• 1
  • 2
2014-02-08, 11:51
Medlem
ThePlayboys avatar
Vanliga Svenska "Fläskkottletter" förknippar jag oftast med billig, torr och framförallt trist "lunch mat".

Men efter ett par år i USA så har jag fått en helt annan syn på "Pork Chops" en av mina favoriträtter faktiskt.

Eftersom jag inte bor i USA längre så är det ibland svårt att hitta riktigt bra kotletter, men igår fick jag tag på ett fantastiskt kött.

http://imgur.com/b0XoTtT

Nu till frågan... är det någon som har något bra förslag till hur man skall tillaga dessa, jag har gjort det massor av gånger men vill variera mig denna gång. Jag brukar steka/grilla och servera med en hemgjord tomatsås och en sallad på Ruccola, alt. med Rosmarin och rostad potatis.

dePaul? Du brukar ju har svar på allt... har du nåt vinnar recept?
Citera
2014-02-08, 12:13
Medlem
My-Times avatar
Nu har jag tyvärr inget bra recept att dela med mig av, men jag måste säga att de där är nog några av de finaste fläskkotletter jag har sett.

Får jag fråga vart du har köpt dom någonstans?
Senast redigerad av My-Time 2014-02-08 kl. 12:14. Anledning: Felstavning
Citera
2014-02-08, 12:17
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Nu har jag tyvärr inget bra recept att dela med mig av, men jag måste säga att de där är nog några av de finaste fläskkotletter jag har sett.

Får jag fråga vart du har köpt dom någonstans?

Sorry Dom är köpta på en liten köttbutik (Metzgerei) i Tyskland...

Det är spanska "Chuletas de Cerdo Iberico" håller med om att dom ser fina ut... jag återkommer i kväll eller i morgon och nerättar om dom smakar lika bra som dom ser ut.
Citera
2014-02-08, 13:06
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Sorry Dom är köpta på en liten köttbutik (Metzgerei) i Tyskland...

Det är spanska "Chuletas de Cerdo Iberico" håller med om att dom ser fina ut... jag återkommer i kväll eller i morgon och nerättar om dom smakar lika bra som dom ser ut.
Det var helt enkelt för bra för att vara sant. Undrar om det ens går att hitta så fina kotletter i Sverige? Tror inte det.

Återkom gärna, jag ser fram emot att höra hur de smakade!
Citera
2014-02-08, 13:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Vanliga Svenska "Fläskkottletter" förknippar jag oftast med billig, torr och framförallt trist "lunch mat".

Men efter ett par år i USA så har jag fått en helt annan syn på "Pork Chops" en av mina favoriträtter faktiskt.

Eftersom jag inte bor i USA längre så är det ibland svårt att hitta riktigt bra kotletter, men igår fick jag tag på ett fantastiskt kött.

http://imgur.com/b0XoTtT

Nu till frågan... är det någon som har något bra förslag till hur man skall tillaga dessa, jag har gjort det massor av gånger men vill variera mig denna gång. Jag brukar steka/grilla och servera med en hemgjord tomatsås och en sallad på Ruccola, alt. med Rosmarin och rostad potatis.

dePaul? Du brukar ju har svar på allt... har du nåt vinnar recept?
Fantastiskt fina kotletter! Man ser med blotta ögat att det är kvalitet på dem.

När du har så här fina kotletter så behöver du inte göra så mycket med dem. Halstra dem snabbt i grillpanna, deglacera pannan och servera med ett gott potatismos, grönsallat och öl.

Vill du trots allt krångla till det så kan du köra på i pannkakssmet inbakade kotletter som du efter stekning toppar med rökt sidfläsk/bacon (tyskarna har ju utmärkta charkuterier) och river ost över. Därefter skickar du in dem i ugnen tills osten smälter och börjar ta lite färg.

Kör på potatismos till, samt grönsallat och öl (precis som i det förra fallet).

~Paul~
Citera
2014-02-08, 13:24
Medlem
God dag!
Ser fantastiska ut!
Om man halstrar snabbt i grillpanna? Hur hög skall inner tempen på köttet vara då?
Citera
2014-02-08, 13:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogguls26
God dag!
Ser fantastiska ut!
Om man halstrar snabbt i grillpanna? Hur hög skall inner tempen på köttet vara då?
Jag brukar aldrig mäta men skulle tro att runt 65-67 g ger en något rosa ton i köttet.

Enklast är att känna sig fram genom att trycka in fingret i dem. Detta kan man tyvärr bara göra när man har viss vana. Har du ytterligare mer vana så behöver du inte ens göra det, utan höftar tiden .

~Paul~
Citera
2014-02-08, 13:29
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Vilken är skillnaden mellan svenska fläskkottletter och pork chops?
Citera
2014-02-08, 13:46
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fantastiskt fina kotletter! Man ser med blotta ögat att det är kvalitet på dem.

När du har så här fina kotletter så behöver du inte göra så mycket med dem. Halstra dem snabbt i grillpanna, deglacera pannan och servera med ett gott potatismos, grönsallat och öl.

Vill du trots allt krångla till det så kan du köra på i pannkakssmet inbakade kotletter som du efter stekning toppar med rökt sidfläsk/bacon (tyskarna har ju utmärkta charkuterier) och river ost över. Därefter skickar du in dem i ugnen tills osten smälter och börjar ta lite färg.

Kör på potatismos till, samt grönsallat och öl (precis som i det förra fallet).

~Paul~

Jag kör på första förslaget, det är ungefär så jag brukar göra, mos var redan planerat.

Men dessa kotletter är så pass tjocka så jag misstänker att jag får köra dom lite i ugnen i alla fall.
Citera
2014-02-08, 13:52
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vilken är skillnaden mellan svenska fläskkottletter och pork chops?

Det är ingen skillnad... men ordet "fläskkotletter" får mig att rysa av obehag... har ätit alldeles för många torra trista sådana på diverse inrättningar.

I USA så är "Pork Chops" mycket större (som allt annat) samt att dom oftast behåller större del av benet )som du ser på min bild) och det sitter ju mycket smak i ben. På bättre restauranger i USA, framförallt Italienska så är Pork Chops minst lika väl ansedd som "Bistecca" eller "Filetto" på nöt.
Citera
2014-02-08, 13:53
Medlem
Så fint kött som Iberico blir väldigt bra vid låga innertemperaturer också, de ligger så långt ifrån ICA's kotletter som man kan komma. De gånger jag ätit dem på bra restauranter så har de varit åt medium-rare-hållet, även om somliga inte gillar det. Brukar själv sikta på runt 55 grader de få gånger jag lagat det själv, och kanske 60 grader åt folk som inte vill ha det för rosa.
Citera
2014-02-08, 13:55
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Det var helt enkelt för bra för att vara sant. Undrar om det ens går att hitta så fina kotletter i Sverige? Tror inte det.

Återkom gärna, jag ser fram emot att höra hur de smakade!

Jag återkommer med bild senare i kväll eller i morgon.

Jag har inte heller sett sådana fina kotletter i Sverige, det kanske finns i Östermalmshallen eller någon annan saluhall, kan tänka mig att ICA i Liljeholmen (det nya centret) kan ha bra kött. Har bara varit där en gång senast jag var i Sverige, men dom hade mycket gott.

Övriga Sverige har jag extremt dålig koll på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in