• 1
  • 2
2014-02-08, 21:55
Medlem
Tjena,

Är nyfiken på hur ni studenter fördelar er ekonomi. Hur ser era inkomster respektive utgifter ut? Tar ni lån för att klara er? Hur mycket lägger ni på hyra, mat, nöje osv varje månad? Blir det tajt för er eller har ni lite till godo varje månad?
Citera
2014-02-08, 22:00
Medlem
när jag var student back in the days så klara jag mig bra dock så levde jag billigt
Citera
2014-02-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroles
när jag var student back in the days så klara jag mig bra dock så levde jag billigt

Vad klara du dig på? Bara studentbidrag eller tog du lån?
Citera
2014-02-08, 22:12
Medlem
MrZippermans avatar
I: 8, exkl. lån. K: 4
Citera
2014-02-08, 22:15
Medlem
Miss.Prettys avatar
Helt CSN på 9k och sedan bostadsbidrag på 1.3k. Det klarar man sig bra på om man vill.
Citera
2014-02-08, 22:15
Medlem
Är sambo, därför är bokostnaden så låg.

Bostad (ink el, bredband, vatten): 2100 kr
Mat (inklusive hygienprodukter och allt annat från Ica): 1500 kr
Hobby (alkohol, träning etc): 1200 kr (varierar mycket!)
Mobil: 50 kr
Kurslitteratur: 100 kr
Kläder: 200 kr
Totalt: 5150 kr

Cyklar överallt då det är nyttigt och nästan gratis. Har billiga hobbies, varken att snacka skit med polarna eller spela spel kostar särskilt mycket. Ser inget behov av en smartphone då jag inte pendlar, hemma kan jag lika gärna använda datorn och borta är jag av en anledning. Är inte modeintresserad utan lever köper kvalitetskläder som håller, går för det mesta månader mellan inköpen. Jag skulle utan större problem kunna leva på 1000 kr mindre men ser ingen direkt anledning i dagsläget.
Citera
2014-02-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.Pretty
Helt CSN på 9k och sedan bostadsbidrag på 1.3k. Det klarar man sig bra på om man vill.

Okej så du lånar 9k från CSN? "Helt CSN" var lite oklart.
Citera
2014-02-08, 23:17
Medlem
Miss.Prettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej så du lånar 9k från CSN? "Helt CSN" var lite oklart.

Nej jag lånar 6.2k och 2.8k är bidrag. Det är bara lånedelen man måste betala tillbaka.
Citera
2014-02-08, 23:34
Medlem
BNCs avatar
Har fullt studielån, plus studiebidrag då. Får alltså in ca. 9k/månad totalt. Tar inga bostadsbidrag eller liknande

Är sambo, så en del kostnader blir ju klart lägre, då är det absolut inga problem att klara sig.

Mellan tummen och pekfingret vad mina pengar går till varje månad:
Hyra: 2250:-
Övriga boendekostnader (försäkring, el, tv etc): 300:-
Bil (bensin, försäkring, skatt, underhåll): 700:-
Hund (försäkring, mat, tillbehör): 500:-
Mat (Och liknande... Köper då inte billigaste utan mycket ekologiskt och svenskt): 1500:-
Telefon: 350:-
Kurslitteratur: 100:-
Hobby: Resten.

Absolut inga problem att klara sig i alla fall om man har sambo, lägger tämligen mycket pengar på hobby, och känner inte att den är särskilt begränsad.

De som säger att de har dåligt med pengar som studenter, är de som super upp sina pengar. Det är klart att, lägger man 1000:- på alkohol varje helg så går det ju åt lite.
Citera
2014-02-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
De som säger att de har dåligt med pengar som studenter, är de som super upp sina pengar. Det är klart att, lägger man 1000:- på alkohol varje helg så går det ju åt lite.

Med din ekvation så har du 3400 kr att supa bort varje månad, det räcker nästan för 1000 kr per helg! Skitar man i bilen (vad ska du med den till när du är konstant packad) så klarar du av det.

Håller helt med om att det inte är några problem att få ekonomin att gå ihop så länge du inte slösar bort pengarna på alkohol eller väljer väldigt dålig bostad.
Citera
2014-02-09, 01:52
Medlem
orgullos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tjena,

Är nyfiken på hur ni studenter fördelar er ekonomi. Hur ser era inkomster respektive utgifter ut? Tar ni lån för att klara er? Hur mycket lägger ni på hyra, mat, nöje osv varje månad? Blir det tajt för er eller har ni lite till godo varje månad?

Budget 8000, brukar gå över och under beroende på månad. Men i snitt 8000.

Inkomster: CSN-bidrag på 2400 (500 kronor mindre än fullt bidrag då jag tjänar för "mycket"). Lagerjobb vid sidan av studierna samtidigt, drar som minst in 4000 i månaden (cirkus 36 h per månad). Någon månad drog jag in 9000 tack vare 85 h jobb. Sedan drar jag in ungefär 50 000 på sommarjobbet, men brukar nästan bara använda sommarjobbspengarna en månad mellan augusti och maj.

Utgifter: Min hyra är på 3500, skulle kunna spara mer på att dela lägenhet. Andra utgifter är gym (183 kr per månad), utgång, mat, medicin, försäkring (kanske 50 kr per månad), telefon (halebop mellan 200-250 per månad), el och värme (båda i snitt 200 kr per kvartal). Betalar inte tv-licens. Shoppar inte mycket då tiden går åt plugg och jobb. Cyklar i alla väder, bra för hälsan och plånkan.

Så mitt tips är att se till att skaffa ett jobb. Då försvinner tid som man lägger på skit, man får inga skulder, man blir mer disciplinerad i plugget och du får större friheter i framtiden.

Facit: Kandidatexamen, skuldfri och pengar på banken.
Senast redigerad av orgullo 2014-02-09 kl. 02:19.
Citera
2014-02-09, 02:02
Medlem
nins avatar
240 hp hittills utan en krona i skuld. Har jobbat fulltid hela tiden och jag skulle tro de flesta sk 100% utbildningar är långt ifrån 40 timmars veckor (med få undantag) så man kan jobba deltid/halvtid/heltid under tiden (om man hittar jobb).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in