Citat:
Ursprungligen postat av
Import
Hur ser dina matvanor ut? Hur och vad för mat äter du? Äter du fet mat?
Har du några psykiska besvär i samband med dina magbesvär?
Att du slutar äta frukost eller tar vitaminer är inget sätt att förhindra dina besvär, då frukosten är väldigt viktig för dig att klara av dagen och för din mage att må bra. Jag tror att du måste försöka att tänka mindre på din mage och fokusera på andra viktiga saker som just skolan, när man oroar sig över att behöva gå på toa massa gånger eller att magen ska göra ont så är det exakt det som sker. Det är vanligt att man inbillar sig att man får ont när man är rädd att man ska ha ont, och det stämmer in på väldigt många människor som har just besvär med smärta.
Har du varit hos någon som har uteslutit mag- och tarmsjukdomar? Det är viktigt att du träffar någon som gör det innan du börjar tro att du har den ena efter den andra sjukdomen.
Jag äter frukost och middag varje dag. Lunch äter jag alltid på vardagar och ibland på helger. Brukar ta mig något mål på eftermiddagen och kvällen om jag känner för det. Vad jag äter varierar mycket, men grönsaker är något som är sällsynt i min vardag.
Tror inte att jag har några psykiska besvär, det skulle vara undermedvetet i så fall. Det skulle i och för sig kunna vara så att det beror är som du säger - att jag är rädd för att ha ont och får därför besvär, men jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Testade att skippa frukost under en period men det hjälpte inget så har börjat igen nu. Det är svårt att tänka bort magen, kan inte liksom bara tänka bort den, trots att jag har försökt. Och jag har inga direkta toa besvär, gör det stora en, ibland två gånger i veckan. Det ska väl inte vara några problem?
Har inte varit hos någon doktor eller liknande. Är det att rekommendera?
-
Något som är lite konstigt är att oftast har jag problemen på förmiddagen under första lektionen (har två lektioner om dagen, 9:30-12:10 och 13:00-15:40) Det är extremt sällan jag har det på eftermiddagen. Och vilket ämne jag har eller vad/om jag äter lunch spelar ingen roll. Därför tvivlar jag på att det har med skolan att göra.