2014-02-06, 19:56
Medlem
DaleDentons avatar
Hej, har ett problem med min katt och det är att den så fort man kelar med den sätter in klorna i mig. Vet att detta är ett tecken på att den njuter men det gör det inte mindre irriterande. Den har aldrig klöst mig av något annat syfte, t.ex. av lekfullhet eller ilska, men just detta gör att jag drar mig för att gosa med den. Går det att ändra på detta beteende, och i så fall, hur går man till väga?
Citera
2014-02-06, 20:01
Medlem
Ratis avatar
Sprayflaska med vatten brukar ju fungera när dom klöser på möbler. Men risken är ju att den blir rädd för dig då. Du har väl klösbräda?
Citera
2014-02-06, 20:18
Medlem
endures avatar
Oftast brukar detta vara symptom på en mammasjuk katt som togs från sin mamma för tidigt (man får ej sälja kattungar som är yngre än 12 veckor enligt lag av samma anledning; kan leda till olika psykiska egenheter).

Har själv haft en sån klöskatt som var väldigt mammasjuk och ville vara nära mig och klösa på mig med den där pumpande rörelsen hon som kattunge utförde på sin mamma för att få näring.
Inte så skönt dock när katten är vuxen och har klor...

Det bästa du kan göra, då de flesta sådana klöskatter är så livet ut, är att som ovan föreslagit på något sätt visa katten var du inte tycker om att bli klöst. Katten lär sig vad du inte tycker om allteftersom om du är tydlig. Eftersom det är ett sådant naturligt beteende för vissa katter så skulle jag inte bestraffa dem i någon utsträckning, men var tydlig som sagt.

Klöspinnar är bra att ha, men de kommer inte att påverka huruvida din katt tycker om att klösa på dig nämnvärt, för jag antar att katten kurrar samtidigt som hen klöser dig och inte klöser bara för att?
Citera
2014-02-06, 20:48
Medlem
DaleDentons avatar
Brukar lyfta bort tassen och säga nej på ett bestämt sätt, men detta verkar inte ha någon effekt. Och en sprayflaska är väl inte riktigt något man orkar gå och hämta varenda gång katten hoppar upp i knäet.
Citera
2014-02-07, 09:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaleDenton
Hej, har ett problem med min katt och det är att den så fort man kelar med den sätter in klorna i mig. Vet att detta är ett tecken på att den njuter men det gör det inte mindre irriterande. Den har aldrig klöst mig av något annat syfte, t.ex. av lekfullhet eller ilska, men just detta gör att jag drar mig för att gosa med den. Går det att ändra på detta beteende, och i så fall, hur går man till väga?
Intressant men jag tror att katten antingen ser dig som en jämlike och vill leka, och signalerar ungefär , fram med klorna och kom igen nu.. eller så säger katten hit men inte längre, att du ska lägga av att beröra den - den kan tänkas vilja vara enbart ifred.

Min katt är exakt likadan! klorna åker ut direkt. Så för din katt verkar det vara att det inte är en gosekatt, den kan tänkas vilja leka med vill ha kattlek så det är din sak att sätta på dig handskar vid lek med den, det gillar katter nämligen.

Annars kan du ju lära dig att beundra den, det enda den begär är det pyttelilla avståndet, ge den det så slipper ju du känna att du måste underhålla den, sådant fixar katter utmärkt på egen hand.

Katter om några djur är ju faktiskt ultrasensitiva.
Ingen risk den är understimulerad i en vanlig miljö. För du säger ingenting om var katten är och om du stänger in den osv. Enbart om er s.k relation. Den kan förstås tycka att du är klen i leken eller goset med den, också.

Svårt gå in i katthjärna, de är individer. Dessutom ska ju katten in i din hjärna också, så du inte tror du kan härska katten eller försöka bestraffa den för att du fick en klo när du trodde du skulle få en romantisk gosestund med den. Min katt reagerar också direkt på det och då är det precis som det ska vara, inget att "göra något åt alls" , njut istället av närvaron och lär känna djuret som inte valt att bli klappat på.
Citera
2014-02-07, 12:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Straffa eller gräla absolut inte på katten när den mjölktrampar på dig! Det är kattens sätt att visa att den ser dig som den bästa i hela världen, lika trygg och gosig som kattmammas mjuka mage. Otroligt grymt att straffa den då, rent sadistiskt skulle jag vilja påstå.

Du får lägga ett tyg som inte fastnar i klorna mellan dig och katten, så den kan mjölktrampa där utan att göra illa dig.
Citera
2014-02-09, 11:36
Medlem
Försök ist att lära dig när katten får sina klösanfall, en av mina katter kan man tex vissa gånger bara klappa på huvudet jag märker på henne när det är lite för mycket kel så det blir liksom överslag i huvudet och dom tar till hårda tag.

En sak man kan prova är att inte skrika men försöka pipa högt som om en kattunge blir biten av ett syskon, försök hitta nåt ljud som passar OCh hålla dig helt stilla.

Lek mycket med katten så den blir av med överskottsenergin som den lägger i kelet.
Ett bra tips är leta på Jackson Galaxy på youtube han kan katter han.

Och sen klipp ner klorna och håll dom korta.
Citera
2014-02-09, 17:28
Medlem
BlackJewels avatar
Ja korta klor gör att katten inte heller kan hoppa den leksugne på ryggen och hänga sig där.

Eftersom alltför vilda lekar med katt, ger katten lust att så klart fortsätta leka, men vad som är synd är att katten inte tänker som en människa - så det beror på hur mycket katt man vill ha i katten.

Där bestämmer ägaren eller kunniga djurkännare el. veterinär om katten är sjuk i huvudet som ideligen visar klorna när just du ska leka så visst går det att frånta katten sin klättringsförmåga, då kommer den hålla sig på mattan och klara av att bestiga golven utan vare sig repor och förstå, kanske fortare än man tror... att en soffa den sitter man i. Jättesvårt med katter! De är ofta så olika i lynnet faktiskt. Men ge den en sinnesundersökning hos VETERINÄR för säkerhets skull, att klippa i pulpan är lätt hänt då vissa katter år panik och inte så lätt att klippa klorna, det är kattens främsta egenskap, att ha dem. Har den inga klor kan det fortfarande vara en fin katt, liksom att inte ha svansen kvar eller annat... djurafförer t.e Arken Zoo har bra personal - dom älskar djur!! .. för det finns många som inte vågar elelr tar en femhundring för kattkloklippningen, Arken Zoo tar bara några kronor och har dessutom bättre sand än ica.. bara ett tips om frågor kommer om varför katten inte kissar inom en timme efter maten och sådant, eller varför den ens kissar. Om den kissar.

eller ett förslag jag fick en gång, när katten inte klarar v att kissa i kattlåda, kan man inreda lådan med tygbitar då kan katten dra med klorna i tygbitarna istället och få både leklusten och kissbehovet gjort på en gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in