2014-02-04, 00:03
Medlem
Om man tänkt att skaffa linux; finns det då för- eller nackdelar med något av följande alternativ:

Formatera hårddisken på sin windowsdator och sedan installera en linuxdistribution på datorn

eller

köpa en dator med Linux installerat från början?
Citera
2014-02-04, 00:07
Medlem
frihetskrigares avatar
Tror inte att det är någon skillnad mellan både alternativen. Formaterade om min dator och installerade en linux distro en gång i tiden och det fungerade hur bra som helst.
Citera
2014-02-04, 00:18
Medlem
sommarlovs avatar
Behåll din dator med Windows kvar.
Installera Linux.
Dela upp hårddsiken på hälften var.
Du kan välja vid start, Windows för tex spel och Linux för surf och mail...
Citera
2014-02-04, 00:28
Medlem
.Chloes avatar
En dator som har Linux installerat från början är givetvis ett bra alternativ då komponenterna är utvalda för att fungera bra med Linux operativsystem. Installerar du Linux på en dator som hade Windows från början så kan du få diverse problem med drivrutiner osv, dock brukar vanilla distributionerna hantera drivrutiner mycket bra så det är inget att direkt oroa sig för.
Citera
2014-02-04, 18:21
Medlem
Om man bara byter från en windowsdator; är det fortfarande BIOS som laddar linuxkärnan, eller byter man till coreboot i samband med operativsystembytet?
Citera
2014-02-05, 02:05
Medlem
pterodactyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyma
Om man bara byter från en windowsdator; är det fortfarande BIOS som laddar linuxkärnan, eller byter man till coreboot i samband med operativsystembytet?

Beroende på vilken distro du bestämmer dig för så är det olika vilken bootloader som används. Absolut vanligast är grub skulle jag vilja påstå, då och då kan man stöta på någon maskin med lilo, men då rör det sig om gamla reliker som stått och puffat på en någon gammal bortglömd källare.
Citera
2014-02-12, 22:30
Medlem
Måste bara fråga, varifrån köper du en datorn med GNU/Linux från början? Aldrig sett förut (inte i Sverige iaf). Kan också tänka mig att det blir väldigt begränsat på dator modell o.s.v
Citera
2014-02-13, 07:43
Medlem
Xforkss avatar
Ingen direkt fördel. Däremot skulle jag tro att det är lättare med drivrutiner om du köper en dator med linux, då den rimligen borde ha hårdvara med opensource drivare tillgängliga till. Köper du en med windows och lägger in linux så får du kolla upp så det finns drivrutinstöd för hårdvaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in