2014-02-05, 20:46
Medlem
Maankas avatar
Jag har en Sony Experia Z som är vattentät. Jag brukar inte kasta den i sjön bara för det men jag härromdagen hade jag med den i badrummet, den ringde och jag svarade. I duschen då. Nu har den fått vatten innanför kameran. Hur gick det ens till? Och framförallt, hur får man bort det?
I samma veva så slutade "låsa/låsa upp"- knappen fungera , men bara när jag ringer någon. Om jag tex. ringer min syster så är displayen helt svart och jag får ingen kontakt med den förens hon antingen lagt på eller att allt dör av sig själv.
Förlåt om det är lite rörigt, men jag vet knappt själv vad som är fel...Finns de någon med erfarenhet om detta eller som har en aning om vad som kan ha hänt? Är det bara lämna in skiten?

Tack för hjälp!
Citera
2014-02-05, 21:05
Medlem
lägg den i en påse ris över natten och se hur det är imorrn
Citera
2014-02-05, 21:13
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maanka
Jag har en Sony Experia Z som är vattentät. Jag brukar inte kasta den i sjön bara för det men jag härromdagen hade jag med den i badrummet, den ringde och jag svarade. I duschen då. Nu har den fått vatten innanför kameran. Hur gick det ens till? Och framförallt, hur får man bort det?
I samma veva så slutade "låsa/låsa upp"- knappen fungera , men bara när jag ringer någon. Om jag tex. ringer min syster så är displayen helt svart och jag får ingen kontakt med den förens hon antingen lagt på eller att allt dör av sig själv.
Förlåt om det är lite rörigt, men jag vet knappt själv vad som är fel...Finns de någon med erfarenhet om detta eller som har en aning om vad som kan ha hänt? Är det bara lämna in skiten?

Tack för hjälp!

Ris påsen kan funka men inte alla fall..
Har själv en vattentät telefon och fått fukt under skalet..
Men inte vätska har själv kollat på Se Z tycker den är lite väl plastig för att tåla de som det utger sig för att vara.

Men å andra sidan är det ganska puckat att svara i telefon i duschen.. Bara för att det står vattensäker/stöttålig så är det kanske lite dumt att kasta den i golvet et.c

Kolla annars upp det med garantin då den "ska" hålla för sånt.
Citera
2014-02-05, 21:21
Medlem
Brutes avatar
Garantin lär inte täcka om den tagit skada av att använda den i duschen.

Experia Z är "vattentålig" OM man undviker att ha den i fuktiga varma miljöer bl a.
Allt enligt specen och användarmanualen.

Att den skulle sägas vara vattentät får nog TS ta på sig helt själv.

Spec:
http://www.sonymobile.com/se/product...ications/#tabs

Manual:
http://www-support-downloads.sonymob...Android4.3.pdf

//Brute
Citera
2014-02-05, 23:33
Medlem
Maankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Ris påsen kan funka men inte alla fall..
Har själv en vattentät telefon och fått fukt under skalet..
Men inte vätska har själv kollat på Se Z tycker den är lite väl plastig för att tåla de som det utger sig för att vara.

Men å andra sidan är det ganska puckat att svara i telefon i duschen.. Bara för att det står vattensäker/stöttålig så är det kanske lite dumt att kasta den i golvet et.c

Kolla annars upp det med garantin då den "ska" hålla för sånt.

Är de puckat att svara i telefon som ska tåla just det - vatten? Oh well, om de räknas som puckat så är jag en riktig idiot.
Jag ska kolla upp det där med garantin. Killen som sålde mobilen till mig lovade dyrt och hederligt att om den blir påverkad av vatten så täcker garantin det. Så jag håller mina tummar.
Tack för hjälpen i varjefall!
Citera
2014-02-05, 23:35
Medlem
Maankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Garantin lär inte täcka om den tagit skada av att använda den i duschen.

Experia Z är "vattentålig" OM man undviker att ha den i fuktiga varma miljöer bl a.
Allt enligt specen och användarmanualen.

Att den skulle sägas vara vattentät får nog TS ta på sig helt själv.

Spec:
http://www.sonymobile.com/se/product...ications/#tabs

Manual:
http://www-support-downloads.sonymob...Android4.3.pdf

//Brute

Killen som sålde mobilen till mig sa att jag ska kunna ha mobilen 50 cm under vatten i 30 minuter utan att de ska ta någon som helst skada. Så jag tänkte att jag svarade telefonen i duschen inte skulle vara that big deal.

För övrigt så väntade jag samtal från min syster så varken hon eller jag tog skada av att jag pratade i duschen.

Ajja, de är väl bara att lämna in det. Tänkte mest kolla om någon varit med om något liknande.
Tack för svaren iallafall!

Case closed.
Citera
2014-02-06, 09:49
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Killen som sålde mobilen till mig sa att jag ska kunna ha mobilen 50 cm under vatten i 30 minuter utan att de ska ta någon som helst skada. Så jag tänkte att jag svarade telefonen i duschen inte skulle vara that big deal.

För övrigt så väntade jag samtal från min syster så varken hon eller jag tog skada av att jag pratade i duschen.

Ajja, de är väl bara att lämna in det. Tänkte mest kolla om någon varit med om något liknande.
Tack för svaren iallafall!

Case closed.
Så länge du inte duschar med en högtryckstvätt så borde den vara helt tät.. Jag känner folk som badat och fotat under vattnet utan bekymmer.
Citera
2014-02-06, 13:04
Medlem
Maankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Så länge du inte duschar med en högtryckstvätt så borde den vara helt tät.. Jag känner folk som badat och fotat under vattnet utan bekymmer.

Jo det är samma här. Men de som känns helknas är att nu funkar den helt felfritt...Jävla knepiga mobil! Men tack för ditt inlägg. Du fick mig känna mig lite mindre dum :P
Citera
2014-02-07, 19:10
Medlem
15APRILs avatar
Citat:
Jo det är samma här. Men de som känns helknas är att nu funkar den helt felfritt...Jävla knepiga mobil! Men tack för ditt inlägg. Du fick mig känna mig lite mindre dum :P

Jag hade själv en Motorola Razr Kevlar bakstyce o skulle tydligen hålla för allt... Jobbar som rörmokare och hamnade på ett jobb där brandkåren fick gå först för att neutralisera gasen men lite av gasen låg kvar i luften som i sin tur förstörde elektroniken i telefonen..
Citera
2014-02-07, 22:56
Medlem
bloodbrothers avatar
Skicka in den på service så bytar dom klistret på baksidan (förutsatt att det inte är vätskeskada i den..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in