Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-07, 20:32
  #13
Medlem
Zokals avatar
Yes!
Jag har bestämmt att slopa barn-backarna när jag ska öva utan jag ska gå på en blå backe så jag får okej med fart, och så ska jag öva på att carva
Citera
2014-02-21, 04:21
  #14
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zokal
Yes!
Jag har bestämmt att slopa barn-backarna när jag ska öva utan jag ska gå på en blå backe så jag får okej med fart, och så ska jag öva på att carva

Gött att du är såld på snowboard

Försökte förklara lite övningar i paint. Blev inte så bra, men citera om du inte fattar så kan jag pröva att förklara på annat sätt. Du åker nu som någon sa, det som kallas fallande lövet. Du vill lära dig att göra "riktiga" svängar. Ett snabbt och bra sätt att lära sig detta är att börja med att göra dessa 3 följande övningarna i en grön alt blå backe.

Gaspedal. Detta gör du för att hitta kanten.
Detta kan du redan. Ta en hyffsat brant backe. Ställ dig med magen nedåt. "Tryck ned" kanten på brädan som är nedåt i backen. Dvs tryck tårna nedåt. Brädan rör på sig. Släpp tillbaka brädan, dvs upp med tårna och brädan stannar. Gör sedan likadant, fast med ryggen nedåt och magen uppåt i backen. Tryck hälarna ned för att glida utför, och lyft upp dem för att stanna.

Denna kallas "elefantrullning"
https://anonfiles.com/file/ea43e030f...cc6b29612a9ad2
Där övar du på att åka på "kant" på snowboarden. Att åka på kant är det säkraste du kan göra på en snowboard.

Sedan är det "fiskekroken" som gäller
https://anonfiles.com/file/a26ef1869...c8d4f1c7a4ce39
När du lutar dig på snowboarden använder du dig av carwingen på brädan. När du lutar dig på brädan svänger den av sig själv. Tror du mig inte kan du pröva att stå på plan mark. Lossa bakre foten. Ställ brädan på kanten och sparka dig frammåt.

När du känner dig bekväm med fiskekroken kan du pröva att sätta ihop de båda "krokarna till svängar åt olika håll. Just själva bytet kan vara klurigt i början men det går att lära sig.

En övning för att bli bättre på kantbyte och mer bekväm i åkningen är spagetti o köttbulle Man åker alltså rakt fram och kryper ihop, sträcker på sig så mycket man kan, kryper ihop, sträcker på sig så mycket man kan osv.

Svårt att förklara utan att kunna visa men hoppas du har någon nytta av detta! Har du 600 kr att lägga på en lektion är det guld värt! Säg isf att du åker fallande lövet och vill lära dig att svänga riktigt.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback