• 1
  • 2
2014-02-08, 20:59
Medlem
http://www.expressen.se/kvp/my-41-bl...rleksbluffare/

Artikeln handlar om en kvinna som blivit lurad på 40 lax av en "brittisk soldat" som hon chattat med, blivit kär i och planerat att gifta sig med.
Fast hon har aldrig träffat mannen IRL..
och detta ska vara vanligt förekommande.

Någon som förstår detta?
Typ hur det går till?
Varför ger man pengar till en okänd?
Varför lägger man tid på att sitta och chatta med folk när typ hälften är feta och fula fattiglappar som ljuger.. Fattar inte.
Är det ensamma människor?
Varför?
Jag kan alltså inte föreställa mig att jag skulle bli kär i en nät-person-chatt-flirt...
Som jag aldrig träffat eller ens vet att personen finns.
Jag lägger inte tid på sådant som att chatta med okända män.
Kanske för att jag har självförtroende och inte känner ett behov av att bli boostad på dejtingsiter.. men jag fattar inte hur man kan föra över 40 tusen och prova bröllopsklänning när man inte ens träffat personen..
Nä, jag fattar inte alls,
Men ok.. Det är tydligen vanligt iaf.
-och det är ju ett brott.
Lura någon att man ska bli ett par och så ta pengarna och dra..
Men vadå det för brott?
Bedrägeri kan det inte vara, vad rubricerar man det som?
Citera
2014-02-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
http://www.expressen.se/kvp/my-41-bl...rleksbluffare/

Artikeln handlar om en kvinna som blivit lurad på 40 lax av en "brittisk soldat" som hon chattat med, blivit kär i och planerat att gifta sig med.
Fast hon har aldrig träffat mannen IRL..
och detta ska vara vanligt förekommande.

Någon som förstår detta?
Typ hur det går till?
Varför ger man pengar till en okänd?
Varför lägger man tid på att sitta och chatta med folk när typ hälften är feta och fula fattiglappar som ljuger.. Fattar inte.
Är det ensamma människor?
Varför?
Jag kan alltså inte föreställa mig att jag skulle bli kär i en nät-person-chatt-flirt...
Som jag aldrig träffat eller ens vet att personen finns.
Jag lägger inte tid på sådant som att chatta med okända män.
Kanske för att jag har självförtroende och inte känner ett behov av att bli boostad på dejtingsiter.. men jag fattar inte hur man kan föra över 40 tusen och prova bröllopsklänning när man inte ens träffat personen..
Nä, jag fattar inte alls,
Men ok.. Det är tydligen vanligt iaf.
-och det är ju ett brott.
Lura någon att man ska bli ett par och så ta pengarna och dra..
Men vadå det för brott?
Bedrägeri kan det inte vara, vad rubricerar man det som?

Jag kan inte påstå att jag förstår detta.. inte särskilt väl i alla fall.

Dels att det handlar om så stora pengar. Dels att man inte har träffat personen i fråga irl. Och dels att vederbörande återkommer med samma önskemål igen .. men det är väl samma fenomen som när man spelar spel: har man redan förlorat en stor summa då fortsätter man i hopp och att försöka få igen sina bortkastade pengar.

Ofattbart att dessa "vänner" som lånar pengar till detta ändamål inte reagerar heller..

Men det är som du skriver frågan om ensamma, desperata människor som kanske aldrig har blivit "uppvaktade" av någon tidigare. Sen öser dessa bedragare superlativ över dem - och pang är de totalt förlorade.

Det är naturligtvis lätt för oss att säga så här i efterhand och dessutom med facit i hand.. men ändå undrar man när man läser att bedragare har tydligen visat (skannat och mailat) "bevismaterial" om välfyllda bankkonton som lämpligt nog bedragaren inte kom åt för tillfället. Och ännu konstigare än så har inte dessa bedragare någon släkting eller vän som skulle kunna hjälpa dem på plats utan den enda som kan hjälpa dem är den nyhittade kärleken på andra sidan jordklotet..

Det lyser många varningslampor i dessa berättelser, men jag tror att det till syvene och sist även handlar om att offret VILL tro på gärningsmannens berättelser, eftersom offret på det sättet får vara med om något spännande och ovanligt och något väldigt, väldigt romantiskt..

Det kanske var värt 40 papp? Vad vet jag..
Citera
2014-02-08, 22:03
Medlem
KitKatCookieDoughs avatar
AB har en liknande historia fast summan är mycket värre
”Agneta” lurades på en knapp miljon
Hon trodde att hon funnit sin själsfrände – blev lurad

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18304532.ab

900 000 kr ... banklån... hur kan det gå så långt!?
Citera
2014-02-08, 22:25
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatCookieDough

Men, kära nån, "Sol och vår" är väl inget nytt? Tänk på alla Raskenstammar!
Varför det lyckas? "Själens obotliga ensamhet".
Inte vet jag vad statistiken säger, men mitt intryck är att det oftare är kvinnor som faller för sol-och-vårare, men säkert är det män också.
Den klassiska företeelsen är ju den tidigare förbisedda kvinnan, som håller på att passera "bäst före datum", som blir uppmärksammad, uppvaktad, smickrad av en charmerande herre, som dessutom just håller på att lyckas med sitt livs affär. Det enda lilla problemet är finansieringen, vilken är helt fixad sånär som på futtiga 900 000 kr....

