Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-02, 12:09
Medlem
Börjar riktigt fundera på det här landet. Jag tänkte i dagarna köpa ett nytt onlinespel som heter Everquest Next Landmark och på deras hemsida står det att den kostar 99 USD vilket blir cirka 650 kr.

När jag sedan loggar in för att betala så är jag registrerad att bo i Sverige och blir då tvungen att betala i SEK, men nu kostar exakt samma produkt 850 kr vilket är ett jäkla skämt. De har ingen valmöjlighet så jag kan välja valuta så är extrakostnaden skatt eller vad? Jag har märkt samma sak på andra virtuella produkter, att de är klart dyrare om man betalar i SEK istället för USD.

Min fråga är först och främst vad extra kostnaden kan vara och hur jag kan komma runt den så jag pröjsar i USD istället för SEK? Om jag registrerar ett konto hos företaget där jag skriver att jag bor i United States så har jag ingen legitim address, telefonnummer eller liknande så då kanske en hel drös med andra problem dyker upp?

Någon som har erfarenhet av detta då jag tycker det är ren skit att virtuella föremål, nöjen i detta fall, skall kostar mycket mer i vissa delar av världen.
Senast redigerad av hdnine 2014-02-02 kl. 12:13.
Citera
2014-02-02, 14:16
Medlem
Grattis, du har upptäckt moms.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mervärdesskatt

Hur gammal är du TS? Skolkat samhällslektionerna i grundskolan?
Citera
2014-02-02, 14:25
Medlem
TinyPoliss avatar
Det troliga är att moms och motsvarande tull läggs på av företaget i USA som du köper spelet från av den enkla anledningen att ett onlinespel räknas som köp av tjänst.
Företaget i sin tur betalar moms till Svenska skatteverket.
Att det är så har att göra med en ca 10 år gammal lagstiftning som kom till för att inte missgynna säljare inom EU som måste momsbelägga sina varor och tjänster.

Varor och tjänster beläggs med moms 6, 12, 25 % beroende på vara/tjänst i Sverige.

Citat:
Inköp av tjänster från säljare utanför EU:s momsområde
Är du inte näringsidkare måste den utländske säljaren ta ut svensk moms.
KÄLLA

Citat:
på deras hemsida står det att den kostar 99 USD vilket blir cirka 650 kr.
Säljkursen ligger på ca 6,85-7,00 just nu. Det är den du får räkna på. (Inköp+Svensk moms)
Med den valutakursen stämmer 850:- bra.
Citera
2014-02-02, 14:29
Medlem
Sotashi: Sarkasm på högsta nivå... hjälper föga.

Tiny Polis: Jo det är väl så... känns inte riktigt som jag importerar någonting. Det är en virtuell vara som jag iofs installerar på min dator men där tjänsten ligger utomlands.

Iaf, danskarna betalar 50 spänn mindre, likaså alla som har tillgång till Euro. Av alla valutor jag kunde se så var Sverige dyrast. Den viktiga delen i frågan var väl den sista biten om hur man kan betala i USD istället, men då ligger väl denna tråd i fel del av forumet och passar kanske bättre under "Dator- och konsolspel"?

Tack!
Senast redigerad av hdnine 2014-02-02 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in