Citat:
Ursprungligen postat av
DaleDenton
Hej, har ett problem med min katt och det är att den så fort man kelar med den sätter in klorna i mig. Vet att detta är ett tecken på att den njuter men det gör det inte mindre irriterande. Den har aldrig klöst mig av något annat syfte, t.ex. av lekfullhet eller ilska, men just detta gör att jag drar mig för att gosa med den. Går det att ändra på detta beteende, och i så fall, hur går man till väga?
Intressant men jag tror att katten antingen ser dig som en jämlike och vill leka, och signalerar ungefär , fram med klorna och kom igen nu.. eller så säger katten hit men inte längre, att du ska lägga av att beröra den - den kan tänkas vilja vara enbart ifred.
Min katt är exakt likadan! klorna åker ut direkt. Så för din katt verkar det vara att det inte är en gosekatt, den kan tänkas vilja leka med vill ha kattlek så det är din sak att sätta på dig handskar vid lek med den, det gillar katter nämligen.
Annars kan du ju lära dig att beundra den, det enda den begär är det pyttelilla avståndet, ge den det så slipper ju du känna att du måste underhålla den, sådant fixar katter utmärkt på egen hand.
Katter om några djur är ju faktiskt ultrasensitiva.
Ingen risk den är understimulerad i en vanlig miljö. För du säger ingenting om var katten är och om du stänger in den osv. Enbart om er s.k relation. Den kan förstås tycka att du är klen i leken eller goset med den, också.
Svårt gå in i katthjärna, de är individer. Dessutom ska ju katten in i din hjärna också, så du inte tror du kan härska katten eller försöka bestraffa den för att du fick en klo när du trodde du skulle få en romantisk gosestund med den. Min katt reagerar också direkt på det och då är det precis som det ska vara, inget att "göra något åt alls" , njut istället av närvaron och lär känna djuret som inte valt att bli klappat på.