• 1
  • 2
2014-02-07, 00:03
Medlem
Combots avatar
Är det lite träning inför första april? Eller är det ett dåligt skämt?

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle18313299.ab

Ni behöver inte klicka på länken, här är det viktigaste:
"Flickan, som är i dagisåldern, vägrade trots sagor att gå och lägga sig och för att själv få ro vred mannen om nyckeln. Med hänsyn till omständigheterna, han låste upp när hon hade somnat, ses brottet som mindre grovt."

Har mamman ringt polisen? Eller hur fick polisen reda på detta??

Jag anser att man kan låsa dörren till sina barn, några enstaka gånger.
Utan att för sakens skulle bli dömd.

Diskutera, tycker ni domen är rätt eller fel?
Citera
2014-02-07, 00:04
Medlem
Incognitons avatar
Ska man inte få uppfostra sina barn längre?
Citera
2014-02-07, 00:08
Medlem
heysanns avatar
det måste ju vara trolleri
Citera
2014-02-07, 00:26
Medlem
epost72s avatar
Länk
En man i Ursviken utanför Skellefteå
Länk
Hans sambo X lider av depressioner och det har inneburit att han fått ta allt ansvar för D (dottern) och för hemmet samtidigt som han arbetat för familjens uppehälle.
Fälld både i TR och HR dessutom.
Ja det kan ju tyckas vara lite hårt.
Citera
2014-02-07, 00:33
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Länk
Länk
Hans sambo X lider av depressioner och det har inneburit att han fått ta allt ansvar för D (dottern) och för hemmet samtidigt som han arbetat för familjens uppehälle.

Så för att sammanfatta det hela:

Han gör i praktiken allt arbete, tjänar in pengarna för familjen, står ut med den typen av kvinna och även står för uppfostran av dottern, men nu har någon försökt att blanda sig i och skapa ännu mer problem för honom (modern som polisanmälde?).

Vad kan man säga förutom att det suger verkligen att man tydligen inte ens får uppfostra barnen längre.
Citera
2014-02-07, 00:42
Medlem
VA? Någon som kan lägga upp rättegångsprotokoll?
Citera
2014-02-07, 01:18
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Länk
Länk
Inlåst en timme varje gång och bara 5 år, och hon ville komma ut men fick inte, och du tycker att det hör till normal uppfostran? Hoppas att du aldrig skaffar barn.

Han hade kunnat gå och lägga sig samtidigt som dottern, så hade hon kanske kunnat sova också, om han nu var så jävla trött och desperat att försöka få henne att sova.
Citera
2014-02-07, 08:24
Medlem
GM kan ju inte vara riktigt klok. Det kan ju uppstå brand t.e.x. då skulle inte barnet kunna ta sig ut.
Barnet kan bli sjukt ---behöva gå på toaletten--dricka vatten--ha mardrömmar och behöva sina föräldrar. Nej mannen är lika tokig som sin fru. Maka söker kaka.
Citera
2014-02-07, 08:50
Medlem
Jag tycker domen är absurd. Har man stött på femåringar som helt enkelt vägrar komma till ro och lägga sej så vet man att ett sätt kan vara att begränsa dem en stund.
Det pappan gjort är inte värre än när man stoppar ner ett barn i spjälsängen och låter det protestera en stund för att sedan somna.

I vårt samhälle får föräldrar skit om barnen inte sover och äter som de ska, men om de försöker på någon åtgärd mot barns beteende så kan de dömas för brott. Inte konstigt att unga spårar ur helt.

Hade han låst in henne i en garderob eller liknande hade jag förstått domen. Att tvinga en unge att lägga sej när det är dags att sova måste jag anse är en helt relevant åtgärd.
Citera
2014-02-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Inlåst en timme varje gång och bara 5 år, och hon ville komma ut men fick inte, och du tycker att det hör till normal uppfostran? Hoppas att du aldrig skaffar barn.

