2014-02-08, 07:32
Medlem
Köpte en glödlampa här om dagen i en livsmedelsbutik men jag köpte fel. Jag har kvar kvittot och undrar om det öppet köp eller hur fungerar det? Med vänlig hälsning
Citera
2014-02-08, 07:54
Medlem
Har du inte öppnad förpackningen så brukar öppet köp gälla.
Citera
2014-02-08, 08:00
Medlem
jegerkats avatar
Du har öppet köp på alla typer utav livsmedel, undantag för kylvaror då dessa har brutit kylkedjan när den har lämnat butiken. Således går det ej att returnera en kylvara som du har ångrat då butiken ej längre kan garantera dess hållbarhet.
Citera
2014-02-08, 08:04
Medlem
Öppet köp är helt frivilligt för butiken att ha och inget du kan kräva, du får helt enkelt läsa på kvittot eller butikens hemsida så slipper vi gissa.
Citera
2014-02-08, 08:23
Medlem
Fitipaldis avatar
Det är inte alls så att alla varor har öppet köp, det är helt frivilligt från affärens sida (om jag minns rätt). De flesta affärer har ju dock öppet köp, så det är väl värt att testa.
Citera
2014-02-08, 08:39
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Köpte en glödlampa här om dagen i en livsmedelsbutik men jag köpte fel. Jag har kvar kvittot och undrar om det öppet köp eller hur fungerar det? Med vänlig hälsning
De brukar gå alldeles utmärkt.
Citera
2014-02-08, 08:39
Medlem
Senapskorns avatar
En glödlampa är varken kylvara eller ens livsmedel, chansen är stor att den går att få lämna tillbaka.
Citera
2014-02-08, 09:58
Medlem
Tack så mycket då vet jag läget
Citera
2014-02-08, 16:09
Medlem
wh0res avatar
Öppet köp är som många andra nämner inte något som en butik måste erbjuda.

Speciellt inte när felet beror på konsumentens egen försummelse.

Det finns former av "öppet köp" OM en vara är felaktig, en felaktig vara ger möjlighet till påföljder mot butiken i form av prisavdrag/omleverans och sånt. Sådana fel beskrivs i Konsumentköplagen 16 - 19 §§

Eftersom glödlampan av allt att döma förmodligen fungerar, har du bara rätt till öppet köp OM butiken erbjuder dig detta. De har dock ingen skyldighet att göra det. Men för att du ska tycka om dem kommer de sannolikt att erbjuda dig det.

En glödlampa är för övrigt inget livsmedel...
Citera
2014-02-09, 09:46
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
En glödlampa är för övrigt inget livsmedel...
Helt riktigt. Rubriken justerad i enlighet därmed.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in