2015-06-12, 00:45
Medlem
CyberPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Vad menar du med att det är en privat domstol?
Vad är det du inte förstår?

Det är en privat organisation eller "nämnd" eller "domstol" som tar emot anmälningar mot sina ägare och avgör sedan om anmälarna har rätt eller ej. Om en anmälare får rätt så "bötfälls" tidningen med en viss summa pengar, pengarna betalas till PO/PON som en del för att finansiera deras verksamhet. Offret får inget.
Citera
2015-06-12, 01:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Bakom Allmänhetens Pressombudsman och Pressens Opinionsnämnd står pressens huvudorganisationer:

- Tidningsutgivarna (TU)

- Svenska Journalistförbundet (SJF)

- Sveriges Tidskrifter

- Publicistklubben (PK)

Gemensamt organ för dessa fyra organisationer är Pressens Samarbetsnämnd.

http://www.po.se/om/vara-huvudmaen
Citera
2015-06-12, 01:28
Medlem
CyberPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Bakom Allmänhetens Pressombudsman och Pressens Opinionsnämnd står pressens huvudorganisationer:

- Tidningsutgivarna (TU)

- Svenska Journalistförbundet (SJF)

- Sveriges Tidskrifter

- Publicistklubben (PK)

Gemensamt organ för dessa fyra organisationer är Pressens Samarbetsnämnd.

http://www.po.se/om/vara-huvudmaen
Och vilka äger Tidningsutgivarna? Och vad för politisk inriktning har de övriga organisationerna?

Och vem var förre Pressombudsmannen?
Börjar du se ett mönster?

PO/PON ägs av organisationer som ägs av de medier som de ska granska. Visst ser det snyggt ut på hemsidan, man försöker verka oberoende, men detta är fakta.

Jag tycker att alternativa medier som tex Avpixlat, Fria Tider osv borde skapa en egen pressombudsman. En sådan skulle vara lika opartisk och oberoende som Aftonbladets et al's dito.
Senast redigerad av CyberPolice 2015-06-12 kl. 01:30.
Citera
2015-06-12, 01:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberPolice
Ganska fattigt argument att påstå att sverigevänner skulle vara mindre benägna att anmäla. Tyvärr är anmälningarna inte offentliga, det är ju en privat organisation, varför det inte går att bilda sig en uppfattning.
Så skrev jag inte. Jag menar precis som du, att det kan vara lite svårt att få fram statistik.

Citat:
Konspiratoriskt att tro att man som sverigevän har små chanser att få rätt hos en privat domstol som ägs bland annat av Aftonbladet och Expressen? Vars "domarnämnd" bland annat består av journalister från dessa tidningar? Jaaa du, tycker du verkligen att en sådan uppfattning så ogrundad att den förtjänar att kallas konspiratorisk?
Men vilka får rätt då? Om det går till som du påstår, varför skulle någon överhuvudtaget få rätt mot en tidning?

Den här kan i och för sig vara lite intressant. Södermanlands Nyheter utmålade Folkets hus i Oxelösund som "Fort Nazi" eftersom de antar att den nya ägaren har kopplingar till Sverigedemokraterna. Det blev för mycket för PO/PON som fällde tidningen

http://www.po.se/faellningar/faellda-aerenden/902-begreppet-fort-nazi-kraenkte-nye-aegaren-till-folkets-hus
Citera
2015-06-12, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Blanda ej in detta med Fria Tiders insamlingsprojekt. Det är en förtalsrättegång i tingsrätt. POL är tidningarna själva som sitter och avgör om de ska ge sig själva en smäll på fingrarna eller ej. Föga förvånande blir utfallet alltid ett "ej".

I tingsrätten avgörs om det är förtal. Där BORDE rättsläget vara odiskutabelt. Expressen har publicerat namn och bild på en privatperson och påstått att han skrivit saker som han aldrig skrivit.

Nu tycks dock även det projektet rinna ut i sanden. Dock inte pga korrupt rättsväsende, utan för att Fria Tider, när de fått ihop sina 600 000, helt sonika slutade prata om det utlovade åtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Ok...så de 525 000 kronorna ledde till en ny JK-anmälan (som är gratis att göra)?

Skitsnack att det inte går att hitta en advokat som vill ta målet. Advokater struntar i det politiska, att de företräder någon innebär inte att de företräder någons åsikter - det vet alla. Advokaters mål är att tjäna pengar och den klient som kliver in med över en halv miljon att processa för lär få freda sig mot alla advokat som vill ta jobbet.

Det luktar verkligen ruttet om det här! Det är dessutom fel att FT eller JO ska få disponera pengarna, bättre att de läggs på något vettigt, tex en oberoende fond som årligen delar ut civilkuragepris till svenskvänliga människor i JOs anda eller journalistpris till journalister inalgrrnativa medier som verkat i FTs anda. Den svenskvänliga rörelsen behöver sina egna priser för att uppmuntra och etablera åsikterna i det offentliga rummet.

Det finns ju i och för sig advokater som åtar sig HA etc som klienter, men den typen av advokat kanske inte vore lämplig att företräda JO. Jag hörde på RLM tror jag JO själv berätta att han kontaktat flera och många inte svarat och de andra tackat nej att företräda honom. JO har ju hittills gjort ett vederhäftigt intryck så jag har ingen anledning att misstro honom.

