2014-02-08, 03:35
Medlem
Mike.Andersens avatar
Adressen är avgörande för en polisinsats, utredningen av ett bostadsinbrott läggs ner samma dag i stadsdelar där medelinkomsten understiger 200 000 kronor per år.

Polisen i Göteborg lägger ned mycket mer tid på att utreda bostadsinbrott i mer välbärgade områden än i förorter som Bergsjön.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....treder-brotten

Citat:

Utredningen av vartannat bostadsinbrott i Bergsjön läggs ner samma dag anmälan kommer in till polisen. I Billdal och Långedrag utreds inbrottet i veckor eller månader. Detta visar GP:s granskning av hur bostadsadressen avgör polisens utredningstider.

Felipe Estrada, professor i kriminologi vid Stockholms universitet beskriver siffrorna som anmärkningsvärda.

Det är en signal om att det kan handla om någon form av strukturell diskriminering till de resurssvagas nackdel, säger han.
Citera
2014-02-08, 03:47
Medlem
Kan det ha med att göra att värdet på det godset är högre där med måntro?
Citera
2014-02-08, 03:57
Medlem
När morsan min rånades i en multikulti-förort så åkte snuten inte ens ut och letade efter rånaren, trots signalement. När min polare rånades på Östermalm så skickade dom flera snutbilar på direkten och rånarna greps. Finns helt klart en skillnad i deras agerande beroende på området i fråga.
Citera
2014-02-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbbi
När morsan min rånades i en multikulti-förort så åkte snuten inte ens ut och letade efter rånaren, trots signalement. När min polare rånades på Östermalm så skickade dom flera snutbilar på direkten och rånarna greps. Finns helt klart en skillnad i deras agerande beroende på området i fråga.
det kanske kan vara fler saker som spelar in än område.. I dessa fall kanske det vara fanns bättre signalement i ett ärende..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in