• 1
  • 2
2014-02-03, 23:00
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Vid avskedande förekommer ingen uppsägningstid.

Jo det gör det från arbetsgivarens sida.
Citera
2014-02-03, 23:01
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madbroiler
Man blir även avstängd från a-kassan i 60 arbetsdagar.

Det är det värt, om man nu ens är med i a-kassan.
Citera
2014-02-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RilleD
Nu vet inte jag hur ditt avtal ser ut men med största sannolikhet så begår du avtalsbrott om du avviker och/eller har ogiltig frånvaro. Vilket kan leda till rättsliga följder! Men förmodligen skulle du hamna i samtal med din arbetsgivare och antagligen bli uppsagd med omedelbar verkan.
Samma frågor till dig som jag skrev här under.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag har aldrig hört talas om att någon blivit dömd till att betala skadestånd till en arbetsgivare för att de haft olovlig frånvaro men i teorin så skulle en falsk sjukskrivning eller att man inte dyker upp på arbetet kunna medföra kraftiga skadestånd på flera tiotusentals kronor. Tror dock oftast att arbetsgivaren är glad över att det gick så smärtfritt att avskeda personen att de glömmer väcka talan.

Det vore inte kul att behöva pröjsa hundra tusen till en arbetsgivare för att man har ogiltig frånvaro...

okok jag förstår. jag tycker det är arbetsgivarens ansvar att ha kolla på sina anställda. Är det nån som inte kommer på jobbet = avskeda personen direkt.... vad är de som är så svårt med de?

I min situation, jag har provisionslön. Vad menar du med olovlig frånvaro?
Vad händer ifall jag börjar för sent och slutar för tidigt? Är det detta du menar med olovlig frånvaro?
I mitt fall med provisionslön, tror du något kan hända mig då?

Det är ju skillnad på fast lön och provision, fast lön förstår man ju att man kan bli skyldig pengar pga man får lön för att inte göra nåt.
Men provisionslön, jobbar man inget = man får ingen lön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in