Citat:
Ursprungligen postat av
pkj
Tjena,
Är nyfiken på hur ni studenter fördelar er ekonomi. Hur ser era inkomster respektive utgifter ut? Tar ni lån för att klara er? Hur mycket lägger ni på hyra, mat, nöje osv varje månad? Blir det tajt för er eller har ni lite till godo varje månad?
Budget 8000, brukar gå över och under beroende på månad. Men i snitt 8000.
Inkomster: CSN-bidrag på 2400 (500 kronor mindre än fullt bidrag då jag tjänar för "mycket"). Lagerjobb vid sidan av studierna samtidigt, drar som minst in 4000 i månaden (cirkus 36 h per månad). Någon månad drog jag in 9000 tack vare 85 h jobb. Sedan drar jag in ungefär 50 000 på sommarjobbet, men brukar nästan bara använda sommarjobbspengarna en månad mellan augusti och maj.
Utgifter: Min hyra är på 3500, skulle kunna spara mer på att dela lägenhet. Andra utgifter är gym (183 kr per månad), utgång, mat, medicin, försäkring (kanske 50 kr per månad), telefon (halebop mellan 200-250 per månad), el och värme (båda i snitt 200 kr per kvartal). Betalar inte tv-licens. Shoppar inte mycket då tiden går åt plugg och jobb. Cyklar i alla väder, bra för hälsan och plånkan.
Så mitt tips är att se till att skaffa ett jobb. Då försvinner tid som man lägger på skit, man får inga skulder, man blir mer disciplinerad i plugget och du får större friheter i framtiden.
Facit: Kandidatexamen, skuldfri och pengar på banken.