• 1
  • 2
2014-02-03, 17:56
Medlem
Hej!

Har ett litet kapital på 100 000:- jag tjänat ihop under åren. Nu tänkte jag sätta in dessa pengar i någon typ av säkra fonder.

Hur ska jag gå tillväga för att få högsta möjliga avkastning. Givetvis vill jag lägga dessa i relativt säkra fonder som förmodligen inte går ner under en 5 års period.

Jag är ny inom detta området och uppskattar alla direkta rekommendationer, likaså som länkar till diverse hemsidor som kan vara till min hjälp. =)

Målet är att tjäna en liten hacka på denna investering, men räknar inte med någon jättesumma.
Citera
2014-02-03, 18:12
Medlem
NovaOculuss avatar
Du får räkna med att det går upp och ner, köp när det är nere, sälj när det är högt.
Citera
2014-02-03, 18:22
Medlem
Du skulle ju kunna investera i guld? skulle tro att det är ett ganska säkert kort? lycka till!
Citera
2014-02-03, 18:41
Medlem
Skostorleks avatar
Guld håller ju inte under lång sikt. Just i år kanske, gå in på www.morningstar.se och kolla på fonder som presterat bra på en 5-10 års period. Där kan du även se alla avgifter osv. Lycka till
Citera
2014-02-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Hej!

Har ett litet kapital på 100 000:- jag tjänat ihop under åren. Nu tänkte jag sätta in dessa pengar i någon typ av säkra fonder.

Hur ska jag gå tillväga för att få högsta möjliga avkastning. Givetvis vill jag lägga dessa i relativt säkra fonder som förmodligen inte går ner under en 5 års period.

Jag är ny inom detta området och uppskattar alla direkta rekommendationer, likaså som länkar till diverse hemsidor som kan vara till min hjälp. =)

Målet är att tjäna en liten hacka på denna investering, men räknar inte med någon jättesumma.

Vill du ha en säker fond, ska du varken ha aktiefond eller lång räntefond just nu.
Det jag känner till som skulle funka är en kort räntefond. Spiltan Räntefond Sverige är extremt stabil, och riktigt billig (0,1% i avgift). Finns säkert andra liknande.
Citera
2014-02-03, 20:04
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawezil
Vill du ha en säker fond, ska du varken ha aktiefond eller lång räntefond just nu.
Det jag känner till som skulle funka är en kort räntefond. Spiltan Räntefond Sverige är extremt stabil, och riktigt billig (0,1% i avgift). Finns säkert andra liknande.
+1 på Spiltan Räntefond.

AMF Räntefond Kort är också en vanlig rekommendation, men själv tycker jag avkastningen är för låg relativt ett högräntekonto.

Själv la jag in en peng på Catella Nordic Corporate Bond Flex R, för att få lite mer avkastning. Den är ganska säker på en 5-års horizont, men kan som synes dippa ibland.
Citera
2014-02-03, 20:08
Medlem
Det säkraste du skulle kunna få är statsobligation.

Annars är väl indexfonder relativt säkrare än enskilda fonder.

Ju högre avkastning du vill ha, desto mer risk får du vara beredd på att ta.
Citera
2014-02-03, 21:24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Du får räkna med att det går upp och ner, köp när det är nere, sälj när det är högt.
Sämsta rådet hittils i tråden.

Ingen lyckas med att "pricka toppar och bottnar" på en längre period, marknaden är inte en naturlag som går att förutse.

TS: Investera i korta räntefonder om du behöver pengarna inom 5 år, på längre sikt (10+ år) så borde billiga indexfonder/ETF:s vara det bästa du kan investera i. Rekommenderar Vanguard.
Citera
2014-02-03, 21:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsebaever
Det säkraste du skulle kunna få är statsobligation.

Annars är väl indexfonder relativt säkrare än enskilda fonder.

Ju högre avkastning du vill ha, desto mer risk får du vara beredd på att ta.
Nej, indexfonder är oftast bara billigare (då de inte förvaltas aktivt och således sparar du 1-1.5% av kapitalet årligen då du slipper skyhöga avgifter), ingen annan skillad. Och så följer de börsindexet så gott det går, såklart.
Citera
2014-02-03, 21:59
Medlem
Blev en fegis. Öppnade ett sparkonto på Santander bank. 2.35% ränta, insättningsgaranti och fria uttag.

Blir ingen jättehög vinst, men bättre än att ha dom på swedbankkonto.
Citera
2014-02-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej, indexfonder är oftast bara billigare (då de inte förvaltas aktivt och således sparar du 1-1.5% av kapitalet årligen då du slipper skyhöga avgifter), ingen annan skillad. Och så följer de börsindexet så gott det går, såklart.

Så vitt jag förstått är volatiliteten lägre för indexfonder? Eller har jag förstått det fel?
Citera
2014-02-04, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Blev en fegis. Öppnade ett sparkonto på Santander bank. 2.35% ränta, insättningsgaranti och fria uttag.

Blir ingen jättehög vinst, men bättre än att ha dom på swedbankkonto.
Klokt val. Jag har i flera år haft mina sparpengar placerade på liknande sätt, så kalla mig inte feg
En säker placering och avkastningen överstiger inflationen med viss marginal. Jag sover gott och vet att alla pengarna finns kvar den dag jag behöver dem.

En aktieindexfond skuggar börsen, så om börsen går upp ökar fonden i värde och vice versa.

Aktivt förvaltade fonder är en scam, men det vet väl alla som läser tidningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in