• 1
  • 2
2014-02-08, 11:25
Medlem
Overminds avatar
Så i Måndags (den 3) vaknade jag med ont i halsen, inte super ont. Dryg smärta liksom. Irriterande.
Inget annat symptom. Tisdagen lite mer ont i halsen. Var tvungen att äta halstabletter och dricka något.
Onsdagen lite bättre och täppt i näsan. 36.7 i temperatur i armhålan. Normalt alltså.
Nu är det Lördag. Jag har inte längre ont i halsen men känner knappt någon smak för det rinner genomskinligt snor. Vattenbaserat. Får snyta mig ganska ofta.

Nu kommer orosmolnet, jag har Morbus Crohns sedan 12 års ålder och ätit Azatioprin enda sedan dess till mina 25 år idag. Över 12 år med den medicinen. Just nu ville min läkare att jag skulle ta 3 tabletter om dagen. Har väl varit så 1 år iaf. Tidigare 1 morgon 1 kväll (2 st per dag alltså).

Såhär står det längst ner om medicinen:

Om du får en infektion med symtom som feber med kraftigt försämrat allmäntillstånd eller feber med lokala infektionssymtom som ont i halsen/svalget/munnen eller vattenkastningsbesvär, ska du snarast uppsöka läkare så att man via blodprov kan utesluta en brist på vita blodkroppar (agranulocytos). Det är viktigt att du då informerar om din medicinering.

Feber har jag aldrig haft. Var väl lite varm om pannan i veckan. Kraftigt försämrat allmäntillstånd?? Vad menas med det? Jag kan ju ta mig ur sängen och gå omkring i min lägenhet, laga något att äta t ex och så. Men jag kan ju inte direkt gå ut och "göra saker" förutom att gå till min nära coop butik och handla glass eller halstabletter eller toapapper (snyter mig mycket).

Känner mig lite inlåst så att säga. På Måndag (10 Februari) så har jag varit förkyld en hel vecka.

Har ni varit förkylda längre än en vecka? Läste på den där 1177 sidan att man kan vara förkyld upp till TVÅ VECKOR. Det måste jag säga att jag ALDRIG varit i mitt liv. Brukar ju bli frisk inom 7 dagar iaf.

Har ni varit förkylda i två veckor?? Jag kanske har drabbats av ett riktigt elakt virus? Så jag kanske får stå ut såhär i typ 8 dagar till.
Citera
2014-02-08, 12:24
Medlem
Du måste skoja? Det är väl inte ovanligt att man är sjuk 2 veckor, ibland jävliga perioder där förkylningen på ett eller annat sätt biter sig fast i ett par månader. Särskilt om man har små barn. Dock bör ju febern ha försvunnit efter max ett par veckor.
Citera
2014-02-08, 13:26
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Du måste skoja? Det är väl inte ovanligt att man är sjuk 2 veckor, ibland jävliga perioder där förkylningen på ett eller annat sätt biter sig fast i ett par månader. Särskilt om man har små barn. Dock bör ju febern ha försvunnit efter max ett par veckor.

Jag har då inget minne av mina 25 år att jag varit FÖRKYLD i över 1 vecka iaf. Jag vet inte.

Har du varit förkyld i 1 månad? Hur länge då?
Citera
2014-02-08, 14:38
Medlem
hundsatans avatar
Men för fan... Jag har varit förkyld nu i snart 3 veckor och inte målar jag fan på väggen för det. Förkylningar kan pågå olika länge beroende på en djävla massa faktorer.
Drick mycket, dra in D-vitamin och sluta oroa dej.
Citera
2014-02-08, 14:51
Bannlyst
Mina förkylningar brukar också endast vara några dagar. Dock har jag enstaka gånger känt mig krasslig längre. Som nu exempelvis, med en ihållande hosta som inte vill ge sig.

Det är inget att oroa sig för. Vidmakthåll en god handhygien och vistas inte onödigt bland folk så ska du se att du snart blir frisk igen!
Senast redigerad av frukostvin 2014-02-08 kl. 14:54.
Citera
2014-02-08, 22:18
Medlem
Unbalanceds avatar
När jag blir förkyld blir jag i regel alltid förkyld ett par veckor mer eller mindre.
Inte så att jag ligger med 40 graders feber i 3 veckor men att den ligger envist kvar med symtom.

Just nu går det mycket förkylning och den verkar vara av den anvisa sorten.
Det är ju vida kännt att just förkylningar kan vara väldigt envisa så det är nog ingen fara ska du se.
Citera
2014-02-09, 00:27
Medlem
helsjuks avatar
Azatiprin sänker immunförsvaret, jag hade 38-39 grader feber i flera år pga av immunsänkande medicin bland annat azatioprin
Citera
2014-02-09, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
När jag blir förkyld blir jag i regel alltid förkyld ett par veckor mer eller mindre.
Inte så att jag ligger med 40 graders feber i 3 veckor men att den ligger envist kvar med symtom.

Just nu går det mycket förkylning och den verkar vara av den anvisa sorten.
Det är ju vida kännt att just förkylningar kan vara väldigt envisa så det är nog ingen fara ska du se.

Det är ju vida kännt att just förkylningar kan vara väldigt envisa

Jo, men i dom fallen handlar det väl mest om HIV och ett immunsystem som inte fungerar så bra?

Jag vill inte oroa nån!
Senast redigerad av frukostvin 2014-02-09 kl. 02:19.
Citera
2014-02-09, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Det är ju vida kännt att just förkylningar kan vara väldigt envisa

Jo, men i dom fallen handlar det väl mest om HIV och ett immunsystem som inte fungerar så bra?

Men sluta larva dig. Du menar att man ska se det som ett dödstecken om man har långdragna förkylningar zzzz.
Citera
2014-02-09, 02:48
Medlem
Princess_Valiums avatar
Har läst att det cirkulerar cirka några 100 olika förkylningsvirus hela tiden.

Ett virus kan endast överleva (kommer inte ihåg exakt) ca 7 dagar. Men eftersom immunförsvaret är nedsatt, blir man ett lätt offer för ett virus som kan vara snarlikt, men alltså inte samma.

När man varit förkyld i "3 veckor" är det alltså inte samma virus hela tiden.
Citera
2014-02-09, 02:51
Medlem
Princess_Valiums avatar
Edit.
Senast redigerad av Princess_Valium 2014-02-09 kl. 03:09.
Citera
2014-02-09, 02:57
Medlem
Man kan vända på det. Att sällan bli förkyld kan också vara ett tecken på dåligt immunförsvar eftersom det inte är kapabelt till att reagera. Istället blir man trött och hängig. Det är ett gott tecken att immunförsvaret sätter igång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in