Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Jag har talat med en del jurister och de tror alla att han kommer att vinna, men de är å andra sidan inte helt medvetna om graden av korruption i det svenska samhället. Poängen är att om lagen fick råda så borde han vinna.
Edit: Jag vill förklara det där och inte bara säga att jag talat med någon. Så här är det: Förtal är det om en tidning skriver något som kan uppfattas som nedsättande om det inte finns ett allmänintresse av publiceringen. Det är det senare som är ett problem för Mattsson enligt mina uppgiftslämnare. Det har inte ett allmänintresse vad en kemist i Västra Frölunda tycker. Därmed spelar det inte ens någon roll om citaten varit sanna.
Vad som gör saken ännu värre är naturligtvis att en del av citaten inte ens kommer från målsägaren utan från någon annan, men även om de hade kommit från målsägaren så hade det varit förtal att sprida dem vidare därför att målsägaren inte är en offentlig person. Så har jag fått det förklarat för mig.
Jag begriper inte riktigt detta. Jag vet att sanningshalten i något inte behöver vara avgörande. Exempelvis kan det vara förtal att skriva att X är en horbock även om det är sant. Såvida det nu inte har ett viktigt samhällsintresse att få fram att X är en horbock.
Men hur funkar det omvänt?
Om Expressen kan visa att det fanns ett samhällsintresse. De råkade bara skriva något osant. Det kan ju inte vara så att man får skriva kränkande, osanna påståenden om någon bara för att det skulle haft ett samhällsintresse OM det vore sant.
Det låter ju helt kontraintuitivt. Samtidigt skriver ju alla jämt att det inte är sanningshalten som är avgörande bara huruvida det innebär publicitetsskada och huruvida det är motiverat utifrån samhällsintresse.
Men det KÄNNS ju som att huruvida något är sant BORDE vara själva grundförutsättningen för att överhuvudtaget kunna gå vidare.
Vad jag menar är, hur går egentligen den juridiska argumentationen?
Är det:
Osant påstående + publicitetsskada + omotiverat = förtal.
Eller resonerar man som så att när något inte är sant kan det per definition inte ha ett samhällsintresse?
Jag fungerar nämligen på hur Expressen överhuvudtaget resonerar. Hur är deras upplägg?
Hittills har ju taktiken varit enkel att genomskåda. Expressen har försökt skrämma Jim från att väcka åtal helt enkelt.
Matsson har i en krönika gått loss över hur dyra förtalsrättegångar är varnat för att det kan kosta upp till en miljon för den som förlorar. Knappast av omtanke om Jim han basunerar ut detta.
Därefter har Expressen övergått till att straffa Jim, och publicerat hans namn och bild upprepade gånger och bokstavligen skrivit att den som väcker åtal kan räkna med att bli omskriven mycket. Detta utan att ens Jim invänt något mot att bli omskriven. De ha liksom själva återkommit till det i flera artiklar med formeringar av slaget "en som försöker åtala Expressen för att vi skrev om honom är Jim som är på denna bild, man kan ju fundera på om det är en bra taktik för den som vill slippa synas i media".
Därefter har expressen fullständigt tappat det, och ägnade en halv krönika åt att berätta att om Jim drar tidningen inför domstol så kommer de snoka upp allt han skrivit på nätet och läsa upp inför en samlad presskår.
Det är ganska tydliga hot om än dåligt förtäckta. Om Jim gör allvar av sitt åtal riskerar han bli skuldsatt för livet och han kommer förtalas på nytt, ännu mer, inför ännu fler.
Fråga dina kamrater om det inte kan räknas som övergrepp i rättssak.
Helt klart är i alla fall att taktiken hittills har varit för Expressen att skrämma sig ur problemet. Men nu när inte det lyckats. Vad är fortsättningen?
Enligt Fria Tider har Matsson varit inne i natt och skrivit om artikeln om Jim, och plockat bort det som tidningen själva hittade på. Detta utan att skriva att artikeln var ändrad, vilket gör att man undrar om han är korkad nog att försöka undanröja bevis.
Är Matsson full? Vad tänker han? Framstår som fullständigt desperat!
Är tanken nu att köpa sig ut innan rättegång?
Om inte, hur har man planerat sitt försvar. Fast det kanske iofs är dumt att sitta och diskutera olika infallsvinklar de kan ha, svagheter i dessa osv. Visserligen lär väl Expressen ha toppadvokater, men kanske ändå onödigt att helg gratis ge dem ett kollektivt kunnande och idéer från ett forum där det i vart fall teoretiskt finns samlat kunnande av 300 000 svenskar. Finns alltid risk att någon har en snilleblixt som de annars inte hade haft.