• 1
  • 2
2014-02-02, 21:06
Medlem
lnsomnias avatar
Jag har skaplig grundkunskap om aktier, en del kunskap om P/E osv, men anses nog som nybörjare trots att jag följt börsen till och från 5 år utan att äga långsiktigt (tyvärr).

Jag äger några högriskaktier sedan i slutet på sommaren som gått bra, men köpte Privata Affärers portföljtips några dagar innan senaste nergången började.
Undrar nu om jag missuppfattat hur man ska se deras portföljtips, för i förra numret står det att tidningen tror på dessa aktier med slutkurs på 6-12 månader. Men i senaste numret frågar någon om han ska ta sin större summa pengar och följa deras portfölj, men då skriver experten att han rekommenderar att inte gå in nu då börsen är högt värderad och bra rapporter krävs för att det ska hålla. Varför "varnar" inte tidningen för detta i portföljpresentationen om dom i nästa nummer ska avråda att köpa den?

Jag köpte portfölj-aktierna för totalt 13% av mina tillgångar och jag kommer inte behöva pengarna på ganska länge, men det är ändå en ganska stor summa pengar för mig.

Så var det dumt att gå in nu? Är det inte meningen att man ska följa portföljen "i blindo"? Självklart förstår jag att ingen kan svara hur aktierna går framöver, och att man ska veta själv vad man köper. Jag undrar mer hur ni ser på Privata Affärers årliga portfölj och hur ni använder er av den? Den har ändå haft bra avkastning senaste 12 åren.

Aktierna jag har nu är:

Elekta -3,5% (aktier för 3,5% av mitt totala kapital)

Kappahl -7.5% (3,5% av kapital)

Nobia -11.5% (3,5% av kapital)

SCA -5% (3,5% av kapital)

Karo Bio +10% (4% av kapital)

MedicPen -10% (1,3% av kapital)

Respiratorius +23% (1,3% av kapital)

Starbreeze +120% (45% av kapital)
Citera
2014-02-02, 21:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Gillar inte den där portföljen för fem öre. Ta hem vinsten i dina högriskare och håll dig till lite mer tryggare bolag är mitt tips.

SCA är den enda jag skulle ha och den är väl inte direkt billig just nu egentligen.
Citera
2014-02-02, 22:29
Medlem
Jag instämmer med Kurt.
Citera
2014-02-02, 22:55
Medlem
Det är väl inget fel på Elekta - eller vad är felet på den aktien/det företaget?
Citera
2014-02-02, 22:58
Medlem
lnsomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Jag instämmer med Kurt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Gillar inte den där portföljen för fem öre. Ta hem vinsten i dina högriskare och håll dig till lite mer tryggare bolag är mitt tips.

SCA är den enda jag skulle ha och den är väl inte direkt billig just nu egentligen.

Ok tackar för svaren. Jag förstår om ni inte är insatta i tidningens portfölj, men skulle ni behålla de aktierna eftersom senaste tidens nergång varit ganska kraftig i allmänhet och kanske drog med sig dessa aktier? Är det ingen av tidningens aktier ni gillar?
Jag köpte dessa för att tidningen tyckte de varit lite eftersläpande många andra aktier och hade chans att komma igen 2014. Annars hade jag nog väntat på en större nergång och köpt finare bolag för större del av mitt kapital.

Jag börjar fundera på att sälja 2/3 av Karo Bio och spara den samt Respiratorius som en chansning i all evighet eller tills de stiger mycket, då det ändå bara är en dryg procent av mitt kapital och kul att följa hur det går för dessa bolag. MedicPen är en deprimerande aktie på alla sätt och vis, men kanske får ligga kvar.

Starbreeze är en historia för sig. Jag gillar bolaget och tror de kan ha något stort på gång, och risken/fallhöjden känns inte jättestor även om något går snett då dom faktiskt drar in bra med pengar. Jag är ordentligt plus, så även om aktien skulle gå ner till hälften av dagens värde är jag på ett fint plus. Känns som det här är min chans att vinna stort, annars var det en kul resa och ingen skada skedd

Förutom parentesen Starbreeze, så vill jag ta mina intjänade pengar efter hårt jobb och sparande och starta en mer seriös långsiktig portfölj, men kanske inte Privata Affärer's portfölj är den rätta att börja med? Och kanske dagens börsläge inte ens är rätt tid att börja gå in i med 20% av sina tillgångar.
Senast redigerad av lnsomnia 2014-02-02 kl. 23:02.
Citera
2014-02-03, 06:49
Medlem
annanmedlems avatar
De har väl alltid en portfölj?

Möjligen kanske de inte tycker att man skall ha 100% aktier jämt för det, å andra sidan kanske de inte vågar sig på att förutspå när man skall ha det heller.

