• 1
  • 2
2014-02-05, 23:26
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
I samband med en dom jag läste kom ett antal frågor upp, i hur målnummer är uppbyggda och hur de genereras.

Ett exempel på målnummer är B 1629-11.
För enkelhetens skull laddar jag upp den så alla kan se, eftersom exemplen baserar sig på den.
http://minfil.org/HeAfe3bcbe/B_1629-11.pdf

Bokstaven är en förkortning för vilken typ av mål det gäller. Men vilka förkortningar finns?
Jag har sett B (som jag tror står för brott) och T (som jag tror står för tvist). Vilka andra förkortningar finns? Jag har sökt efter en komplett lista men inte hittat något.

Första siffran är någon form av löpnummer. Men hur tilldelas löpnumret?
När genereras löpnumret?
Från vilken siffra börjar löpnumret? Kan en dom heta B 1-11?
Genereras målnumren per domstol eller nationellt? Kan två olika mål ha samma målnummer, men i olika domstolar?

Andra siffran är årtal. Men vilket år är det som avses?
Kopplat till frågan innan om när och hur löpnumret tilldelas.
Att döma av exemplet ovan, B 1629-11, så är det inte året domen föll (2013) eller då ansökan om stämning inkom (2013) eller ansökan om stämnings årskod (2012)...
Endast två siffror används. Har detta system använts i mindre än 100 år? Finns det inte risk för att två mål i samma rätt får samma nummer?

Bonusfrågor!
I domen står B 1629-11 överst, men under det står även B 1140-13. Kan en dom gälla flera målnummer? (Man kan se i bilaga 3, sida 15 i PDF, att Mora tingsrätt har stämplat denna ansökan om stämning med båda de målnumren.)

I den första ansökan om stämning står uppe till höger på första sidan (sida 11 i PDF) "TR mål: B 1885-12". Det är inte samma som målnumret för domen. Vad står på? (I andra domar jag läst är detta nummer i ansökan om stämning samma som det domen sedan fått.)

Hur gör andra länder? Har de liknande system om Sverige för administrera och numrera mål?
Citera
2014-02-06, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
I samband med en dom jag läste kom ett antal frågor upp, i hur målnummer är uppbyggda och hur de genereras.

För enkelhetens skull laddar jag upp den så alla kan se, eftersom exemplen baserar sig på den.

Bokstaven är en förkortning för vilken typ av mål det gäller. Men vilka förkortningar finns?
Jag har sett B (som jag tror står för brott) och T (som jag tror står för tvist). Vilka andra förkortningar finns? Jag har sökt efter en komplett lista men inte hittat något.

När genereras löpnumret?
Genereras målnumren per domstol eller nationellt? Kan två olika mål ha samma målnummer, men i olika domstolar?

Att döma av exemplet ovan, B 1629-11, så är det inte året domen föll (2013) eller då ansökan om stämning inkom (2013) eller ansökan om stämnings årskod (2012)...
Endast två siffror används. Har detta system använts i mindre än 100 år? Finns det inte risk för att två mål i samma rätt får samma nummer?

Bonusfrågor!
I domen står B 1629-11 överst, men under det står även B 1140-13. Kan en dom gälla flera målnummer? (Man kan se i bilaga 3, sida 15 i PDF, att Mora tingsrätt har stämplat denna ansökan om stämning med båda de målnumren.)

I den första ansökan om stämning står uppe till höger på första sidan (sida 11 i PDF) "TR mål: B 1885-12". Det är inte samma som målnumret för domen. Vad står på? (I andra domar jag läst är detta nummer i ansökan om stämning samma som det domen sedan fått.)

Hur gör andra länder? Har de liknande system om Sverige för administrera och numrera mål?

Vet inte vad B står för men hos polisen står T för trafikdiarie och K för kriminaldiarie. Ett sådant ärende kan ex se ut så här: 0201-K1234-14 eller 1400-K654321-12.

De fyra första visar vilket län ärendet handhas i (brottet begicks i). 0201= Stockholm och 1400=Göteborg.

