Citat:
Ursprungligen postat av
Coldburn
Hej!
Min tidigare tråd handlade om att jag troligen kommer fällas för något jag inte gjort.
Ska nu på rättegång och sedan överklaga för "tid" att hinna få ihop en sådan summa.
Tillsammans med den och det jag har kommer jag ha ca. 270 000 i skulder.
Det känns helt fel att jag ska betala hälften av dom för något jag inte gjort. Men det blev en dyr läxa.
Så nu till problemet. Har forskat runt en jeffla massa och medelräntan som sätts när en skuld kommer
till kronofogden ska ligga på ca. 8% oavsett tidigare satta räntor. Detta är medelräntan enligt kf.
Inkl med 600kr per år till kf ärendehantering.
Detta betyder att 8% av 270000 kr = 21600. Då måste jag betala 1800 kr i mån bara för att
inte få skulden att växa. Känns ju sjukt!
Vet att en del har det värre och betat sig igenom det men det gör det inte mindre acceptabelt.
Det och leva på existensminimum efter utmätning så man heller inte kan göra några affärer
för lönen för att få in en del extra?
Lån, skuldsaneringar, vänner, familj och allt där emellan har jag försökt ordna utan möjlighet.
Någon som har bättre insikt om detta?
Räntan hos kfm sätts inte av kfm, utan det är respektive borgenär som begär ränta enligt avtal, eller om det inte är avtalat, enligt 6§ räntelagen ( som regel)
räntan kan i snitt alltså vara avsevärt mer än de 8-9% som §6 ger idagsläget.
Är det många skulder du har kan du ju även behöva oroa dig över kfms grundavgifter för verkställighet.
har du säg 10 skulder, så tillkommer 10*600 kr per år bara i grundavgifter, en för varje skuld och år, i snitt 500 kr per månad, bara i grundavgift.
Håller tummarna för att du inte har så förtvivla många skulder.
Ett tips är att kontakta respektive borgenär och försöka göra upp en avbetalningsplan, kanske kolla om dom fryser räntan, men även om dom vill ha ränta av dig så slipper du en jäkla massa kfmavgifter som inte ger något.
LG