar, men fått avslag av domstolen eftersom föräldrarna inte anses vara helt verklighetsfrånvarande. Dom fick därför inte omhänderta barnet.
Citera
2014-02-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Men det råder väl religionsfrihet här i vårt land numera? Vilket jag tolkat som att religion inte skall ha någon betydelse eller något inflytande alls?
Fattar inte??

Och vaddå "bägge föräldrarna" och inte en "specifik individ"? Vad menas egentligen?
Det menas som så att kommunen skulle lämnat in två ansökningar, nu lämnade dom endast in en ansökan som skulle gälla bägge föräldrarna, en administrativ miss helt enkelt. Därför avvisades deras krav av domstolen när det gällde skolkravet.
Citera
2014-02-09, 09:56
Medlem
Pastakryddas avatar
Jag skulle vilja veta:

1. Vilken skola rör det sig om?
2. VAD exakt är det för lögner som föräldrarna hänvisar till?
3. Varför ska man få böter om barnet inte är i skolan? (jag tycker inte att det är rätt att hålla barnet borta från skolan, undrar mest kring böterna)
4. Hur länge KAN dom hålla barnet borta från skolan innan hon inte har isolerats så mycket från samhället att det finns skäl till ett tvångsingripande?
5. Vad betyder då skolplikt och vad heter det i pappret från skolan gällande frånvaro? Skolk? Ogiltig frånvaro kan det ju inte röra sig om då en domstol gett föräldrarna rätt. Helt sjukt!

Barnet måste ju skapa sig ett socialt nätverk och förmodligen har detta barn ett större behov än många andra just pga situationen. Är föräldrarna rädda att något ska komma fram?
Citera
2014-02-09, 10:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag skulle vilja veta:

1. Vilken skola rör det sig om?
2. VAD exakt är det för lögner som föräldrarna hänvisar till?
3. Varför ska man få böter om barnet inte är i skolan? (jag tycker inte att det är rätt att hålla barnet borta från skolan, undrar mest kring böterna)
4. Hur länge KAN dom hålla barnet borta från skolan innan hon inte har isolerats så mycket från samhället att det finns skäl till ett tvångsingripande?
5. Vad betyder då skolplikt och vad heter det i pappret från skolan gällande frånvaro? Skolk? Ogiltig frånvaro kan det ju inte röra sig om då en domstol gett föräldrarna rätt. Helt sjukt!

Barnet måste ju skapa sig ett socialt nätverk och förmodligen har detta barn ett större behov än många andra just pga situationen. Är föräldrarna rädda att något ska komma fram?

En domstol har väl inte gett föräldrarna rätt, de har ansett att det inte är skäl för att tvångsomhänderta flickan och att de inte ska betala vite pga en teknisk miss av kommunen. Det betyder ju inte direkt att brottet mot skolplikten upphör.
Citera
2014-02-09, 10:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
En domstol har väl inte gett föräldrarna rätt, de har ansett att det inte är skäl för att tvångsomhänderta flickan och att de inte ska betala vite pga en teknisk miss av kommunen. Det betyder ju inte direkt att brottet mot skolplikten upphör.

Ah jag misstolkade texten, tack för att du rättade mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in