Sedan står bokstaven för vilken typ av ärende/diarie (kriminaldiariet i mitt exempel)

Nästa siffror fram till bindestrecket är bara ett löpnummer dvs första ärendet är anmälan nr 1234 som inkommit det året och andra ärendet kom in som nr 654321. Så fylls siffrorna på under året. Är ett ärendenummer 0201-k3561-13 så kommer nästa anmälan som görs i samma län heta 0201-k3562-13 osv.

De sista siffrorna anger vilket år (2014 resp. 2012)

Diarienumret genereras automatiskt i datasystemet när man skriver anmälan.

Årets första anmälan 2014 heter i ex Stockholm 0201-K1-14 och årets andra anmälan i ex Göteborg 1400-K2-14. Året avser då brottet anmäldes/skrevs in i datasystemet (som inte har funnits i hundra år ännu). Varje diarienummer är unikt. Inom egna länet förkortas det oftast till ex k7485-09 (ärendet nummer 7485 som anmäldes 2009) eftersom de första ändå alltid är samma, inom länet.

Brott nummer 7485 år 2009 kommer få, nästan, samma diarienummer i ett annat län/alla län (k7485-09), men det egna länet kommer ha unika fyra första siffror, ex 0201 i Sthlm

Står det två eller fler diarienummer ovanpå/bredvid varandra så gäller ärendet flera anmälningar samtidigt.

Ungefär så funkar det hos polisen. Polisen har även ett A-diarie (allmänna handlingar typ inkommna brev och så. Åklagaren har ett AM-nummer vilket polisens k-nummer omvandlas till i åklagarnas datorer etc etc

Hoppas detta var av lite intresse
Citera
2014-02-06, 00:32
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2

När genereras löpnumret?

Bonusfrågor!

Enklast är ju att ringa domstolen och fråga. Men ja, målnummer är löpnummer. Så årets första registrerade mål heter följaktligen 1-14. Bokstaven B står för brottmål. Andra beteckningar är tex FT som betyder förenklat tvistemål. T, betyder inte helt oväntat, tvistemål. F för fastighetsmål, K för konkursärenden.

Ja, ett målnummer kan finnas hos flera domstolar eftersom varje domstol endast hanterar ärenden lokalt. Så B 1234-14 kan finnas (och lär finnas!) hos flera domstolar. Löpnumren är så enkla att de börjar på 1 och adderar 1 för varje nytt nummer. Sista siffran är de två sista åren i årtalet. Nu använder man alltså 14. Målets årsnummer kommer inte av när dom avkunnades utan när målet först registrerades hos domstolen. När målet registreras hos domstolen är avhängigt när domstolen blir inblandat. Vanligen sker det när någon tilldelas en offentlig försvarare eller att någon häktas.
Senast redigerad av DrBrasa 2014-02-06 kl. 00:46.
Citera
2014-02-06, 21:28
Medlem
Csabas avatar
Ä står för ärende

Ö för överklagande.
Citera
2016-02-26, 13:50
Medlem
Vilken domstol vänder man sig till för att få information om när och var en överklagan till hovrätt ska ta plats? Enligt tidigare dokument från TR har bara skrivits att prövningstillstånd medgivits och huvudförhandlingar ska ske i mars -16.

Jag har målnumret från tingsrätten, men det lär ju blir ett Ö-nummer i hovrätten antar jag.
Frågar man tingsrätten eller hovrätten?

Bonusfråga:
Detta handlar om ett konkursmål där en part överklagat en skuld. Kommer konkursen att avslutas i TR när HR är klara eller går hela ärendet vidare i HR därifrån?
Citera
2016-02-27, 18:04
Medlem
oviktigts avatar
Citat:

B = brottmål
T = Tvistemål
FT = Förenklat tvistemål
Ä = Ärende
K = Konkurs
Ö = Överklagat

Citat:
Varje mål eller ärende tilldelas ett löpnummer när det inkommit till tingsrätten. Det tilldelas av registratorn så fort det kommit in . B 1-16 är det första brottmålet för år 2016 på en viss given tingsrätt. Det spelar ingen roll vilken måltyp det är utan löpnumret fortsätter för varje mål som inkommer. B 1-16 och K 1-16 finns således inte. Utan det första konkursmålet blir K 2-16 i så fall.

