Jo, morfar gick bort i somras och mormor kör inte bil (hon tar färdtjänst istället ^^). Då funderar mormor på om vi skulle kunna få bilen “gratis”
(Förklaring kring "gratis" för den som undrar:)
Jo då blir det så att mammas bror (min morbror) får 14 000 kr och vi får bilen gratis, så arvet blir rättvist. Istället för att vi köper bilen för 14 000.
Så då verkar ju värdet på bilen vara 14 000 iallafall trodde mormor och vi i famlijen. Men först så funderar vi lite om det kan vara värt att ha kvar bilen eller sälja den.
Morfar kom rätt som det var och berättade att det var lite fel på bilen och det kunde bli dyra reparationer. Den verkar kunna gå sönder mycket mer än vår Volvo 945 (som inte alls går sönder i första taget :S )
Jag kan ingenting om bilar nästan. Bara att Volvo är rätt så bra och att Citroën inte passar svenska väder i första taget.
Är det värt i längden att ha kvar morfars Citroën C5 tror ni eller borde man låta bli då det kommer bli dyra drift/reparations-kostnader?
Kanske man ska titta på någon annan driftsäker bil som kan fungera som extrabil? Någon som har några tips isåfall?
En Citroen C5 är en mycketbra vinterbil, avsevärt mycket bättre än en Volvo 945.
Har ni behov av en andrabil är det ju mycket bättre att ta den här än att köpa en annan bil.
Alternativet är att ni säljer den och delar på pengarna, dvs 7000 kr i vardera fickan.
Men kör den ett tag, snart inser ni att ni mycket heller åker i den än i 945:an.
I C5:an kan ni nämligen åka utan njurbälten. Det är gott att slippa.
Säger nej. Har du en 940 nu så skulle jag ej börja köra C5. inte ens som andra bil. Dåligt rostskydd och dålig mekaniskt också för den delen. Men visst har du ungefär 40000kr som du vill lägga på bil rep så är C5:an ett perfekt val för att spendera de 40000kr. Köp dig en till 940 eller 960 som komplement till din nuvarande om du behöver andrabil.
Citroen C5 för 14000 kr är en utmärkt bil. Vilken bil som helst som fungerar och kostar 14000 kr är bra.
Både C5 och 940 har vägkänsla som en finlandsfärja men trots att man knappt har någon vägkänsla så åker man inte i diket, det är en vanesak. Om det är en kombi så får du plats med en 940 i bagageutrymmet. Abnormt lastutrymme.
Det enda jag känner till som bråkat med C5 är tändspolar men vet inte vilka motorer och vilka årsmodeller. Vet bara att de hade problem, fick byta en massa på garanti och sen fick ägarna själv betala. Sen helt plötsligt bytte de leverantör/specifikation och sen dess går det inga tändspolar alls.
Säger nej. Har du en 940 nu så skulle jag ej börja köra C5. inte ens som andra bil. Dåligt rostskydd och dålig mekaniskt också för den delen. Men visst har du ungefär 40000kr som du vill lägga på bil rep så är C5:an ett perfekt val för att spendera de 40000kr. Köp dig en till 940 eller 960 som komplement till din nuvarande om du behöver andrabil.
De där påståendena får du nog komma med lite grunder till. Precis som föregående har jag aldrig sett en rostig C5 och har aldrig hört att det ska vara några problem med det. Dålig mekaniskt får du nog också på nåt sätt komma med fakta på för det går helt mot uppfattningen jag har om C5. Det är enkel och beprövad teknik. Samma drivlina som i en uppsjö andra PSA-modeller, det enda är ju då tändspolar på tidiga V6-modeller. Visst kan det hända att tändspolarna går på fyrorna med men inte alls på samma sätt.
Det enda som man bör vara uppmärksam på är att hydrauliksystemet är underhållet som det ska vara, det är många som totalt struntar i det med igensatta filter, tomma gasklockor och dålig funktion som följd. Men det är oftast inte ett fel utan helt enkelt dåligt underhåll.
Hur har man ens mage att sälja iväg en bortgången morfar/farfars bil,
Klart du ska behålla den är ju roligt minne varje gång man kör bilen.
Jag hade aldrig ens fått tanken på att sälja det som finns kvar av ens bortgågna Morfar/farfar,
Nog är den värd mer än 14tusen om den är i hyggligt skick, ge hellre för mycket än för lite när det är inom släkten speciellt till de äldre som inte alltid har så mycket om man bara får pensionsbidrag.
tomma gasklockor och dålig funktion som följd. Men det är oftast inte ett fel utan helt enkelt dåligt underhåll.
Tomma klockor är inte nåt problem på C5. Dom fick den nya typen av klockor med dubbla membran (tror jag i alla fall) som håller trycket nästan hur länge som helst. 25000mil är åtminstone inga problem.
Och så säger jag som några andra, rost på en C5?? Var då? Lacksläpp på bakluckan möjligen, men rost..nänä.
Driftsäkerhet är överskattat. Om man har en någorlunda välskött & modern bil så brukar dom flesta modeller fungera att köra med. Om man nu ändå värdesätter just driftsäkerhet allra högst av någon anledning så bör man varken välja Citroën C5 eller Volvo 940. Bägge två kommer med all säkerhet att gå sönder på diverse punkter med jämna mellanrum.
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoS80V8
Hur fan vet du att det kommer kosta ungefär 40 000kr. Du sitter ju bara & snackar skit. Kan du ens peka ut en Citroën C5 på en parkering? Dåligt rostskydd & dålig mekaniskt? Du skulle kanske söka jobb som motorskribent & publicera artiklar om tips kring bilköp, för du verkar ju ha koll på grejerna.
Köpa 960? Vafan driver du?
Senast redigerad av Stivali 2014-02-05 kl. 17:25.