De flesta analytikers råd brukar väl vara relativt marknaden i övrigt med? Dvs sälj/minska/under perform behöver väl inte betyda att aktien behöver falla i värde men att de tror att den kommer underprestera?

Om de kör högre risk / mindre bolag kan ju det kanske vara en anledning till ett bättre avkastningsresultat över tiden.
Citera
2014-02-03, 14:36
Medlem
lnsomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
De har väl alltid en portfölj?

Möjligen kanske de inte tycker att man skall ha 100% aktier jämt för det, å andra sidan kanske de inte vågar sig på att förutspå när man skall ha det heller.

De flesta analytikers råd brukar väl vara relativt marknaden i övrigt med? Dvs sälj/minska/under perform behöver väl inte betyda att aktien behöver falla i värde men att de tror att den kommer underprestera?

Om de kör högre risk / mindre bolag kan ju det kanske vara en anledning till ett bättre avkastningsresultat över tiden.

Ja de har ju som du säger alltid en portfölj, och skiftar storleken på aktieinnehavet med räntefonder. Jag kommer inte ihåg exakt hur stor del räntefond de rekommenderar nu, men ändå märkligt att en av deras experter råder en insändare att inte ens gå in i deras portfölj nu, när de i numret innan startade 2014 portföljen och inte skrev något angående det.

Jag ville höra här hur ni förhåller er till Privata Affärers portfölj, men det verkar inte som att någon använder den?
Citera
2014-02-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lnsomnia
Ja de har ju som du säger alltid en portfölj, och skiftar storleken på aktieinnehavet med räntefonder. Jag kommer inte ihåg exakt hur stor del räntefond de rekommenderar nu, men ändå märkligt att en av deras experter råder en insändare att inte ens gå in i deras portfölj nu, när de i numret innan startade 2014 portföljen och inte skrev något angående det.

Jag ville höra här hur ni förhåller er till Privata Affärers portfölj, men det verkar inte som att någon använder den?
Tänk såhärdå: om "experterna" på Privata Affärer hade kunnat spå in i framtiden hade de knappast jobbat med att producera tidningsartiklar.

Håll dig till indexfonder om du inte är kunnig nog att göra egna värderingar och analyser.
Citera
2014-02-03, 16:47
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Tänk såhärdå: om "experterna" på Privata Affärer hade kunnat spå in i framtiden hade de knappast jobbat med att producera tidningsartiklar.

Håll dig till indexfonder om du inte är kunnig nog att göra egna värderingar och analyser.
Detta, x10000.

Glöm inte heller att det faktiskt krävs MYCKET kunskap för att skapa en egen portfölj, det är helt klart bättre med indexfonder/ETF:s för den stora majoriteten av investerare som inte kan följa med börsmarknaden som heltidsarbete.
Citera
2014-02-03, 16:54
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Detta, x10000.

Glöm inte heller att det faktiskt krävs MYCKET kunskap för att skapa en egen portfölj, det är helt klart bättre med indexfonder/ETF:s för den stora majoriteten av investerare som inte kan följa med börsmarknaden som heltidsarbete.
Vad har du i din portfölj?
Citera
2014-02-03, 17:00
Medlem
Copterss avatar
Vill betona att jag lider med dig eftersom du antagligen har insett att du har gjort ett misstag och du vill få mer insatta personer att lugna ner dig. Angående börsläget så måste du ha stenkoll vart åt det lutar, för en månad sedan så var det början på guld och gröna skogar i kontrast med idag när i alla fall Stockholmsbörsen är på väg nedåt. Måste dock fråga dig - Vet du vad det är för BOLAG du har investerat i? Om du svarar nej på den frågan så borde du sätta en kurs för när du vill sälja aktien, om du svarar ja varför har du då hälften av ägandet i bolag utanför small cap när du är osäker på vad du gör?

Om du är rädd om ditt kapital vilket du nu verkar vara så borde du se över sättet du tänker kring aktier. Vilken tidsaspekt har du i tanken när du handlar? Du skriver i en av dina poster att du vill vinna stort med Starbreeze. Jag vill också vinna stort men inte sjutton vinner jag på lotto för det trots mitt tjurskalliga envishet. Aktier är inte lottsedlar. Aktier är värdepapper i bolag. Om du vill vinna stort så har du valt fel metod att göra det på. När du förlorar så vinner någon annan.

Jag har en lista på 37 stycken bolag av varierande storlek som jag är intresserad av och som jag försöker hålla koll på. Visst kan jag påverkas av andra när det kommer till mitt val av aktier men i grunden gäller att hålla koll själv.
Citera
2014-02-03, 17:04
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad har du i din portfölj?
Inget än, skall dock byta bank inom 2 månader och investera i en indexfond som följer OMXH25, en Vanguard ETF och en Vanguard indexfond (troligtvis US/europa-tungt, känner inte till hur läget är i Asien så bra så vill ej ta stora risker på emerging markets).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in