Köpte en glödlampa här om dagen i en livsmedelsbutik men jag köpte fel. Jag har kvar kvittot och undrar om det öppet köp eller hur fungerar det? Med vänlig hälsning
Du har öppet köp på alla typer utav livsmedel, undantag för kylvaror då dessa har brutit kylkedjan när den har lämnat butiken. Således går det ej att returnera en kylvara som du har ångrat då butiken ej längre kan garantera dess hållbarhet.
Det är inte alls så att alla varor har öppet köp, det är helt frivilligt från affärens sida (om jag minns rätt). De flesta affärer har ju dock öppet köp, så det är väl värt att testa.
Köpte en glödlampa här om dagen i en livsmedelsbutik men jag köpte fel. Jag har kvar kvittot och undrar om det öppet köp eller hur fungerar det? Med vänlig hälsning
Öppet köp är som många andra nämner inte något som en butik måste erbjuda.
Speciellt inte när felet beror på konsumentens egen försummelse.
Det finns former av "öppet köp" OM en vara är felaktig, en felaktig vara ger möjlighet till påföljder mot butiken i form av prisavdrag/omleverans och sånt. Sådana fel beskrivs i Konsumentköplagen 16 - 19 §§
Eftersom glödlampan av allt att döma förmodligen fungerar, har du bara rätt till öppet köp OM butiken erbjuder dig detta. De har dock ingen skyldighet att göra det. Men för att du ska tycka om dem kommer de sannolikt att erbjuda dig det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!