Citat:
Siffran 1. En dom kan heta B 1-11. Bindestrecket ska dessutom uttals "för".

Citat:
Per domstol. Ja.

Citat:
Året som avses är då målet eller ärendet anhängiggjordes på tingsrätten. Dvs, när det registrerades.

Citat:
Innan två mål får samma mål och årsnummer på tingsrätten kommer det föregående målet ha gallrats sedan länge.

Bonusfrågor!
Citat:
Mål kan kumuleras, se 14 kapitlet rättegångsbalken.

Det kan vara en bilaga, svårt att säga utan att se.

Den här delen av hemläxan får du lösa själv
Senast redigerad av oviktigt 2016-02-27 kl. 18:09.
Citera
2016-02-29, 17:38
Medlem
Kul tråd.

Några fler exempel.
M - mål enligt miljöbalken
P - mål enligt plan- och bygglagen (ser dock F på något ställe, kanske är från den äldre tiden när vi hade fastighetsdomstolar).

Jag hade för mig att F och Ä kunde användas för mål enligt föräldrabalken och äktenskapsbalken. Så är dock nog inte fallet? Ä kan ju vara ärende som sagt, det har kanske förvirrat mig, när det gäller äktenskapsbalken.

Hur kommer det sig egentligen att bindestrecket uttalas "för"? Jag har aldrig kommit på den logiska förklaringen till denna utbredda sedvana.
Citera
2016-02-29, 18:26
Medlem
Just det, ÖH är mål som tas upp i Svea Hovrätt i dess roll som överinstans för hyresnämnderna. Kan man gissa att det står för Överklagat hyresnämnd? Kanske heter hyresnämndernas mål H.

Marknadsdomstolen verkar ha något eget system, där bokstäverna A eller C används i diarienumret.

Våra förvaltningsdomstolar har ingen bokstav alls, bara löpnummer och årtal.
Citera
2016-02-29, 18:29
Medlem
Utan orkat att leta tror att Ö i hovrätt står för övriga mål dvs inte överklagat utan mål enligt ärendelagen eftersom både brottmål och tvistemål går under B resp T i hovrätten
Citera
2016-02-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Utan orkat att leta tror att Ö i hovrätt står för övriga mål dvs inte överklagat utan mål enligt ärendelagen eftersom både brottmål och tvistemål går under B resp T i hovrätten
Gällande ÖH.
För hyresnämnders handläggning gäller en konstig symbios av lagar. I många frågor rättegångsbalken. Men jag har sett förvaltningslagen användas i någon fråga (och eventuellt förvaltningsprocesslagen, minns inte riktigt). Min poäng: ärendelagen bör inte gälla för hyresnämnder, inte heller för Svea Hovrätt i dess roll som överinstans. Om nu Övrigt måste handla om just ärendelagen.

I övrigt har jag inget att invända emot det du säger.
Citera
2016-02-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Gällande ÖH.
För hyresnämnders handläggning gäller en konstig symbios av lagar. I många frågor rättegångsbalken. Men jag har sett förvaltningslagen användas i någon fråga (och eventuellt förvaltningsprocesslagen, minns inte riktigt). Min poäng: ärendelagen bör inte gälla för hyresnämnder, inte heller för Svea Hovrätt i dess roll som överinstans. Om nu Övrigt måste handla om just ärendelagen.

I övrigt har jag inget att invända emot det du säger.

Dvs skit samma i t ex överklagan av verkställighet av umgänge med barn Ä i tingsrätt Ö i hovrätt = ärendelagen I övriga ärenden inte en susning
Citera
2016-02-29, 21:37
Medlem
Fast för att korrigera mig själv och utan kontroll överklagan häktning B i tingsrätt =rättegångsbalken men Ö i hovrätt och ingen förhandling = ärendelagen ????????????

Ska se om jag kan hitta svaret själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in