Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Att vara kritisk till massinvandring, islam, muslimer etc är inte rasism.
Invandrare är ingen avgränsad folkgrupp, islam är en religion och muslimer är uövare av samma religion.
Hets mot folkgrupp kan det vara vilken är en brottstyp, rasism kan det omöjligen vara.
Självfallet är det förtal att peka ut någon som rasist, Mattsson klarar sig pga domstolens politiska sammansättning. Hade Mattsson gjort samma sak i en vanlig blogg hade han dömts.
Jämför med när vänsterextremisten " Finken" hängdes pga brott han begått, då fälldes blogginnehavaren för förtal.
Menar du med detta att rasister inte kan vara kritiska till massinvandring, islam, muslimer etc.
Nej det menar du förmodligen inte
Jag delar din uppfattning att det är förtal att peka ut någon som varande rasist. Men det är inte nödvändigtvis brottsligt förtal. Det beror på sammanhanget.
Att hänga ut någon på grund av brott, särskilt grova brott, är nog grövre än att kalla någon för rasist. Men inte heller där är det nödvändigtvis brottsligt förtal. Det beror på sammanhanget.
Jag tycker vi har för mycket förtal i det här landet. Jag vill ha hårdare regler. Det lagförslag som lagts är en bit på vägen.