Sedan är det väl lite så att advokater är måna om sitt rykte och vårdar sitt varumärke inför kommande uppdrag. Att företräda en på förhand dömd rasist mot självaste chefredaktören på "ansedda" Expressen kanske helt enkelt inte är bra för karriären. Dessutom kanske det stänger många dörrar i det sociala livet.

Oavsett vad så borde Fria Tider och Avpixlat uppdatera om läget.
Citera
2015-06-12, 07:36
Medlem
Golonkas avatar
Visst, man kan tycka att det var korkat och allt möjligt av Jim Olsson att anmäla Expressen för det där övergreppet. Det var ju rasist-dumt att samla in pengar och tro att det finns en rättvisa här i landet. Korkat, dumt och fånigt. När man blir sådär våldtagen, så ska man hålla huvudet ödmjukt nedböjt och låta Expressen eller Aftonbladet ta sig sina friheter som de vill.

Nu kan somliga gotta sig åt att tycker man inte som Expressen och Romson eller Veronica Palm i Sverige 2015, så är man var mans niding och kan fritt kränkas, förföljas och trakasseras. Det är så jävla tydligt nu att vi verkligen har en dissident-situation här i landet. Fernissan över DDR-monstret blev aldrig tjockare.

Jag tycker det här var ganska bra ändå. Det synliggjorde att Sverige är ett DDR-samhälle och att envar gör bäst att hålla sig på mattan. Zamizdat-kulturen är befäst. Förhoppningsvis leder detta till verklig konfrontation. Fet-Mattsson sitter säkert där och riktigt pösmunksnjuter av sin immunitet och sin egen storhet. Vad han bör tänka på är arbetsgivaransvaret i fråga om
personalens säkerhet. Jag vet hur jag kommer att agera den dag det står en murvel på min trapp... Det står ett Louisville Slugger av hickory vid dörren och hundfan är ganska hetsig av sig...
Citera
2015-06-12, 09:29
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag vet hur jag kommer att agera den dag det står en murvel på min trapp... Det står ett Louisville Slugger av hickory vid dörren och hundfan är ganska hetsig av sig...
Rätt många har konfronterats hemma och inget har hänt, folk snackar mycket. Se bara på "taags" här på flashback som skrev om landminor och annat om Aschberg skulle hälsa på honom. Resultatet? Taags ringde Aschberg efteråt och grät och slickade dennes skor. De där som gör hembesök har analyserat personen de ska besöka, de går inte på sådana som har massa våldsbrottsdomar och är oberäkneliga. Men det är klart, kanske är du undantaget...en ostraffad person som verkligen skulle ge tex Aschberg en fet smäll med det där bollträt. Men jag tvivlar. Rejält.
Citera
2015-10-16, 20:54
Moderator
Siegfrids avatar
Och där kom den:

http://www.friatider.se/tal-v-ckt-mot-thomas-mattsson

Citat:
Åtal väckt mot Thomas Mattsson

Hängde felaktigt ut docent som våldsbejakande näthatare
Påstod att han skrivit om "inbördeskrig" och hetsat till våld mot invandrare – trots att det inte var sant
Nu åtalas Thomas Mattson för grovt förtal
Citera
2015-10-16, 20:57
Medlem
Docenten måste vara en näthatare av rang. "Välfärden rämnar" är ett av 6 citat Expressen tar upp. Komiskt med tanke på dagens situation.
Citera
2015-10-16, 21:06
Medlem
GoEks avatar
Nu ska vi se hur politiskt korrupt svenskt rättsväsende är i dagens situation.
Citera
2015-10-16, 21:10
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och där kom den:

http://www.friatider.se/tal-v-ckt-mot-thomas-mattsson

Underbart!

Nu är det bara att hoppas på att han åker dit för grovt förtal och får krypa in i fängelset något år. Om så sker så blir det också lite payback för hans vidriga karaktärsmord på Julia Caesar.
Citera
2015-10-16, 21:26
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Docenten måste vara en näthatare av rang. "Välfärden rämnar" är ett av 6 citat Expressen tar upp. Komiskt med tanke på dagens situation.

Ja, sjukt.

Men har du lust, så kolla tråden "Sverige fungerar som en klocka" i denna forumdel. Där resoneras just kring hur svensk media i sin iver att försvara massinvandringen också kommit att förneka alla de välfärdsförsämringar som följt med denna.

Det gör att vi nu har en media som i princip försvarar allt med regimen. De angriper alla som har kritik mot något alls. Inte bara invandringen.

De som är emot folkutbytet är fortfarande rasister i media. Men övriga samhällskritiker är "alarmister", "domedagsprofeter", "konspirationsteoretiker".

Bloggaren Oskorei uppmärksammade detta fenomen för flera år sedan, när Expo började trakassera den så kallade Sanningsrörelsen i USA. De som kräver en oberoende utredning av 9/11.

Dessa har inte ett dugg med rasism att göra.

Oskorei noterade att Expo utvidgat från att bekämpa de som var "rasister" till alla som tycker annorlunda än regimen.

Kampen har utkristalliserat sig så att det inte längre är:

"Rasister / sverigevänner" Vs "antirasister / självhatare"

Istället har det mer och mer öppet kommit att bli regimkritiker Vs regimlojala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in