Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-03, 20:45
  #1
Medlem
xerxesdoes avatar
Fick detta för en tid sedan, men fick tid att verkligen kolla in detta nya, mera ljust rosa, kort!

Det står nu... AM/B/BE/C1/C1E/C/CE... ni kan säkert räkna ut vad mitt yrke är...
Men så vänder jag på kortet, där står det en B1... Ser ut som en Ford Transit.. och den har jag alltså inte behörighet till... ?? Vad menas, har jag förlorat behörighet att köra ett fordon typ Ford Transit, en fyrhjuling, som listas som lägre än vanlig bil???

Har dom knäck mellan öronen på Transportstyrelsen?
Citera
2014-02-03, 21:05
  #2
Medlem
yodadogs avatar
Läst hos Transportstyrelsen:

"I körkortsdirektivet framgår att alla EU-länder har möjlighet att på frivillig basis införa körkortsbehörigheten B1 i sitt land. B1 är en behörighet som ger rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar. Sverige har valt att inte införa B1 utan körkortsbehörigheterna A och B ger båda rätt att köra fyrhjulig motorcykel. (För den som tar körkort efter 19 januari 2013 krävs behörighet B.)"
Citera
2014-02-03, 21:31
  #3
Medlem
xerxesdoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yodadog
Läst hos Transportstyrelsen:

"I körkortsdirektivet framgår att alla EU-länder har möjlighet att på frivillig basis införa körkortsbehörigheten B1 i sitt land. B1 är en behörighet som ger rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar. Sverige har valt att inte införa B1 utan körkortsbehörigheterna A och B ger båda rätt att köra fyrhjulig motorcykel. (För den som tar körkort efter 19 januari 2013 krävs behörighet B.)"

Fyrhjuliga motorcyklar får man köra på B! Varför B1, det ser ut som en ford transit.. och jag får tydligen inte framföra en sådan... vad blir det.. vad är det för fordon?
Citera
2014-02-03, 21:40
  #4
Medlem
xerxesdoes avatar
Jag får framföra 60 ton, och mer än så på dispens, ett 25.25 meter långt fordon, och mer än så på dispens, dessutom med explosiv last... men inte en sketen 125:a? Hur står det till bland er på tranportstyrelsen egentligen? Vad är nu detta B1 som jag anses inte kunna hantera? Är det inte lite fantastiskt hur dessa pennraspandets palladiner får till det mellan varven, och ingen höjer ett ögonbryn bland befolkningen... B1? Facinerande utveckling, verkligen...

Snart skaffar jag behörighet och lär mig hantera en Smith & Wesson, då löser vi alla problem... ahh... såg du att jag skrev det... o store bror... Nu gick larmet i en dator någonstans... Hej på dig spion! .. Läs du, din tönt!

Registrera mig såsom varande spontant självantändande... Jag bugar, Strindberg, tack för att du öppnade mina ögon, vila i frid min vän!
__________________
Senast redigerad av xerxesdoe 2014-02-03 kl. 22:03.
Citera
2014-02-03, 21:59
  #5
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesdoe
Jag får framföra 60 ton, och mer än så på dispens, ett 25.25 meter långt fordon, och mer än så på dispens, dessutom med explosiv last... men inte en sketen 125:a.. Vad är nu B1 som jag anses inte kunna hantera? Är det inte lite fantastiskt hur dessa pennraspandets palladiner får till det mellan varven, och ingen höjer ett ögonbryn... B1? Facinerande utveckling, verkligen...

Snart skaffar jag behörighet och lär mig hantera en Smith & Wesson, då löser vi alla problem... ahh... såg du att jag skrev det... o store bror... Nu gick larmet i en dator någonstans... Hej på dig spion! .. Läs du, din tönt!


Efter lite vidare efterforskningar fann jag detta:

"Nytt för 2013 är att det nu på ett enklare sätt än tidigare är möjligt att få flera nya behörigheter i ditt körkort, bla utökat B (kallad B1 eller B96) som innebär att du ges möjlighet att köra med bil och släp med max totalvikt 4250 kg."

Med andra ord är B1 (utökat B - kort) helt överflödigt i ditt fall då du har behörighet för både BE och CE.
Citera
2014-02-03, 22:14
  #6
Medlem
xerxesdoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yodadog
Efter lite vidare efterforskningar fann jag detta:

"Nytt för 2013 är att det nu på ett enklare sätt än tidigare är möjligt att få flera nya behörigheter i ditt körkort, bla utökat B (kallad B1 eller B96) som innebär att du ges möjlighet att köra med bil och släp med max totalvikt 4250 kg."

Med andra ord är B1 (utökat B - kort) helt överflödigt i ditt fall då du har behörighet för både BE och CE.

Jo, så varför har jag inte behörigheten till det på mitt sexiga nya rosa kort? Och varför är ett körkort rosa, när det borde vara blott blått...?
__________________
Senast redigerad av xerxesdoe 2014-02-03 kl. 22:16.
Citera
2014-02-03, 22:17
  #7
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesdoe
Jo, så varför har jag inte behörigheten till det på mitt sexiga nya rosa kort? Och varför är ett körkort rosa, när det borde vara blått...?
blått som ykb-kortet då typ.. varför vill du ha B1 för när du har både BE/CE klasserna behöver inte ha B1 när man har dom högre klasserna som jag fattade det som enligt lärarna på utbildningen i höstas.
Citera
2014-02-03, 22:35
  #8
Medlem
Vad är B1 då kortfattat? Är det en vanlig Fyrhjuling ? (Läs Yamaha Grizzly, Can am outlander) Först räckte ju B?


