2014-02-03, 02:30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Jag funderar på att köpa mig det berömda Line 6 ux2, men är osäker.
Jag har inte hittat svar på just det jag kommer att undra så jag hoppas ni kan hjälpa till med några definitiva bedömningar.
Jag ska ha den till gitarr.

Först är kansle det viktigaste. Dvs varför bör jag köpa 2:an? Vad är "Phantom Power" som den tydligen är utrustad med? Varför behöver jag något sådant, och vad missar jag utan detta?
Vilken annan rent praktisk skillnad finns det mellan versionerna? Det ser ut som om 1:an har lite mindre mjukvara, inte lika många effekter eller förstärkare? Vad är det för skillnad för mig där?

2:an har tydligen 2st uttag för gitarrer (eller gitarr + annat instrument) förutom sångingången.
Men varför behöver man två såna? Man vinner väl inget på att spela samtidigt eftersom man ju kan spela in o sen spela in mer o mer till/på det.

Trummor o bas. Det stod ngt om det jag inte förstod. Finns det alltså en trummaskin el så som ingår i dessa apparater? Samma med bas-grejen. Är det något som typ gör gitarren till bas?

Akustisk gitarr, inspelning. Hur blir akustisk gitarr bäst med denna apparat? Dvs kan den pluggas direkt in eller ska man sötta en mikrofon framför den? Blir det bra ljud och hur funkar effekterna etc då?
Finns det någon skillnad där mellan 1:an o 2:an?

Den mjukvara som ingår. Vad är egentligen det? är det en effektsamling som zoom tex? går det "bra" ( eller ka.ske mkt bra) at spela genom apparaten o programmet o på så sätt slippa effektpedaler etc?

Vad går att göra med all den mjukvara som ingår? Occh vilken praktisk skillnad är det mellan versionerna? Vilka handikapp får jag med 1:an tex, o vinster med 2:an?

Inspelningsprogramm? Finns det med? och är det samma på båda? är det ett lättanvändligt program för nybörjare? har det bra kvalitet att fortsätta med? dvs räcker det för dels grundbehov och även mer avancerat?
Kan man annars använda andra inspelningsprogram som Audacity eller Cubase Cakewalk eller? Eller röcner medföljande bra?
Är det ett användavänligt program?

Är hela Ux-apparaten användarvänlig (inklusive programmen)?

Och jag måste fråga efter pris. Dvs 4sound säger 1700 el 1200 på skn hemsida. Är det butikspris också eller är det bara om man beställer från web-shop?

Finns det annars möjligtvis någon annan likadan apparat med liknande funktioner o kvaöitet o program etc- som kostar samma eller billigare?

Men just skillnaderna mellan 1:an o 2:an är viktgt.
Jag hoppas ni kan svara på alla frågor faktiskt. Då hade jag blivit glad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in