Aldrig hört den?
Citera
2014-02-08, 23:09
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Men, kära nån, "Sol och vår" är väl inget nytt? Tänk på alla Raskenstammar!
Varför det lyckas? "Själens obotliga ensamhet".
Inte vet jag vad statistiken säger, men mitt intryck är att det oftare är kvinnor som faller för sol-och-vårare, men säkert är det män också.
Den klassiska företeelsen är ju den tidigare förbisedda kvinnan, som håller på att passera "bäst före datum", som blir uppmärksammad, uppvaktad, smickrad av en charmerande herre, som dessutom just håller på att lyckas med sitt livs affär. Det enda lilla problemet är finansieringen, vilken är helt fixad sånär som på futtiga 900 000 kr....

Aldrig hört den?

Det ar val en och annan karlekstorstande man som har skickat "biljettpengar" till kvinnor via Ryska dejtingsajter?
Citera
2014-02-08, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det ar val en och annan karlekstorstande man som har skickat "biljettpengar" till kvinnor via Ryska dejtingsajter?

Inte så sällan "ensamstående mammor" som dessa svenska hjältar ska "hjälpa" med dittan och datan INNAN ryskan med barnet äntligen kan flytta till Sverige för giftermål, nya barn etc.

Det finns många ensamma män på landsbygden i Sverige. Och väldigt få svenska kvinnor som vill bo mitt i skogen..
Citera
2014-02-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatCookieDough

Undrar om banken har krävt någon garanti för lånen?

Nästan en mille för att få en man. Hon skulle ha kunnat annonsera i lokaltidningen. Jag tror att många lokala män skulle ha nappat..
Citera
2014-02-09, 00:46
Bannlyst
Är man så dum att man ger en annan person pengar utan garanti, ja då får man stå sitt kast. Skulle inte ens ge min bäste vän 900 000 kr.
Citera
2014-02-09, 04:56
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=JH4B-KImhqs
Tycker det avsnittet med Dr Phil förklarar det rätt bra.
Ensamma och naiva kvinnor som gör vad som helst för lite kärlek.
Sen har jag hört om män som blivit blåsta av "ryskor".

Varför du inte förstår:
Skulle tippa på att du är en ung kvinna som hittills inte haft problem med att få hem ragg från krogen. Men vänta du bara. Om några år kommer ingen vara sugen på dig längre. Och då får du nöja dig med mail och telefonflirtar. Förhoppningsvis blåser de dig på pengar med.
Citera
2014-02-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
http://www.youtube.com/watch?v=JH4B-KImhqs
Tycker det avsnittet med Dr Phil förklarar det rätt bra.
Ensamma och naiva kvinnor som gör vad som helst för lite kärlek.
Sen har jag hört om män som blivit blåsta av "ryskor".

Varför du inte förstår:
Skulle tippa på att du är en ung kvinna som hittills inte haft problem med att få hem ragg från krogen. Men vänta du bara. Om några år kommer ingen vara sugen på dig längre. Och då får du nöja dig med mail och telefonflirtar. Förhoppningsvis blåser de dig på pengar med.

Såg programmet som tycktes bekräfta mycket av min teori om "varför".
- viljan att tro på det som för utomstående verkar vara ett solklart bedrägerifall
- tanken att man är tvungen att investera vidare för att få igen de redan investerade pengarna
- skammen inför ens närmaste (barn etc.) att man har varit så lättlurad. (Därför slår man ifrån sig och övertygar sig själv om att storyn måste vara sann trots att den verkar osannolik.)

Damen i programmet betedde sig förresten precis som bedragaren själv: först en förklaring "varför"--. Sen när den förklaringen inte höll - då kom en annan.. Och när den inte heller höll - då "I still don´t believe it!"

Ovanpå allt det som jag redan nämnde kommer den här tanken hos offret att andra människor som varnar en är kanske bara avundsjuka på deras lycka. De har ju något "unikt" och "speciellt" som dessa avundsjuka personer i ens omgivning inte har fått uppleva själva. Nu försöker de förstöra ens kärlek och påstå att den bara är en bluff..
Citera
2014-02-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Varför du inte förstår:
Det verkar som att du blivit drabbad och så blev du sur för att jag inte förstår hur man kan falla i det där. Förlåt om jag trampade dig på tårna.
Jag raggar inte på krogen, och sådär purung är jag inte heller.
Dessutom är jag kanske ensamstående mamma och barnens viktigare för mig än att få ligga?
Visst är man kanske inte snygg som en fotomodell om några år, när barnen är stora och man börjar längta efter en man...
men det är ju inte männen heller vid det laget :P
Flintskalliga, ölmage.. Impotenta gubbar.. Då kanske jag raggar på en norrlänning
Senast redigerad av Otherland162 2014-02-09 kl. 08:45.
Citera
2014-02-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Såg programmet som tycktes bekräfta mycket av min teori om "varför".
- viljan att tro på det som för utomstående verkar vara ett solklart bedrägerifall
- tanken att man är tvungen att investera vidare för att få igen de redan investerade pengarna
- skammen inför ens närmaste (barn etc.) att man har varit så lättlurad. (Därför slår man ifrån sig och övertygar sig själv om att storyn måste vara sann trots att den verkar osannolik.)

Damen i programmet betedde sig förresten precis som bedragaren själv: först en förklaring "varför"--. Sen när den förklaringen inte höll - då kom en annan.. Och när den inte heller höll - då "I still don´t believe it!"

Ovanpå allt det som jag redan nämnde kommer den här tanken hos offret att andra människor som varnar en är kanske bara avundsjuka på deras lycka. De har ju något "unikt" och "speciellt" som dessa avundsjuka personer i ens omgivning inte har fått uppleva själva. Nu försöker de förstöra ens kärlek och påstå att den bara är en bluff..
Ni övriga verkar vara inne på vad det handlar om,
Man utnyttjar ensamma människor, både män och kvinnor.
Men nu vet ju alla att det är så? Eller?
Men man vill tro på det.
Så sorgligt.
Ett rejält fall för de drabbade när det visar sig vara en bluff
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in