Till TS: Alldelles riktigt du får inte köra Ford Transit med det sexiga kort, men VW Transporter och Peugot Boxer går alldelles utmärkt,
Citera
2014-02-03, 22:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesdoe
Jag får framföra 60 ton, och mer än så på dispens, ett 25.25 meter långt fordon, och mer än så på dispens, dessutom med explosiv last... men inte en sketen 125:a? Hur står det till bland er på tranportstyrelsen egentligen? Vad är nu detta B1 som jag anses inte kunna hantera? Är det inte lite fantastiskt hur dessa pennraspandets palladiner får till det mellan varven, och ingen höjer ett ögonbryn bland befolkningen... B1? Facinerande utveckling, verkligen...

Snart skaffar jag behörighet och lär mig hantera en Smith & Wesson, då löser vi alla problem... ahh... såg du att jag skrev det... o store bror... Nu gick larmet i en dator någonstans... Hej på dig spion! .. Läs du, din tönt!

Registrera mig såsom varande spontant självantändande... Jag bugar, Strindberg, tack för att du öppnade mina ögon, vila i frid min vän!
Har du BE så har du automatiskt högre än B1, och det behövs därmed inte.
B1 är den utökade behörigheten för tyngre släp (totalvikt 4250 istället för 3500)
Citera
2014-02-03, 23:10
  #10
Medlem
xerxesdoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
blått som ykb-kortet då typ.. varför vill du ha B1 för när du har både BE/CE klasserna behöver inte ha B1 när man har dom högre klasserna som jag fattade det som enligt lärarna på utbildningen i höstas.


Jag ringde faktiskt en snubbe på transportstyrelsen om detta med B1, vet du vad han sa? jo!

jag ska söka på google.

varför ska du söka på google, det är du som är transportstyrelsen?

Vänta lite...

Visst...

Nu hitta jag nått om B1, det är tydligen ett fordon som inte finns i Sverige!

Jaha, vad är det för fordon då som jag inte har behörighet att framföra... ?

Vänta lite...

Jag vet inte det är märkligt detta.. Du jobbar för transportstyrelsen, varför söker du på google, har inte du egna regler och lagar att följa...

Vänta lite...

Nu har min kollega hittat något... B1 är något typ av fordon som finns i england som vi inte har här i sverige... den väger 400kg..

Så jag skulle inte äga behörighet att framföra det om jag importerade en sådan sak?

Jo!

Så varför står det i mitt körkort att jag inte har den behörigheten då?

....

Tack för samtalet!
Citera
2014-02-03, 23:11
  #11
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tru5t
Har du BE så har du automatiskt högre än B1, och det behövs därmed inte.
B1 är den utökade behörigheten för tyngre släp (totalvikt 4250 istället för 3500)
gällande BE: BE 18 år Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Övergångsregel BE Körkort utfärdade före den 19 januari 2013 ger bibehållen rätt att koppla till släpfordon utan totalviktsbegränsning om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. När ett sådant körkort förnyas kommer kod 79.06 att anges på körkortets baksida. Koden står för denna utökade rättighet. finns lite olika regler gällande just BE men jag tror nog att trådskaparen tog sitt kort innan 19 jan-13 eller?..
Citera
2014-02-03, 23:39
  #12
Medlem
xerxesdoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
blått som ykb-kortet då typ.. varför vill du ha B1 för när du har både BE/CE klasserna behöver inte ha B1 när man har dom högre klasserna som jag fattade det som enligt lärarna på utbildningen i höstas.

Inte ens transportstyrelsen vet vad B1 är, det är något luddigt fordon under 400 kg, som är ledat, med kraftigare motor, som jag, om jag importerade en sådan skapelse, skulle åka fast för olovlig körning på! Nu har dom snurrat till det rejält, du vet vad man säger, ge fanskapet nog med rep så kommer verderbörande hänga sig själv! Transportstyrelsen gjorde just det.. med B1 som dom själva måste googla om, för att fatta vad dom själva hävdar... enligt egen utsaga... medelst rosa söta små kort som säger abc, du får göra si och så... vi bestämmer raring, vi tycker om dig... även om vi är förvirrade, så vet vi vad vi gör.. vad är det för jävla myndighet som måste googla vad dom själva ger ut... bwahahaha...

Ring själva och kolla läget kring B1! Du sätter dom på pottan direkt, dom vet inte själva vad dom utfärdar längre och vad det betyder!

Är inte det en härdsmälta, som innebär att alla kan köra allt, och där transportstyrelsen upphör som beslutande organ? Tro mig, den tiden kommer, där allt blir så invecklat och komplicerat, att ingen förstår, vad som egentligen gäller... annat än det man känner i sitt hjärta... men så har det ju alltid varit... inte sant...

Ni har piskat oss yrkeschaffisar länge och väl nu, vi lyder under er piska! Men det innebär också att vi blivit mer pålästa än den som piskar! Vi yrkeschaffisar är inte hundar som ni kan piska hur länge som helst, vi är ryggraden i samhället.. Nåde er om vi får nog, och vägrar jobba, då rasar hela luftslottet!

Tänk på det...

Vad sa jag? Får googla och kolla vad jag menar...

R.I.P. Strindberg!
__________________
Senast redigerad av xerxesdoe 2014-02-04 kl. 00:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback