2014-02-06, 17:12
Medlem
Absoleems avatar
Goddag, om jag har tjänar 20 000 NOK varje månad och vill föra över dem till mitt svenska bankkonto, måste jag skatta för dem i Sverige då om de redan är beskattade i Norge?

Tycker det låter för lätt för att vara sant. Då borde ju folk valfärda till utlandsbanker med obeskattade sedlar och öppna bankkonto där?

Kan någon snäll själ förklara hur detta fungerar!
Citera
2014-02-06, 19:17
Medlem
Generellt sett skall det inte vara några problem i och med att du skattat för det i Norge och därmed rimligen var skattskyldig i Norge under denna period.

För mer info: www.nordisketax.net
Citera
2014-02-06, 19:24
Medlem
Detta undrar jag också jag har ett belopp på mitt norska sparkonto som jag funderar på att flytta över.. Problemet för mig är att jag inte är skriven i norge utan veckopendlar men pengarna är skattade i norge.. Hur blir det då?
Citera
2014-02-06, 20:31
Medlem
Tallkottes avatar
Bott och jobbat i Norge i 3 år och det är bara att föra över pengarna.. Kostar inget mer än transaktionsavgiften som den bank ni använder har.
Citera
2014-02-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skar
Detta undrar jag också jag har ett belopp på mitt norska sparkonto som jag funderar på att flytta över.. Problemet för mig är att jag inte är skriven i norge utan veckopendlar men pengarna är skattade i norge.. Hur blir det då?
Det är inga problem som ”u.” och ”Tallkotte” skriver ovan.

Om man är bosatt i Sverige men arbetar i Norge för en norsk arbetsgivare så beskattas man för sina löneinkomster i Norge och inte i Sverige.

Om man sedan vill sätta in en del av löneinkomsten på ett sparkonto så spelar det ingen roll om man väljer en bank i Norge eller i Sverige man beskattas alltid för sina ränteinkomster i bosättningslandet, i ditt fall Sverige. Så att flytta sparpengar från ett norskt bankkonto till ett svenskt dito får ingen skattemässig effekt. Då räntan lär vara högre i Norge än i Sverige så förlorar man däremot ränteinkomster vid en bankflytt till Sverige.
Citera
2014-02-07, 11:27
Medlem
Absoleems avatar
Är det samma system i andra länder? Verkar ju som att Sverige inte har med pengarna att göra då de kommer från Norge. Kan man då inte ta svarta pengar och bara sätta in de på ett utlandskonto?
Citera
2014-02-07, 19:11
Medlem
Tallkottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absoleem
Är det samma system i andra länder? Verkar ju som att Sverige inte har med pengarna att göra då de kommer från Norge. Kan man då inte ta svarta pengar och bara sätta in de på ett utlandskonto?

Du kan inte bara sätta in stora mängder svarta pengar på ett bankkonto. Då du väl tjänat pengar vitt, och fått in de i banken så är de inne i systemet. Då kan du lätt flytta över de till andra banker i andra länder utan att du får några frågor.

Svenska banker vet väl att norska banksystemet är korruptionsfritt/vitt system. Därav har de ingen anledning att ifrågasätta pengar som sänds från en stor norsk bank till en svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in