Han hade kunnat gå och lägga sig samtidigt som dottern, så hade hon kanske kunnat sova också, om han nu var så jävla trött och desperat att försöka få henne att sova.
Ja, det är nog ganska normalt att med olika åtgärder driva igenom att barnet sover på nätterna.
Citera
2014-02-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
GM kan ju inte vara riktigt klok. Det kan ju uppstå brand t.e.x. då skulle inte barnet kunna ta sig ut.
Barnet kan bli sjukt ---behöva gå på toaletten--dricka vatten--ha mardrömmar och behöva sina föräldrar. Nej mannen är lika tokig som sin fru. Maka söker kaka.
- han var ju vaken och skulle höra om det var något hon behövde?! Något faktiskt behov alltså, inte en önskan om att vara uppe. Brand? Betvivlar att det börjar brinna inne på hennes rum, och har man låst dörren är man nog i närheten av rummet i fråga.
Och du, sambon lider enligt uppgift av depressioner, hon är inte tokig. STOR skillnad.

Citat:

Om han får bära ett sånt lass i hemmet som det framgår (att sköta hemmet, ta hand om ett barn i trotsålder (dagis...) och dessutom en partner som lider av depressioner) så förstår man att han är väldigt trött om kvällarna. Nu framgår det inte vad för jobb han har, bara att han måste upp tidigt.

Att säga att han skulle lägga sig samtidigt som dottern, hur tänker du då? Ska han lägga sig i hennes säng? Då får han antingen inte vila ändå utan ligga vaken, alt somnar de båda och han vaknar sen och är allt annat än utvilad. (Det har man själv gjort x antal gånger, och brukar sällan bli bra). Dessutom är en trotsig unge som inte vill sova just det - trotsig. Vill hon inte sova så spelar det ingen roll om han lägger sig med henne. Så att lägga sig med barnen är inte när man är desperat, det gör man nog innan..

Skulle hon få lägga sig i föräldrarnas säng? Inte heller någon hit med ett barn i den åldern - åter igen: Ingen vila.

"och hon ville komma ut men fick inte" - tycker du barnen ska få springa ut för att de vill då? Jag vet att jag nu går på en sån fjuttig sak som formulering, men jag undrar ändå om du tycker att hon ska få springa ut för att hon vill.

Säger inte att det är rätt att låsa in henne, men vi vet alldeles för lite om omständigheterna. Pratar vi om tre tillfällen under en 6-månaders period? Är det 3 gånger inom loppet av två veckor? Viss skillnad i mina ögon. Är han en bra pappa i övrigt?
Han kanske måste ha den stunden när hon sover, innan han själv lägger sig, för att hinna med saker som krävs för att klara vardagen. Om han nu gör ALLT, och har ett jobb som kräver tidiga morgnar så kan jag tänka mig att han har lite att förbereda på kvällarna.

Säger inte att det är rätt, men det är vanligt. Barn i dagisåldern kan vara riktigt hemska, och har man provat allt utan resultat så försöker man hitta fler vägar.
Åter igen: säger inte att det är rätt, men kan absolut se tanken. Och det är faktiskt många som gör så.

Att låsa deras dörr för att själv gå och lägga sig vore en helt annan sak. Men han är ju trots allt uppe (åtminstone tills hon somnat).
Känns lite hårt med straffet.. Socialstyrelsen skulle ju istället kunna se över hur man kan hjälpa familjen?
Lider sambon av väldigt svåra depressioner så har de verkligen inte det lätt - har vänner som lidit av det och det kan kräva mycket av människorna omkring..

Citat:
Citat:
Länk

Mannen erkände gärningarna men bestred sin dotters krav på 10 000 kronor i kränkningsersättning
- så dottern, som är i dagisåldern (alltså 1-5 år) har krävt kränkningsersättning. Dottern eller hur?! Hur skulle hon ens veta vad det är?
Senast redigerad av Theante 2014-02-07 kl. 10:03.
Citera
2014-02-07, 11:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Vad mitt barn beträffar så har han frigång 1 - 3 timmar per dag, övrig tid inlåst.
Naturligtvis har han genom sin skolgång viss tillgång till vistelse i frihet.

Mer seriöst så uttalar jag mig inte innan jag läst mer om omständigheterna än en notis i slaskbladet.

HR-Domen B 849-13 (TR:s dom B 766-13 avgjord 8/10 -13 ligger med i samma fil.)

Har inte ögnat igenom den så noga än.
Håll till godo ni som vill göra det nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här